Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Snakket med en del ADs i USA i fjor sommer, de nevnte noe av det samme. De kjente flere som kjørte Europa rundt og kjøpte alt de kom over for så å selge det i Hong Kong / Asia med fint påslag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
...

Tråder som denne får meg nemlig til å tenke at (noen) forhandlere inkluderer denne typen salg "ut bakdøren" i tidsestimatet de gir for ventelistene. Noen tanker om det?

Hva skulle de evt. ha tjent på dette? Det må jo være i AD sin interesse å ha fornøyde kunder her hjemme, fremfor å «sende» klokkene ut av landet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva skulle de evt. ha tjent på dette? Det må jo være i AD sin interesse å ha fornøyde kunder her hjemme, fremfor å «sende» klokkene ut av landet?

Godt spørsmål.

Slik jeg forstår det, så er det fordi de blir kvitt tungsolgte modeller i samme slengen. Gråmarkedforhandlerne og re-sellerne har kjøpekraft nok til å foreta store bulk-bestillinger, og kjøper tungsolgte modeller i edelt metall og noen kvinneklokker sammen med de mer ettertraktede sportsmodellene. Det er nok vanskelig å motstå fristelsen når en slik forespørsel kommer inn, og salget er jo til en privatperson og sådan helt legitimt. Men de blir som en VIP-kunde av rang da de gjerne kjøper for millioner av gangen. Det eneste er altså at folkene som sitter på venteliste ikke er klar over at forhandlerne faktisk mottar forsendelser av klokkene de sitter på liste for - og selger dem igjen - uten at køen reduseres.

Om dette gjøres av norske forhandlere vet jeg selvsagt ikke. Men at det foregår rundt om i Europa og resten av verden er det ikke mye tvil om. Etter hva jeg leser er det slik at gråmarkedforhandlerne og re-sellerne opparbeider seg et massivt kontaktnettverk med forhandlere over hele verden som de kjøper fra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Godt spørsmål.

Slik jeg forstår det, så er det fordi de blir kvitt tungsolgte modeller i samme slengen. Gråmarkedforhandlerne og re-sellerne har kjøpekraft nok til å foreta store bulk-bestillinger, og kjøper tungsolgte modeller i edelt metall og noen kvinneklokker sammen med de mer ettertraktede sportsmodellene. Det er nok vanskelig å motstå fristelsen når en slik forespørsel kommer inn, og salget er jo til en privatperson og sådan helt legitimt. Men de blir som en VIP-kunde av rang da de gjerne kjøper for millioner av gangen. Det eneste er altså at folkene som sitter på venteliste ikke er klar over at forhandlerne faktisk mottar forsendelser av klokkene de sitter på liste for - og selger dem igjen - uten at køen reduseres.

Om dette gjøres av norske forhandlere vet jeg selvsagt ikke. Men at det foregår rundt om i Europa og resten av verden er det ikke mye tvil om. Etter hva jeg leser er det slik at gråmarkedforhandlerne og re-sellerne opparbeider seg et massivt kontaktnettverk med forhandlere over hele verden som de kjøper fra.

Jeg håper at ingen norske AD gjør slikt. Helt ærlig tror jeg ikke at de gjør det heller.

Risikoen er stor. Mister de Rolex, forsvinner mye av grunnlaget for virksomheten. Rolex har mange øyne der ute, og helt sikkert ganske god kontroll på slik virksomhet. De kan jo også besøke gråmarkedsforhandlerne, og se om det er noen AD som går igjen.
 
Jeg håper at ingen norske AD gjør slikt. Helt ærlig tror jeg ikke at de gjør det heller.

Risikoen er stor. Mister de Rolex, forsvinner mye av grunnlaget for virksomheten. Rolex har mange øyne der ute, og helt sikkert ganske god kontroll på slik virksomhet. De kan jo også besøke gråmarkedsforhandlerne, og se om det er noen AD som går igjen.

Det er mye spekulasjoner rundt hvor grundig Rolex følger med på dette, og hvor mye de eventuelt bryr seg. Mange tolker det dithen at de på papiret ikke liker det, men ser en annen vei da de tjener godt på det selv. Forhandlerne får "ryddet huset", inkludert tungsolgte modeller som de er nødt til å ta inn, og kan åpne dørene for hyppige nye leveranser.

Summa summarum for Rolex er at alt de produserer blir solgt, raskt. I tillegg fører det til mindre tilgjengelighet og økt opplevd eksklusivitet, for ikke å snakke om prisøkningen i annenhåndsmarkedet som reflekterer den reelle markedsverdien til produktene deres i dette øyeblikket. Den er for tiden langt over butikkprisene for flere modeller, og er på et nivå de selv ikke bør justere seg opp til på kort sikt, men heller bruke som en pekepinn for hvor de skal bevege seg på (lang) sikt. Prisjusteringene til gråmarkedforhandlerne og re-sellerne ser forøvrig ut til å være hovedfaktoren som dikterer prisene i hele annenhåndsmarkedet.

DavidSW økte feks. prisene på Explorer etter at James Stacey's artikkel i Hodinkee kom ut for en uke siden. Etterspørselen økte nok over natten, og jeg så at han solgte de som lå ute med den gamle prislappen nesten med en gang. Han har solgt et par til de siste dagene. Sånn sett kan man jo faktisk si at Hodinkee, og hele bølgen av personligheter på sosiale medier (såkalte "influencere") har en enorm påvirkningskraft i markedet. Explorer 2 Polar (16570) har feks. blitt hypet opp i det siste, og prisene er på vei oppover.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Kjors
Er det ikke litt typisk norsk å tro at vi her oppe på berget er så mye bedre enn alle andre? Jeg synes det blir vel naivt å tro at dette ikke foregår også her i Norge når det foregår i stor skala i resten av verden. Forøvrig har vel norske forhandlere ansatt personer som snakker kinesisk. Det tolker jeg som at kinesere er en vesentlig del av kundegrunnlaget. Den kinesiske turismen er relativt stor, men det må være lov å spørre seg om det er den eneste grunnen til disse ansettelsene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ifølge en kilde, så er nettopp dette noe av grunnen til at man nå fjerner plast og ytterpapp i butikken før overlevering, samt setter kjøpers navn i garantikortet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Det er mange urban legends og muligens fakta blandet sammen for tiden. Her er noen:
  1. Ingen kjenner markedet bedre enn Rolex og kan tilpasse produksjonen av ulike modeller ditto
  2. AD får ikke alltid de modellene fra Rolex de ber om, da Rolex bestemmer hva de får og hva AD får vises ikke før pakkseddelen er der
  3. Rolex liker ikke gråmarkedsforhandlere og bannlyser AD-er som viderformidler nye modeller til disse
  4. Rolex har kuttet ut enkelte AD-er det siste året - både her hjemme og mange steder i utlandet
  5. Tungsolgte Rolexmodeller bundles med lettsolgte og etterspurte, og flytes til andre regioner i verden
  6. AD-er har fått beskjed om å plukke plasten av nye Rolexmodeller de selger over disk, slik at man på den måten skal bekjempe noe av annenhåndsmarkedet
  7. Lange ventelister
  8. Ventelister finnes ikke lenger
Ting henger ikke på greip. Eksemeplvis så er følgende punkt divergerende:
  • 1 og 5: Hvorfor produserer da Rolex for mange DJs og OP for eksempel?
  • 3 og 6: Hvorfor plukker ikke alle AD av all plast hver gang?
  • 3 og 4: Ingen sikker sammenheng
  • 7 og 8: Nuff said
  • 5 og 7: Vel...
Nobody knows a friggin thing - men allikevel er det nye personer som får nye lettsolgte modeller hver eneste dag fra AD - enten med eller uten plast. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Her kommer det enda en urban legend:

Rolex elsker gråmarkedet fordi det er med på å bidra til det nye image de har opparbeidet seg i løpet av de siste årene. Rolex styres av markedsførere som gjør det de kan for å tåkelegge situasjonen. Dette har ført til at Rolex har blitt noe få kan få tak i over disk og omdømmemessig har de tatt steg oppover på stigen og er nærmere f.eks. PP enn tidligere. Omega tok grep for noen år siden for å komme opp på Rolex-nivå, men har altså bare klart å komme opp på det gamle nivået til Rolex. Derfor tror jeg tiden hvor hvermannsen kunne gå i butikken å kjøpe seg en sportsmodell fra Rolex er forbi.

Hatten av for markedsførerne. De har gjort en eksemplarisk jobb med å få stål som i utgangspunktet var overpriset til å bli noe enda mer ettertraktet.
 
Har sett et par tråder med folk som har fått levert/holdt av 126710BLNR i dag - interessant å se når den kommer til norske forhandlere. De bør vel begynne å få leveranser de også etterhvert?
 
Og her er konklusjonen og slik det går til slutt:
I have finally come to appreciate and really admire the brand. Plus there’s a lot to be said for the thrill of the chase

Når det er sagt - og bekreftet, så skjønner jeg ikke hvorfor hvermannsen ikke bare kjøper en 16710 Pepsi med tre inserts og to lenker - til mindre enn den der 126710-greia. :) End links til 126710 ser jo ikke ut i havsnød sammenlignet med modellene før den.
 
En av tingene som nok er smurt på tykt for dramatisk effekt i historien er dette med journalisten som brakte tilbake en såkalt "high-end" kopi fra Shenzhen som det tok ‘eksperter’ fem timer å identifisere.

Bare tull, selvsagt. De kan ihvertfall ikke ha vært mye til eksperter, eller vært kjent med hva man skal se etter. Selv dagens beste replicasøppel lar seg identifisere utifra bilder med så-som-så oppløsning om man vet hva man skal se etter. Og det er før man i det hele tatt ser på urverket, som alltid er en dead giveaway. Det kan selvsagt ha vært en franken med bla. ekte urverk. Men ingen out-of-box kopi.

Falskmakerne besitter ikke trolldom. De klarer ikke å få et 500-1000$ produkt som en eller annen gnom har spyttpusset til å fremstå som et 10,000$ produkt. Nivået på finishen og toleransene i utførelsen er i beste fall på nivå med Halios, Helson og andre produsenter som benytter kinesiske fabrikker. De kan i høyden narre en noldus som ikke har kjennskap til den ekte varen, men selv her vil nok de fleste med en IQ over 85 begynne å lure etter noen dager.
 
En av tingene som nok er smurt på tykt for dramatisk effekt i historien er dette med journalisten som brakte tilbake en såkalt "high-end" kopi fra Shenzhen som det tok ‘eksperter’ fem timer å identifisere.

Bare tull, selvsagt. De kan ihvertfall ikke ha vært mye til eksperter, eller vært kjent med hva man skal se etter. Selv dagens beste replicasøppel lar seg identifisere utifra bilder med så-som-så oppløsning om man vet hva man skal se etter. Og det er før man i det hele tatt ser på urverket, som alltid er en dead giveaway. Det kan selvsagt ha vært en franken med bla. ekte urverk. Men ingen out-of-box kopi.

Falskmakerne besitter ikke trolldom. De klarer ikke å få et 500-1000$ produkt som en eller annen gnom har spyttpusset til å fremstå som et 10,000$ produkt. Nivået på finishen og toleransene i utførelsen er i beste fall på nivå med Halios, Helson og andre produsenter som benytter kinesiske fabrikker. De kan i høyden narre en noldus som ikke har kjennskap til den ekte varen, men selv her vil nok de fleste med en IQ over 85 begynne å lure etter noen dager.
Selvutnevnte rolexeksperter har jo dukket opp som paddehatter siste årene, så det er vel kanskje ikke så overraskende.
 
Etter snart et år med en BLNR på lanken har trangen etter jubilee kommet sigende.
Problemet er at det har også lysten på en datejust 36, fortrinnsmessig en 126234.

Dersom jeg går til innkjøp av en datejust, vil jeg da kunne bytte over jubileelenken til en gmt?
 
Etter snart et år med en BLNR på lanken har trangen etter jubilee kommet sigende.
Problemet er at det har også lysten på en datejust 36, fortrinnsmessig en 126234.

Dersom jeg går til innkjøp av en datejust, vil jeg da kunne bytte over jubileelenken til en gmt?

Er nok liten sjanse for at de kan kombineres, men sikkert noen her som vet dette for sikkert.
 
Virker det for godt til å være sant, er det ofte det!
Velger likevel å leve litt i håpet, slik jeg har skjønt er begge 20m .