Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Rart det der med vintage, ja. :) Høres jo så flott ut. Patina, osv. Det er mye jeg synes er pent - men når klokka går i oppløsning slik bildet over viser, så er jeg ikke med lenger på vintage / patina. Da er den moden for seriøs fix.

F. eks. "spider dial" er jo bare en fornektende betegnelse på en urskive som er ødelagt og som har gått i oppløsning.

Så du ser ingen glede i å ha en klokke med orginale delene den forlot fabrikken med for 50-60 år siden? Godt vi alle er forskjellige....

Så du ser ingen glede i å ha en klokke med orginale delene den forlot fabrikken med for 50-60 år siden? Godt vi alle er forskjellige....

Jeg ser poenget ditt - men mener klokka er en bruksgjenstand fremfor en samlegjenstand. Så den kan gjerne være 50-60 år gammel (jo eldre jo kulere synes jeg også) - men den kan jo ikke ha så mye "patina og vintagelook" at man ikke kan se hva klokka er.

Reprise: Merk de to tankene: "...det er mye jeg synes er pent - men når klokka går i oppløsning ..."

Redigert:
Enda en ting jeg lærte i dag om eldre bezeles. :) NÅ skjønner jeg bezelbevegelsen på min 16750.

DSCN1141.jpg

Redigert:
Rart det der med vintage, ja. :) Høres jo så flott ut. Patina, osv. Det er mye jeg synes er pent - men når klokka går i oppløsning slik bildet over viser, så er jeg ikke med lenger på vintage / patina. Da er den moden for seriøs fix.

F. eks. "spider dial" er jo bare en fornektende betegnelse på en urskive som er ødelagt og som har gått i oppløsning.

Er totalt uenig med deg, orginal vintage med patina er i mine øyne vakkert.
Tom

Er totalt enig med deg Tom, orginal vintage med patina er også i mine øyne vakkert - når man kan se hva klokka ER.

Når man har en klokke som nærmer seg 60 år,men fortsatt kan brukes til å fortelle tiden må man bli fasinert av vintage klokker

Den så fantastisk flott ut. :) Som god og passe mengde sjokolade. *)

*) Dvs. som noen på WWW sa det om patina "I think patina is like chocolate. None, and you are not happy; too much, and you feel a bit queasy."

Når man har en klokke som nærmer seg 60 år,men fortsatt kan brukes til å fortelle tiden må man bli fasinert av vintage klokker

Dette grenser mot definisjonen "Brukskunst"! Nydelig @magun!

Selv brukte jeg en 40 år gammel bil "daglig" i sommerhalvåret, i mange år. Klokken min er ny; '96 modell. Blir ting gamle nok så får de sin sjarm!

8-D

Redigert av en moderator:
Apropos sjokolade: Hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men sjokotona er fantastisk dødslekker. Keramisk bezel gjør seg på denne skapningen. Ferdig snakka!

Ikke for å starte en ny diskusjon igjen om vintage men

Måtte trekke på smilebåndet av denne sakset fra Rolexforum:

"The curmudgeons believe anything newer than 1930 is newfangled and useless. The sports crowd believes Rolex began in 1953 and ended in 1978. The gold boys just like anything shiny. The Tudor crowd feels disrespected and the mil watch crowd won't talk to the Comex crowd. The Daytona crowd won't talk to anybody and none of us talk to Cellini owners." (Richard Carver)

En god natt til alle vintage entusiaster ønskes !

Var innom Bjerke og kikket på Tudor Fastrider black Shield med bronse markører, den var sjeldent fin! Mye klokke for ca 33'!

Er spent på Black Bay i blått! Domed sapphire crystal - ser bra ut!

Syns det er litt for lite prat om nye Tudor-modeller her inne, så gjorde noe med det:)

Det har vært en god militær dag. Under et møte jeg deltok på tok jeg mot til meg og spurte om å få titte på Datejusten til en av de andre deltakerne. Raus og medmenneskelig som han er, lot han både armprøving og avfotografering inngå i "titting".

Klokka (hva er egentlig forskjellen på ur og klokke?) hadde han fått i gave da han fylte femti, og den har hengt på han siden. Han ga ikke inntrykk av at klokka hadde fått noen form for service eller ettersyn på disse tjue årene, men den funket upåklagelig. Lenka var både glissen og slapp, men passet utmerket til det velbrukte semivintage-preget.

Jubilee er som skapt for Datejust.

imagejpg2_zps89712480.jpg

Redigert: