Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Gjesp...

Rolex-Oyster-Perpetual-39mm-grey-wrist.jpg


dsc_0263_20150627155642181-jpg.153954


11192674_101540190179187_287505772_n.jpg


10848068_833912236699649_896713040_n.jpg
 
Støtter @Loevhagen litt her kjenner jeg. Jeg vil ha feite timemarkører med lume, stilige arabertall, klassiske romertall og crazy dual concentric (dog ikke samtidig). Moderniseringen og harmoniseringen Rolex har gjort av sine OP-serier er ikke bare av det gode.
 
@Loevhagen Tell us what you REALLY think ;)

Det stämmer @trojen, jag har den med Rhodium dial. Är väldigt glad i den, så självklart är jag inte helt objektiv i mitt omdöme...



Till skillnad från andra så blev jag väldigt förtjust i den nya OP'en när jag såg den på bild. Som @adamskater tyckte jag att den hade fin balans och appellerade med sin enkelhet. Var inte särskilt övertygad av gröna timmemarkörer på den blå urtavlan, men blått på grå urtavla funkade. Det blir fler färger att spela med för byte av remmar, etc.

Så vad tycker jag om klockan nu när jag haft den ett tag? Jag är fortfarande väldigt glad i den, och den är mitt dressalternativ från Rolex. Är den tråkig? Kanske lite. Men jag ser det snarare som enkel och diskret. Och om vi ska vara helt ärliga så är väl inte t ex en standard Sub så där väldigt spännande den heller. Ändå är Submariner en av mina favoritklockor.

För att sammanfatta, en diskret klocka som ändå har lite liv genom sunburstdial och blå timmarkörer. En perfekt storlek som 'fancy casual' klocka, då 36mm är för litet för mig. Bättre proportioner än Explorer 39mm där t ex visarna är lite korta (även om jag också är väldigt förtjust i den klockan...). Ända klagomålet är länken, som smalnar av lite väl mycket mot låset. Den kunde gärna ha varit lite kraftigare.

Det är en klocka som är lite svår att fånga på bild, så om huvudsyftet är att ta bilder så är den nog inte rätt val. Den ser tråkigare ut än i verkligheten. Jag skulle inte ta några beslut (eller avfärda den) baserat på TRF bilder och föreslår istället att du prövar en på armen @adamskater. Jag tror du kommer finna att den är ett gott komplement till din Sub.
 
Redigert:
Jeg har imidlertid en ulempe ved at jeg ikke har sett den live @NilsOT - og ei heller tatt på den for å få vite hvordan den føles.

Ulempen med bilder på nettet er at en klokke kan fremstå bedre enn den er i virkeligheten - eller motsatt; at bilder ikke klarer å replikere hvor bra den faktisk ser ut. Fikk oppleve det i forrige uke på et par Omegamodeller. De så bedre ut live enn på bilder.
 
Det är värt att se på den i verkliga livet @Loevhagen. Men, jag håller delvis med dig att den är lite tråkig. Men det är också just det jag gillar. En perfekt lagom anonym stålklocka, som ändå har intressanta detaljer att se på under långa möten. Och i rätt ljus så får den ordentligt med liv...

Och det stämmer också att bilder kan vara missvisande. Jag tycker t ex att bilderna på JLCs hemsida nästan alltid är betydligt tråkigare än vad klockorna är i verkligheten. Vilket är synd då den gör fantastiska klockor (för det mesta).
 
Har sett det samme har blitt sagt ang. Omega, samme dato og prosent. Mulig dette er en økning som vil bli innført av flere sveitsiske produsenter?
 
Folkens jeg trenger tilbakemeldinger her. Hva synes dere? Selvfølgelig er det ikke sikkert urskiven vil passe. Om så, ei heller at en får kjøpt og byttet. Men om så er jeg troendes til å gjøre dette. Hyggelig forummedlem Photoshopet litt. Riktignok uten timeviser nr2 så den får dere forestille dere..
Innspill?
 
  • Liker
Reaksjoner: crown guard
Nei herfra. Viserne er alt for små, for det første. Tror heller ikke det vil passe, men det er en annen sak. For det tredje er det litt ekstremt (franken?) å ta en skive fra en modell og putte i en annen klokke. Men ikke la dette stoppe deg om det er dette du vil :)
Mitt alternativ til deg:

37CD8239-3219-4228-9594-71937C518C60_zps0ojvdtab.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Folkens jeg trenger tilbakemeldinger her. Hva synes dere? Selvfølgelig er det ikke sikkert urskiven vil passe. Om så, ei heller at en får kjøpt og byttet. Men om så er jeg troendes til å gjøre dette. Hyggelig forummedlem Photoshopet litt. Riktignok uten timeviser nr2 så den får dere forestille dere..
Innspill?

Disse visere er alt for tynn...
 
Har Submariner 114060 og 116710 nøyaktig samme kassestørrelse (utenom tykkelse, den vet jeg er ulik) tenker høyde og bredde på lugs hovedsaklig? Har bestilt en 114060, men de hadde kun 116710 i butikk så prøvde den og den satt fint, så bare lurer på om Sub vil sitte på samme måte på håndleddet :)