Kohe321
Støttemedlem
- Medlem
- 19. okt. 2011
Jeg håper at ingen norske AD gjør slikt. Helt ærlig tror jeg ikke at de gjør det heller.
Risikoen er stor. Mister de Rolex, forsvinner mye av grunnlaget for virksomheten. Rolex har mange øyne der ute, og helt sikkert ganske god kontroll på slik virksomhet. De kan jo også besøke gråmarkedsforhandlerne, og se om det er noen AD som går igjen.
Det er mye spekulasjoner rundt hvor grundig Rolex følger med på dette, og hvor mye de eventuelt bryr seg. Mange tolker det dithen at de på papiret ikke liker det, men ser en annen vei da de tjener godt på det selv. Forhandlerne får "ryddet huset", inkludert tungsolgte modeller som de er nødt til å ta inn, og kan åpne dørene for hyppige nye leveranser.
Summa summarum for Rolex er at alt de produserer blir solgt, raskt. I tillegg fører det til mindre tilgjengelighet og økt opplevd eksklusivitet, for ikke å snakke om prisøkningen i annenhåndsmarkedet som reflekterer den reelle markedsverdien til produktene deres i dette øyeblikket. Den er for tiden langt over butikkprisene for flere modeller, og er på et nivå de selv ikke bør justere seg opp til på kort sikt, men heller bruke som en pekepinn for hvor de skal bevege seg på (lang) sikt. Prisjusteringene til gråmarkedforhandlerne og re-sellerne ser forøvrig ut til å være hovedfaktoren som dikterer prisene i hele annenhåndsmarkedet.
DavidSW økte feks. prisene på Explorer etter at James Stacey's artikkel i Hodinkee kom ut for en uke siden. Etterspørselen økte nok over natten, og jeg så at han solgte de som lå ute med den gamle prislappen nesten med en gang. Han har solgt et par til de siste dagene. Sånn sett kan man jo faktisk si at Hodinkee, og hele bølgen av personligheter på sosiale medier (såkalte "influencere") har en enorm påvirkningskraft i markedet. Explorer 2 Polar (16570) har feks. blitt hypet opp i det siste, og prisene er på vei oppover.
Redigert: