Rolexcafé – løst og fast om Rolex

@Ph34r, vis meg gjerne de subene som er omsatt for 10-20% over listepris i månedene etter nyslipp. Forøvrig er det ingen naturlov som sier at etterspørselen etter luksusklokker kommer til å vare evig. Historien viser noe annet.

Edit: Get the fuck down from that horse...
 
  • Liker
Reaksjoner: Andreaskh
Rart dette her,

"Pre 2016" så var det årvisse prisjusteringer på Rolex på ca +7% Derav holdt prisene på brukte Rolex seg veldig godt, siden bruktprisene da gjerne var en viss prosent under den gjeldende ny-pris for et tilsvarende ur.
Alle som eide et ur "over" to-tre prisoppganger, fikk således igjen det samme eller mer enn de selv hadde betalt for uret - og alle var glade.:)

"Post 2016" så har det ikke vært noen prisoppganger, men Rolex sin produksjon har gått ned/stagnert i et marked med økt etterspørsel og dermed åpnet opp for et overopphetet andrehåndsmarked - og "alle" er sure:mad::(

Tror uansett at det over et lengre perspektiv, at det skal godt gjøres å klare og "tape" på et kjøp av et etterspurt luksus produkt som Rolex. Dette siden ny tilsvarende vare er vanskelig tilgjengelig - enten fordi ny vare er langt mer kostbar enn brukt, eller er rett og slett vanskelig å få tak i som vi ser akkurat nå.

Tror dette er mer opplagt enn at aksjemarkedet over tid skal være mer lønnsomt enn bankinnskudd, bare fordi det "alltid" har vært slik.
 
Du er nok inne på noe her @Gin . På lengre sikt taper man nok ikke pengene sine ved å kjøpe en overpriset sub i dag, men jeg personlig tror at det kan bli vanskelig å få 85k for en sub f.eks. neste eller påfølgende sommer. Min far lærte meg at ingenting vokser inn i himmelen. Mulig han tok feil.
 
Da er det vi alltid har ment, på et litt skrått vis, bekreftet av en ekte professor i faget:
B2D41B1A-AEF9-4580-AAC9-CAB52160DFE0.png

(bilde stjålet fra FB)
 
Da er det vi alltid har ment, på et litt skrått vis, bekreftet av en ekte professor i faget:
Vis vedlegg 102600
(bilde stjålet fra FB)
Som hen skriver så er det UVANLIG å tenne på Rolex klokker.
Heldigvis for oss menn, så er det lett å spotte de kvinner som tenner på Rolex. De er lett gjenkjennelig med sine store silikon implantasjoner forskjellige steder på kroppen, supplert med kunstige laange øyenvipper og et sjokk-bleket hår.
 
(beklager denne veggen med tekst, kjeder meg mens jeg venter på legesenteret (50 minutter så langt))
Ser man på trendene er dagens situasjon enkel å forklare.
Etterspørselen har for lengst tangert produksjonen, eller i det minste distribusjonen (vi kan ikke med sikkerhet si hva som stemmer her). En relativt sikker oppgang i utsalgspris har ført til en relativt sikker oppgang i prisen på bruktmarkedet, som igjen har ført til et ekkokammer av invistorer og forventet fortjeneste og til syvende å sist tilstander som vi ser i dag.
Hva fremtiden har å by på kan ingen med visshet si, men jeg mistenker at ifm et nyslipp av ny stålsub så står bruktprisen og faller på tilgangen til den nye modellen først og fremst, men pris på den nye modellen vil også absolutt være en faktor.
Om butikkhyllene fylles blir det umulig å kreve et premium over nypris. Hvordan bruktmarkedet reagerer bestemmes da av pris på den nye modellen. Ser vi på en vesentlig høyere pris, så er det ikke sikkert vi vil se noen nedgang i dagens bruktpriser, kanskje de vil stige. Blir prisen den samme skal vi ikke se bort ifra at dagens modell faller under utsalgspris, men antagelig ikke langt under. Blir tilgangen like dårlig og eventuelt prisen også høyere skroter jeg alle planer om noen gang å eie en sub..

Ingenting stiger evig, men har like store forhåpninger om å kjøpe sub til 2012 pris i fremtiden som jeg har håp om å kjøpe luftkjølt Porsche til 2012 pris..
 
Godt oppsummert @waterbottom. Poenget mitt er at etter min mening er prisene kunstig høye nå. Dette skyldes at etterspørselen er større enn noen gang, samt at dette kombineres med lav tilgang til nye klokker. Da fyker prisene oppover. Historisk sett vil ikke slike trender fortsette i evig tid og ting vil normalisere seg etter hvert. Hva det innebærer vet vi ikke, men kanskje blir 85k det nye prisnivået for en 3-4 år gammel sub med noe gammel plast på?
 
Begynner å bli smålei min 16610, men vet at jeg kommer til å angre hvis jeg lar den gå. Får å kjøpe noe nytt av samme kaliber må jeg selge.

What to do?
 
Har en kompis som er på utkikk etter en klassisk 36mm Datejust. Har begrenset med peiling på feltet. Noen tanker om denne?
https://www.finn.no/125065112
Kvittering på full service og overhaling av lenke foreligger. Ellers watch only. Har sett klokka og den ser bra ut. Fin kasse. Andre ting man bør være oppmerksom på?
 
Vintage er pent det men ser ikke helt sjarmen i klokker som dette. Lenka ser jo ikke ut. Hva med å få kompisen din til å spare litt til og kjøpe en ny 36mm Oyster Perpetual til 45'?
 
  • Liker
Reaksjoner: joakim25
Vintage er pent det men ser ikke helt sjarmen i klokker som dette. Lenka ser jo ikke ut. Hva med å få kompisen din til å spare litt til og kjøpe en ny 36mm Oyster Perpetual til 45'?
Jeg har som sagt besiktiget klokka og er oppmerksom på lenkas tilstand. Jeg synes imidlertid ikke at lenka er det viktigste på et vintage ur. Du skal allikevel ha takk for et raskt og objektivt svar.
 
Har en kompis som er på utkikk etter en klassisk 36mm Datejust. Har begrenset med peiling på feltet. Noen tanker om denne?
https://www.finn.no/125065112
Kvittering på full service og overhaling av lenke foreligger. Ellers watch only. Har sett klokka og den ser bra ut. Fin kasse. Andre ting man bør være oppmerksom på?
«THEY DAUNT FUCKING WANT THEM!!»
 
  • Liker
Reaksjoner: turmeric
Vet ikke om den var myntet på meg eller kjøper av ny klokke men hvor mange millimeter klokken din skal være får være en privatsak. Noen liker en diskre og klassisk look, mens andre ønsker å se ut som en idiot. $0.02
 
«THEY DAUNT FUCKING WANT THEM!!»
Jeg har sett mange klipp av denne figuren på YouTube og like mange referanser til han her på forumet. Og nå greier jeg ikke la være med å kommentere elefanten i rommet lenger. Hva f... er det han har på siden av hodet?? Det er jo komplett umulig å se en video av denne klovnen uten å feste blikket fullstendig og permanent på den knotten han har i hodet :confused:
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Jeg har sett mange klipp av denne figuren på YouTube og like mange referanser til han her på forumet. Og nå greier jeg ikke la være med å kommentere elefanten i rommet lenger. Hva f... er det han har på siden av hodet?? Det er jo komplett umulig å se en video av denne klovnen uten å feste blikket fullstendig og permanent på den knotten han har i hodet :confused:

Det er en 'date magnifier' :p
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og UJU