Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Jeg har ikke merket at priser på vintage Rolex har gått ned, hypen på nyere Rolex er uansett vesentlig høyere. Ser at noen av ekspertene spår at priser på vintage vil holde seg mye bedre enn på moderne Rolex, vi får se. Men har merket meg at det blir meldt om lavere priser på nyere Rolex, foreløpig ikke på vintage.
 
Vintage er billig og har ingen tro på korreksjon/nedgang i priser.
Nytt er dyrt. Jeg tror det er fordi vintage er usikkert og mer "utilgjengelig" for "folk flest" som bare vil kjøpe en Rolex for å kunne få tilbake penga eller tjene litt samtidig som de har et "fett statussymbol". Krever mye mer innsats å kjøpe vintage, og det er mer sjansespill ift. om man kjøper riktig/katta i sekken.
For å illustrere med data fra chrono24:
Det ligger 452stk 126610LV til salgs. De billigste begynner på rett under 200k. (Vil tippe de aller fleste er i god stand).
Det ligger 296stk 16610LV Kermit til salgs. De starter på ca 170k, og det er ca 35 som er billigere enn 200. Mye vanskeligere å finne en pen, riktig og komplett, men tipper noen fortsatt en av de 35 er et bra kjøp. Til samme pris eller billigere ville jeg heller kjøpt en klassisk Kermit som er vanskeligere å komme over, og mye kulere.
Det ligger 381stk 5513 til salgs. Her er det nok mye rart, og mange av de rimeligere har white-gold markører som ikke er så attraktivt som matt skive. Men her starter prisen på ca 100k, og det ligger nesten 200stk til salgs under 200k!?! Det må da være mulig å finne noen fine blant disse, og da snakker vi ekte vintage 4-sifret Rolex som ikke akkurat vokser på trær trær. James bond. Og de tåler en støyt. Og de mister ikke verdien av noen hairlines fra deskdiving... Men som sagt, forå finne gull her må man ha tid, kunnskap eller flaks. De beste klokkene (til rett pris) går nok også kjapt etter min erfaring, særlig i det lille norske markedet. Men uansett, så er en halvgrei 5513 til 170k mye kulere enn en 126610LV til 220k mener jeg, og i mitt hodet er derfor vintage billig i forhold. :)

Men har vi nådd taket på nyere Rolex, og kommer det et "crack"? Tviler - det har vel vært tippet før uten at det skjedde. Men tror og håper veksten roer seg noe.
 
Men har vi nådd taket på nyere Rolex, og kommer det et "crack"? Tviler - det har vel vært tippet før uten at det skjedde. Men tror og håper veksten roer seg noe.

Fordi det har vært tippet før og ikke skjedde, vil det altså ikke skje?
 
Det er et faktum at forhandlere i gråmarkedet betaler mindre for de nyere populære sports Rolex nå enn bare for en måned siden, prisene er ned ca 15% ettersom jeg har forstått. Noen forklarer dette med at Kinesere er ute pga lockdown, og Russerne pga krig. Og noen mener dette vil ta seg opp igjen til høsten når Kina har åpnet opp igjen. Uansett, min personlige mening er at vintage vil holde seg, de såkalte flipperne har jo konsentrert seg om de nyere klokkene, så de som har kjøpt vintage er de ekte entusiastene som heller holder på klokka enn å selge for en lavere pris. Blant flipperne finnes de folk som har kjøpt klokker for lånte penger, det er disse som MÅ selge av ulike grunner og som nå presser prisene ned.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Ikke alle sliter med å kjøpe Rolex


Sendt fra Nederland. Hvem i all verden sitter på 33 splitter nye Submarinere i Nederland? De fleste AD har knapt 1..

En annen betrakting er at disse 33 fotballspillerne hadde sikkert alle en Submariner fra før.. eller nei vent. De hadde sikkert en Hublot:D
 
Redigert:
Dette er nok vanlige Submarinere i stål. Jeg antar han har lagt inn en bestilling hos en gråmarkedsforandler, derav prisen. Ikke engang Haaland får nok ikke til kunststykket å pelle ut over 30 stk hos AD.
For øvrig kjøpte Leeds United Rolexer ( OP 39 eller 41 med blå skive ) til alle spillerene og støtteapparatet når de rykket opp i PL for et par år siden i tillegg til noen i 31 og 36mm til kvinnene. Også de inngravert og levert av en gråmarkedsforhandler i Irland.
 
Redigert:
Huffameg.. men når man først bytter alt på en klokke fra 1991 og gjør den 'ny' så er det rimelig idiotisk å ikke stramme opp lenka med det samme. Ikke kjøp!

 
  • Liker
Reaksjoner: hardangervidda
Huffameg.. men når man først bytter alt på en klokke fra 1991 og gjør den 'ny' så er det rimelig idiotisk å ikke stramme opp lenka med det samme. Ikke kjøp!

1653065288897.png
1653065304148.png
 
Det har gått meg hus forbi at de fleste Cellini-modellene har blitt discontinued. Bare toppmodellen med månefase som er å finne på hjemmesidene nå.
De har jo ikke vært noen kjempesuksess, kanskje Rolex har noe snadder opp i ermet på dressklokkefronten i løpet av et år eller to...
 
Ser korrekt ut det der. Personlig observasjon er at det er mange modeller som bumpes, reduseres i pris eller ikke blir solgt i markedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos