Rolex ufrivillig polert på service

Dette er drøyt, om ikke klokken allerede var «ødelagt» ved tidligere polering?
Om upolert ved levering til Bjerke, så hadde jeg krevd ny klokke.
Alternativt, som nevnt over, solgt din for noen tusen under markedspris og fått bekreftet st du står først på listen på ny ved neste levering.
Men hadde jeg vært i styringen hos Bjerke, så hadde jeg byttet i ny for å få denne bort fra markedet.

Nå vi huske på at de fleste AD’s og Rolex selv, ikke er så nerdete som oss mangeårige forumbrukere;)
 
En viktig lekse i dette: Kun la personer du stoler på og som du kan få personlig kontakt med skru på klokkene dine.

Leverte min brors Zenith El Primero inn til service hos Thomas Gulbrandsen for noen måneder siden. Jeg sendte ham en mail med et spørsmål om klokken utpå kvelden, hvor jeg innen få minutter fikk vite at han satt å skrudde og ble gitt et hyggelig og oppklarende svar. Det er slik det skal gjøres.

Klokker er spesielle i at de har særdeles høy sentimental verdi i tillegg til den økonomiske. Og når de åpnes og skrus på, så er det jammen viktig at den som utfører arbeidet har forståelse og ikke minst respekt for dette.

Å sende klokken ut i "eteren" til noen som er flere ledd fjernet fra deg er ikke bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er menneskelig å feile men her er nok de fleste ute etter hva urmakeren har å tilby for å gjenopprette brutt tillit. Skulle til å levere inn min Milgauss til Bjerke men velger å avvente til jeg hører utfallet @RSubmariner Hvem er denne Gulbrandsen det henvises til?
 
Hvem er denne Gulbrandsen det henvises til?
Urmaker Thomas Gulbrandsen - en velrenomert og særs dyktig selvstendig urmaker, som tidligere har jobbet hos både Urmaker Bjerke i Bergen, og som servicesjef for flere urmakere i Oslo.
Jeg har selv benyttet hans tjenester ved en anledning, og har bare lovord å komme med. Kvalitet i alle ledd.
https://www.urmakergulbrandsen.com/untitled
 
Urmaker Thomas Gulbrandsen - en velrenomert og særs dyktig selvstendig urmaker, som tidligere har jobbet hos både Urmaker Bjerke i Bergen, og som servicesjef for flere urmakere i Oslo.
Jeg har selv benyttet hans tjenester ved en anledning, og har bare lovord å komme med. Kvalitet i alle ledd.
https://www.urmakergulbrandsen.com/untitled

Samme her. Thomas kan sakene sine.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sylar og Kohe321
En viktig lekse i dette: Kun la personer du stoler på og som du kan få personlig kontakt med skru på klokkene dine.

Leverte min brors Zenith El Primero inn til service hos Thomas Gulbrandsen for noen måneder siden. Jeg sendte ham en mail med et spørsmål om klokken utpå kvelden, hvor jeg innen få minutter fikk vite at han satt å skrudde og ble gitt et hyggelig og oppklarende svar. Det er slik det skal gjøres.

Klokker er spesielle i at de har særdeles høy sentimental verdi i tillegg til den økonomiske. Og når de åpnes og skrus på, så er det jammen viktig at den som utfører arbeidet har forståelse og ikke minst respekt for dette.

Å sende klokken ut i "eteren" til noen som er flere ledd fjernet fra deg er ikke bra.

Men det er jo bare trist at du ikke kan stole på at Rolex selv gjør en forsvarlig jobb.
Jeg velger å tro at dette er en eksepsjonelt unntak.

Jeg har hatt flere klokker som har blitt polert hos både Bjerke og i Sveits uten problemer.
En tidligere Rolex jeg hadde ble levert inn med dyp ripe i lenken. Jeg ga ingen instruksjoner utover full service. Vedkommende urmaker som jobbet på den kunne ha polert ripen helt vekk ved å polere dypt ned i stålet, men det gjorde han ikke. Han brukte hodet. Klokken er lett polert, og ripen er fortsatt synlig i det rette lyset. Han forsto vel at det finnes en grense for hvor langt/dypt man kan gå. Det tar jeg nesten for gitt at alle urmakere forstår, men denne historien viser vel det motsatte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
At de sender klokker til Sveits (noe som 3000Km tur/retur) eller til "hvem vet i Sveits" uten å si noe til kundene er ganske WTF o_O
Er Bjerke blitt for stor for seg selv?

Og dessuten, hvis en kasse mangler metal eller har ripe/fuge/hull på seg, kan det fylles med laser sveising før det poleres igjen for å unngå å mangle metal gjennom prosessen.

http://www.chronoservice.ch/en/processing/laser-reconstruction/


https://deployant.com/return-perfection-fully-restoring-scarred-watch-case/

http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=61410

ricostruzione_3-1024x768.jpg


skad-rolex.jpg
 
Men det er jo bare trist at du ikke kan stole på at Rolex selv gjør en forsvarlig jobb.
Jeg velger å tro at dette er en eksepsjonelt unntak.

Det burde være slik. Men denne historien, og flere andre, viser dessverre at det forekommer alt for ofte. Henger man rundt på forumer så leser man stadig om folk som opplever å sende inn klokkene sine til service hos merkeforhandlere, eller til produsenten selv, og får dem tilbake totalt forandret.

Leste for eksempel nylig en historie om en kar som fikk sin gamle Sinn tilbake fra service utført av Sinns egne urmakere, og de hadde byttet ut de patinerte viserne og polert den opp. Klokken hadde mistet alt sitt særpreg og sjel, og fyren var selvsagt veldig opprørt.

Akkurat dette er noe industrien/urmakermiljøet må bli bedre på.
 
Redigert:
Når det kommer til dette med at produsentene kjører full service på klokkene med bla. bytte av patinerte visere og skiver lurer jeg på hvilken agenda de har med denne praksisen? Er det for å sikre kvaliteten på produktet som bærer deres merkenavn? De kan umulig ha så lite oversikt over markedet at de ikke har fått med seg at patina i mange tilfeller øker verdien betraktelig.
 
Når det kommer til dette med at produsentene kjører full service på klokkene med bla. bytte av patinerte visere og skiver lurer jeg på hvilken agenda de har med denne praksisen? Er det for å sikre kvaliteten på produktet som bærer deres merkenavn? De kan umulig ha så lite oversikt over markedet at de ikke har fått med seg at patina i mange tilfeller øker verdien betraktelig.

Joda, det er mye blåste folk der ute - så det kan hende de har så lite oversikt.
 
Når det kommer til dette med at produsentene kjører full service på klokkene med bla. bytte av patinerte visere og skiver lurer jeg på hvilken agenda de har med denne praksisen?

Dette er jo en praksis som går langt tilbake, før tritium patina ble sexy. Klokken skal tilbake til kunde «som ny». Det har vel også med garanti på service å gjøre.
Godt brukt vintage med synlige merker er vel relativt sett en ny greie er det ikke?
Det er jo ikke alle som er opptatt av det.

At de ikke hører på kundens instruksjoner, eller bruker hodet er jo langt værre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Kohe321
Når det kommer til dette med at produsentene kjører full service på klokkene med bla. bytte av patinerte visere og skiver lurer jeg på hvilken agenda de har med denne praksisen? Er det for å sikre kvaliteten på produktet som bærer deres merkenavn? De kan umulig ha så lite oversikt over markedet at de ikke har fått med seg at patina i mange tilfeller øker verdien betraktelig.

Dette er jo en praksis som går langt tilbake, før tritium patina ble sexy. Klokken skal tilbake til kunde «som ny». Det har vel også med garanti på service å gjøre.
Godt brukt vintage med synlige merker er vel relativt sett en ny greie er det ikke?
Det er jo ikke alle som er opptatt av det.

At de ikke hører på kundens instruksjoner, eller bruker hodet er jo langt værre.

Jepp, det er nok knyttet til gammel tritiumlume som sluttet å lyse, hvor de måtte bytte ut viserne for å holde klokken funksjonell. Derfra har nok ideen om å sende klokken tilbake til kunden i en så skinnende og "ny" tilstand som mulig tatt av. Fenomenet med vintageklokker, hvor patina og originalitet har stor egenverdi, er som du sier et relativt nytt fenomen i klokkeverdenen. Her henger nok en del av urmakermiljøet igjen i fortiden. Klokker er jo ikke lengre bare en ting som alle har på armen, men er blitt en lidenskap hvor detaljer som dette har stor betydning.

Det er ille nok at dette skjer i tilfellene hvor man kun ber om "generell service" uten å si noe mer. Men når det utføres til tross for at eksplisitt beskjed er gitt om at det ikke skal gjøres, så snakker vi jo fullstendig sirkus. Og det er nok dette som gjør at trådstarter kan ha en god sak i å kunne kreve en helt ny klokke. Her har de langt på vei ødelagt klokken -- ikke bare i øynene til oss spesielt interesserte, men den reelle markedsverdien er blitt kraftig redusert.

Og det finnes heller ingen måte å fikse denne eksakte klokken på som unngår at trådstarter sitter igjen med et tap av en eller annen størrelsesorden. Derfor bør Bjerke, som er ansvarlig, ta tapet på deres kappe og tilby ham en ny.
 
Redigert:
Utrolig synd at slike ting skjer. Slike historier er hovedgrunnen til at jeg kvier meg for å sende klokker på service.
 
I praksis, det er mulig å få klokken til trådstarteren som den var , altså at hornen som ble nedpolert blir så tykk som den andre (eller som den var før).
Der man unngår å får seg en ny kasse med et annet nummer.
Men det blir en del sveisestrenger å sette på og det krever også en person som er en "polering mester" for å få hornen akkurat som den var.
Mulig men ikke lett...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Nå skal jeg hverken forsvare eller komme med kritikk av Bjerke. Feil, misforståelser og lignende kan forekomme alle steder uansett om det er den ene produsenten/forhandleren eller den andre. Det som er virkelig spennende nå, og ikke minst avgjørende er hva de vil gjøre for å opprettholde sitt gode rykte.

De burde ha ordnet opp i dette sporenstraks det ble oppdaget uten noen form for spørsmål.

Hold oss oppdatert!
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV og titan