Rolex Submariner date vs. No date

Date or no date? That's the question

  • Date

    Stemmer: 80 44,9%
  • No date

    Stemmer: 98 55,1%

  • Antall stemmer
    178
... Denne gir godfølelse jeg ikke har hatt på mange år. Og jeg har hatt lyst på sub siden søskenbarnet mitt sportet sin på tidlig 2000-tall:)

Grattis @Olando! Det er vel få ur, som uavhengig av hvor lenge man har vært klokkeinteressert, gir en tilsvarende godfølelse.

Selv kjøpte for en del år siden en brukt 16610. Den ble av meg referert til som skrangle-sub´n... Ja, den var fra 1990 m/lugholes og uten sel, så jeg regner med dere ser poenget :) I et svakt øyeblikk ble den solgt for et par år siden til en pris som jeg ikke vil tenke på. Klokken som tok over plassen var en GMT-C, som dessverre ikke forble i mitt eie så alt for lenge.

Uansett, lysten på en submariner har vært der lenge og jeg har vært på nippet til å kjøpe flere. Det har også vært et stort spørsmål for meg om jeg skal gå for date eller no-date.

Prinsipielt, så er jeg stor tilhenger av dato. Skriver brev hver eneste dag - og da ér det nødvendig!
For renheten til skiven, så er det imidlertid pent å droppe dato og cyclops.

For meg ble det flip-a-coin, og jeg lot tilfeldighetene avgjøre. Prisdifferansen virket også inn (10k ekstra for dato). Resultatet ble en 2,5 mnd. gammel 114060 kjøpt fra et svært hyggelig forummedlem og levert på døren på bursdagen min i januar :)

Jeg har lenge vært på jakt etter en pen 14060 ettersom jeg synes den er fantastisk fin på nato og gir et visst vintage-preg selv om den er lagt fra vintage. Den nye kassen og tykke lugsene kler ikke nato like godt i mine øyne.

Jeg ser imidlertid med skrekk at prisen for en pent eksemplar av 14060 er tilsvarende priset som en LNIB 114060, og da synes jeg faktisk det er deilig med de oppgraderingene som har skjedd på 114060.

Min oppsummering blir; dato for praktiske formål, men no-date for det estetiske.
Konklusjonen blir altså, ja takk, begge deler, dvs. en 116610 for hverdagen og en 5513 for kosen.

Nei, fuck it.. jeg kan leve med en 5513 for hverdagen også.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando
Fete ny lugs gjør seg godt på nato når man bare blir vant med det:) Og ja, kikket egentlig etter 16610 brukt men prisene gjordet valget av nykjøpt 116610 til det fornuftige valget. Det sier ganske mye.. @Risti4life
 
Jeg har nettopp vært i denne problemstillingen ☺ Kom hjem fra AD med 114060, pakket den opp, ombestemte meg, pakket den ned, kjørte tilbake og byttet den inn igjen i 116610 ☺. Hadde desverre ikke date inne så jeg har nå 3-4 ukers ventetid før den kommer, men er VELDIG glad for avgjørelsen...
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando
Løsningen er jo selvsagt en GMT når du trenger dato og en no date når du ikke trenger dato! ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Axl Rose
Hmm.. Nå har jeg havna i dette uføret og er usikker på hva man skal velge :confused:

Har en Date i bestillingen, men elsker estetikken på No-Date..

I-landsproblem deluxe! :eek:
 
Hmm.. Nå har jeg havna i dette uføret og er usikker på hva man skal velge :confused:

Har en Date i bestillingen, men elsker estetikken på No-Date..

I-landsproblem deluxe! :eek:

Design foran funksjon, dette bør være grunninnstillingen og således gjelde for alt fra kvinner til bil og klokker:cool:

Jeg har alltid valgte klokker med dato, det er en fantastisk praktisk komplikasjon. Men nå har jeg endt på Daytona, den gir meg i sum mer glede enn å få rask tilgang til datoen. Anbefaling: følg magefølelsen:)
 
Kjøpte ein 114060 for 2 uker siden, og kjenner eg savner dato. Er det nokon som har erfaring med dette, og kan trøste meg med at det vil gå over?
 
Kjøpte ein 114060 for 2 uker siden, og kjenner eg savner dato. Er det nokon som har erfaring med dette, og kan trøste meg med at det vil gå over?

Min ubetydelige erfaring er at man enten har en Sub Date LN/SD, eller Sub ND + LV/LB/GMT/ExplorerII etc.
 
Kjøpte ein 114060 for 2 uker siden, og kjenner eg savner dato. Er det nokon som har erfaring med dette, og kan trøste meg med at det vil gå over?

Litt i samme situasjon - lenge hatt 116710/116610, men har nå 114060, riktignok pluss en annen med dato. Men uansett. Jeg ble vel egentlig heller overrasket over hvor lite jeg savnet dato når jeg har 114060 på håndleddet. Men klart, hvis du føler deg som Tom Hanks i Cast Away uten dato, så bør du vel bare selge 114060, og kjøpe 116610 ;)
 
Kjøpte en 14060M for ikke alt for lang tid tilbake, og det var j.... uvant å ikke ha dato. Alle mine andre klokker har dato, og med sub´n på armen fant jeg fort ut hvor ofte jeg faktisk, helt ubevisst, sjekket dato på klokka. Men, det gikk gradvis over, og jeg fant ut at tilgang til dato finnes tilgjengelig mange andre steder. Mao - gi det litt tid, så er det intet savn, kun en vane.
Litt mer komplisert er det om man veksler hyppig mellom en med dato, og en uten. Da tar det litt tid å venne seg til det, men det går faktisk det også. Det blir litt det samme som å disponere to biler man hyppig veksler mellom - der en har automat og en har rørepinne. Et helvete den første tiden, men etterhvert faller det seg helt naturlig i det man er på plass i setet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tiff