Sea-Dweller-tråden

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Innlegg
12.964
Sted
Gullkysten
Edit: SD-tråden, ikke klubben! For alle som liker SD :)


Del dine egne eller andres bilder og skriftstykker av og om denne superbeateren.

Kjennetegn: Dato uten cyclops, helium escape valve kl 9, tykkere kasse enn Submariner.

Litt historikk:

As men were pioneering ways to explore and live in outer space in the 1960s, another groundbreaking initiative was taking place closer to home, in an equally hostile environment: the ocean. Parallel efforts by the U.S. Navy, the French commercial diving firm COMEX and diving legend Jacques Cousteau were developing a way for man to live on the ocean floor by breathing a gas mixture made up of a majority of inert helium combined with oxygen. “Saturation diving”, as the new method was called, greatly increased possibilities for living underwater by removing the need to frequently come to the surface to decompress.
---
Back in 1967 the reference number for the Sea-Dweller was ref. 1665 and it had a depth rating of 610m/2,000ft. The Sea-Dweller also incorporated a helium release escape valve for gas decompression chambers. This model also lacks of a cyclops —date loupe— providing a cleaner and more simple look in comparison with its sibling the Submariner Date.
Rolex Sea Dweller - Gear Patrol
Insider: Rolex Sea-Dweller Ref. 16600. A Discontinued Classic.

Referanser:
1665: År 1967-1978. 2000 ft rating
16660: År 1978 - 19??. 4000 ft rating
16600: År 19?? - 2007: 4000 ft rating
116660: år 2007-dd: 12800 ft rating

IMG_1280.jpg


12202012-131734_1000.gif


timekeeping-icon-rolex-sea-dweller-gear-patrol-ambiance-.jpg


Henri-Germain-Delauze-Rolex-COMEX-SEA-DWELLER.jpg


COMEX



In the early 1970s, Rolex CEO Andre Heiniger became fascinated with Henri-Germain Delauze's amazing career achievements and in particular, Andre was fascinated with the future direction of COMEX's deep sea exploration.

Andre Heiniger reached out to Henri-Germain Delauze and formed a strategic partnership. The terms of the partnership was that Rolex would provide all COMEX divers with special Rolex Submariner and SEA-DWELLER watches at no cost, in exchange for COMEX providing Rolex with detailed performance analysis.

In order to differentiate the COMEX Rolex Submariner and SEA-DWELLER models from standard versions, Rolex decided to created a special "COMEX" dial designation that placed the COMEX logo above the model name on the watches. In the next three photos that Ryan took of his Rolex COMEX Submariner, we see the COMEX designation. This first image shows the COMEX designation up close.
Welcome To RolexMagazine.com...Home Of Jake's Rolex World Magazine..Optimized for iPad and iPhone: Rolex Coolness: Henri-Germain Delauze Founder & CEO Of COMEX

c.jpg


Det er liten tvil om at Sea Dweller er det mest ikoniske profesjonelle dykkeruret, imho. Det er vel bare fetter Submariner som kan måle seg, kanskje.

Feel free to share :D
 
Redigert:
Referanser:
1665: År 1967-1978. 2000 ft rating
16660: År 1978 - 1992. 4000 ft rating
16600: År 1992 - 2007: 4000 ft rating
116660: år 2007-dd: 12800 ft rating

Flott tråd Mikke. Men gikk 16660 helt til 1992? Min 16600 er en E serie og jeg har en prisliste fra 1990 der 16600 er representert:)

scan0001.jpg
 
Redigert:
Og skal vi se hva som faktisk er mest "Sært" er det kanskje ikke double red sea dweller. Særeste er "Single red sea dweller" som ble laget i noen få eksemplarer før -79. Rail-dial ble levert i begrenset opplag -78-79 fra Stern og er så vidt meg bekjent mere skjelden enn double red dials.
Tom
 
En fantastisk tråd:)
DSC_0604_zps010807e7.jpg


Et par nerdeinformasjoner, selvsagt klar for korrigeringer og diskusjon:

- Ny boks kom i 2005 (som alltid med Rolex så er ikke årstall absolutte).
- Viktigere enn ny boks er at da forlot ankeret med 4000ft merking SDern.
- Lug-holsene forsvant også da (fra F-serie 2004?). Modellene uten lug holes er visstnok, av Rolex, benevnt som 16600a. Jeg har ikke sett dette, bare lest om det.
- SD fikk aldri RBR, heller ikke parachrom blue hairspring
- Nytt plastikksertifikat fra 2007 (gjelder vel alle Rolex?)
- Kassa er 40mm, som en sub, men skiva er en snau millimeter mindre enn suben, 29,35mm vs. 30mm
- Komplett pakke inkluderer et Rolex-skrujern, dykketabell (Bühlmann) og ekstra extension link, samt mappe til å oppbevare dette i
 
Redigert:
Min 16600 er V-serie og fra 2009. Stemplet datokort fra siste halvdel 2009, trolig også en av de siste produsert.

Edit: hva er RBR?
 
Redigert:
Kult initiativ @Callahan!

Sea-Dweller er en herlig klokke som virkelig fortjener en egen tråd. Har eid min siden januar 2013 nå og den bringer forsatt frem et lite smil hver gang jeg ser på klokken. En anvendelig tøffing som tåler det meste. Tørr jeg si den peneste dykkeren fra Rolex? I hvert fall i mine øyne. Legger ved litt bilder:)

Den kler nato:



Den har vært med meg på jobb i Skottland:





På stranden:

null_zpsc6cc4663.jpg
[/URL][/IMG]



Avslutter bildeserien med disse:cool:





Garantert en keeper.
 
Redigert av en moderator:
@Marius M: Flotte bilder!

Denne tråden fortjener ikke å dø! Hvor er dere alle SD-venner?

DSC_0694_zpsa3383841.jpg

God helg:)
 
Redigert av en moderator:
Pøs på med lekre bilder, gutter! 16600 is winning :mrgreen:

Okey da:mrgreen:

Fra arkivet:

Starter med et blinkskudd av de sjeldne. Dette må være mitt beste klokkebilde noensinne, etter min mening.



Andre wristshots jeg er godt over gjennomsnittlig fornøyd med.









Avslutter med et bilde av klokken på RubberB :)



Beklager den store mengden med bilder, men når jeg bladde meg gjennom Photobucket greide jeg rett og slett ikke å la være:rolleyes:

Min er altså en 1995 modell 16600 med lugholes og tritium-dial. I rett lys kan man se en svak patina. Spesielt på perlen. Det skal bli en fryd å bære denne klokken fremover og stadig se en utviklende patina. Uret er for tiden inne hos @Greg for litt vellfortjent pleie. Har ikke ord for hvor mye jeg gleder meg til å få den tilbake på armen!

Takk for meg! Nå skal jeg ikke terrorisere dere med flere bilder på en stund:mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Gleder meg til den første 116600 blir postet her:)

Var innom Burlington Arcade i London i helga, der hadde de en nydelig og komplett DRSD for den nette sum av GBP 20.000 (+mva til Norge).

De hadde også så mye annet vintage at de nesten ikke kan skilte dem med "rare":



Generelt stive priser:(
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes