Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Slik det var før, så passer 502T+62510H "50" med 2,0mm springbars som en GMT-Master har. Med en jubileelenke fra en 36mm DJ, må man benyte 1,8mm springbars som følger med DJ-en på GMT-Masteren.

Men - og her er det viktige; det over gjaldt 116710 og ikke nødvendigvis 126710. Flere hevder at hullene til 126710 er borret en litt annen plass enn på en 116710. Det betyr at enten sitter en DJ-lenke fra en 36mm løsere mot urkassen (ikke bra), eller så passer den ikke. Det sikreste er nok å benytte endlinks som er løse (e.g. 502T) da disse kan bøyes/formes for å kompensere for ulik oppboring.

Men - kanskje det som hevdes når det gjelder 116710 versus 126710 vedrørende de borrede hullene til springbars er bare tull og tøys - og at alle de velutprøvde løsningene passer 126710...

@Rød @eirikerbest
 
Spørs om ikke fri prissetting hos AD hadde vært like greit, så hadde man sluppet å ta veien om bakgater i Hong Kong og "most trusted, genuine & respected reseller" i Italia
 
Spørs om ikke fri prissetting hos AD hadde vært like greit, så hadde man sluppet å ta veien om bakgater i Hong Kong og "most trusted, genuine & respected reseller" i Italia

Det finnes mange re-sellere der ute, men akkurat DavidSW er som en AD å regne hva gjelder legitimitet og tillit. Råflott butikk i Orlando, Florida med flere ansatte. Watchfinder & Co. (kjent fra Youtube) er en annen.

De har klokker til flere titalls millioner i butikken, og mesteparten av varebeholdningen kommer aldri ut på nettsiden. Skal definitivt besøkes om jeg noensinne drar til Orlando. Må være en smått surrealistisk opplevelse å gå inn dørene og se alle de mest ettertraktede klokkene i montrene som man må sitte flere år på venteliste for å kjøpe hos autoriserte forhandlere. :)

 
Redigert:
Hva tenker folket når de ser slike bilder på bla. Instagram. Gir det økt lyst på Rolex eller bare avsmak?

upload_2019-5-25_14-55-41.png
 
Fyren er åpenbart en samler (alle er eldre gmt mastere så langt jeg kan se), så det er innenfor.
Det finnes nok av instabilder med moderne Rolex i helgull og sportsbiler som gir meg en helt annen smak i munnen.

Personlig ser jeg ikke poenget med å ha 10 utgaver av så og si samme klokke. Ja det er kanskje små variasjoner på skiva, visere osv, men alt i alt er det samme klokke. Folk må gjerne kalle seg samlere og si at de har en genuin interesse for variantene, men det er vel ikke å stikke under en stol at Rolex som investeringsobjekt er en stor drivkraft blant disse samlerne. De er flinke til å fronte vintage Rolex og vi har nådd et absurd nivå der hver eneste lille detalj på en gammel Rolex gir grunnlag til et prispåslag. Krona på suben min stopper kl. 8 når jeg har skrudd den helt inn. Regner med det gir grunnlag for legge på 10k ekstra på salgsprisen. :eek:

For meg blir slike vintage GMT- og Daytona-samlinger bare tullete. En god samling for min del har variasjon og sier noe om eieren. Synes Matt Jacobson (Facebook sjef) har en fantastisk samling med mye variasjon. Her finner man ekstremt sjeldne varianter som det tar tid å skaffe seg, selv om du er stinn av penger.
 

Vedlegg

  • BN-TG656_0506RO_P_20170503102043.jpg
    BN-TG656_0506RO_P_20170503102043.jpg
    46,1 KB · Visninger: 0
  • _img-1.jpg
    _img-1.jpg
    234,6 KB · Visninger: 0