Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Überkult bilde :) Meget forklarende. Så Eterna var altså inne på noe med sine "ball bearings". ETA har jo forresten det samme i både 2892 og 2824 verkene. Sikker i flere verk også. Men, bruker virkelig ikke Rolex denne teknologien?

Frode.

Ball bearings / Kulelager er som Frode nevner til og med brukt i tradisjonelle eta verk som f.eks. ETA 2824 og dette tilbake til 70 tallet.
ETA2824-2_zps84e3cd4c.jpg
Rolex har på nesten samtlige av sine modeller holdt seg til sleeve / plain bearings (glidelager/jewels) Dette gjelder selvsagt også for arbeidshestene 3130/ 3135/3185. Nye Sub-C 116610 ble heller ikke oppgradert med kulelager. Om dette er bevisst ift service-strategi skal jeg ikke utale meg om.
3135-1.jpg


Hva som er best er selvsagt ikke beint fram. Både kulelager(metalliske) og glidelager har sine fordeler og ulemper, men viktigst er at de begge trenger vedlikehold i form av smøring for å redusere friksjon og slitasje. Når det er sagt finnes det i 4130 urverket (daytona) keramiske kulelager som ikke trenger smøring...Review of the Rolex Cosmograph Daytona 116520 | Luxury Tyme: The Rolex Reference Page
rolex4130.jpg


så mitt beste tips er:
a) Kjør service ca hvert 5-6 år avhengig av bruk. Intervallbasert filosofi dersom du bruker klokken daglig/hardt.

b) Dersom du velger service når problem oppstår, tilstandsbasert filosofi, må du av og til huske å ta den enkle testen med å riste klokken, i retning normalt på glasset, fram og tilbake. Er rotoraksel/lager slitt, vil du høre metallisk lyd av rotor som tar i broene på urverket. --Tro meg dette er helt normalt og jeg har hatt flere klokker som har hatt dette problemet ved forsømt service

c)Siste alternativ: Kjøp en daytona fra 2000 og opp ;) (Noen som skal selge?? pm me)
 
Redigert:
Redigert:
Meget god kommentar / artikkel @RELOX. Da er det altså slik å forstå at vi som har automat urene våres i winder også bør ha dem til service hvert 5. - 6. år. Selv om de bæres lite.

Men hva er da egentlig best for selve urverket om uret bæres forholdsvis skjeldent. La det stå i winderen (og la service intervall tiden løpe), eller legge uret i klokke boksen (og "stoppe" service intervall tiden å løpe)?

Mener å ha lest noe om at tidligere benyttede oljer kunne kokse seg (stivne) om urverket stod i ro for lenge. Men at dette ikke skal være en problemstilling med nyere oljer.

Frode
 
Redigert av en moderator:
Er det sånn å forstå at nye Explorer (216570) er den eneste med Rolex paraflex system, og med det 100% inhouse? Eller også i noen av DJ-modellene?
 
Utrolig flott de nye EXPIIene. Hva tenker man på forumet om de særdeles tykke viserene?[/QUOTE]

Enig at de er flotte! Jeg fikk men 216570 forrige uke og syntes rett og slett visere var helt ute. Etter en ukes bruk er jeg vant med dem og syns faktisk de kler klokka da den jo er relativt mye større enn forrige modell. Og lumen er fantastisk!

Forøvrig er jeg veldig fornøyd, spesielt med stålbezelen. Den gir et solid og litt mindre bling uttrykk enn ceramic bezel, samt at den er flatere som gjør at klokka ikke ser så stor ut.

[IMG]http://i1299.photobucket.com/albums/ag77/gmortens/DSC_0431_zps1dc048b4.jpg

Ps, ligger en veldig fint priset Polar på KS nå - løp og kjøp!
 
Meget god kommentar / artikkel @RELOX. Da er det altså slik å forstå at vi som har automat urene våres i winder også bør ha dem til service hvert 5. - 6. år. Selv om de bæres lite.

Men hva er da egentlig best for selve urverket om uret bæres forholdsvis skjeldent. La det stå i winderen (og la service intervall tiden løpe), eller legge uret i klokke boksen (og "stoppe" service intervall tiden å løpe)?

Mener å ha lest noe om at tidligere benyttede oljer kunne kokse seg (stivne) om urverket stod i ro for lenge. Men at dette ikke skal være en problemstilling med nyere oljer.

Frode

Hvor skadelig er det egentlig at uret stopper? Jeg forstår jo at det ikke er kritisk, men går det for eksempel noen grense på hvor sjeldent det bør stoppe i løpet av et serviceintervall?

edit: med stopp mener jeg at det for eksempel ligger ubrukt i 3 dager slik at gangreserven går ut, for så å bli startet opp og gå kontinuerlig i mange uker før neste stopp.
 
Redigert av en moderator:
Hvor skadelig er det egentlig at uret stopper? Jeg forstår jo at det ikke er kritisk, men går det for eksempel noen grense på hvor sjeldent det bør stoppe i løpet av et serviceintervall?

edit: med stopp mener jeg at det for eksempel ligger ubrukt i 3 dager slik at gangreserven går ut, for så å bli startet opp og gå kontinuerlig i mange uker før neste stopp.

Helt ufarlig og akkurat slik et mekanisk ur er tenkt brukt.
 
Jeg synes den nye exploreren tar seg best ut i svart, de sorte viserene mot hvit skive føler jeg blir litt vel tykke. Men ellers en nydelig klokke.
 
Jeg synes den nye exploreren tar seg best ut i svart, de sorte viserene mot hvit skive føler jeg blir litt vel tykke. Men ellers en nydelig klokke.

De første gangene jeg så den med hvit skive tenkte jeg det samme, men klokken har virkelig vokst på meg. Det er kanskje ikke den første eller eneste Rolexen man kjøper, men den er virkelig "something completely different".
 
Tviler ikke, skal sies at jeg kun har sett den på bilder og ikke IRL. Men det som er ufattelig stilig på den nye exp med hvit skive er den orange 24t-viseren, herregud så nydelig den er! Når jeg kikker på min polar så ser 24t-viseren skikkelig tam ut i forhold.
 
De har virkelig lykkes med den oransje viseren, og når man sammenligner de forskjellige generasjonene med Exp2 kan man lure på hvorfor i all verden de byttet den ut i sin tid. :confused:
 
Noen som vet om Bjerke i Bergen har urmaker nå? Skal bare ha fjernet et ledd eller to fra en lenke, men vil jo helst at den som skal gjøre det, vet hva han/hun driver med. :)
 
Er det noe ved denne som bør få varsellampene til å lyse? Jeg er ikke veldig bereist innen denne sjangeren, så den ser grei ut for meg... :confused: