Jeg leser Hoplangs karakteristikk av meg og må medgi at jeg humrer litt... særlig fordi min jobb FAKTISK består av mye juss og økonomi. I tillegg er jeg også musiker.... eh... sant, bare sjekk hjemmesiden min.
Regner meg selv som ganske glup og ikke så rent lite kunnskapsrik. ( skrivefeil pga inntasting fra hoften bes overses...

)
Jeg har gjennom mange år nå samlet en ganske kul samling med en del ORIGINALE klokker jeg liker godt, senest en Doxa sub1000t Sharkhunter jeg laget en "pakkeåpning" på her for noen uker siden. Jeg har (som så mange andre her) kjøpt og solgt Omegaer, IWC'er og en rekke andre merker og digger faktisk feeligen av å ha en original på armen like mye som noen andre.
Allikevel, jeg har på samme tid en stor interesse for replika-klokker og da "high-end" replikaer. Mange av mine argumenter beskriver jeg i de andre innleggene mine i tråden over her og selv om jeg spissformulerer en god del (som kjennetegner min personlighet) MENER jeg faktisk alt jeg skriver.
Om noen blir støtt, usikre eller sinte bryr jeg meg mindre om. Det er jeg vant til fra jobben uansett.
Jeg har handlet replika-klokker av "høy" kvalitet i like mange år som jeg har handlet originaler, ofte for å kjenne på følelsen over noe tid før jeg har lagt pengene på bordet for originalen. Dette kommer jeg til å fortsette med.
Jeg sammeligner dette med å laste ned en film fra nettet før du bestemmer deg for å kjøpe originalen, f.eks. på dvd. Jeg snakker da ikke om såkalte "cam" versjoner, men DVDscreenere. Analogien funker godt den. Om replikaen gir meg god-følelsen. handler jeg originalen. Originalen kan det hende jeg selger senere, men selger jeg replikaen er det naturligvis som en replika. Noe annet mener jeg er moralsk forkastelig.
Og JA, det å fremstille en replika er ulovlig, ingen tvil, men det er IKKE ulovlig å KJØPE en replika-klokke til EGET bruk i NORGE. At det er ulovlig i Italia betyr ikke at det er ulovlig her.
Helt ok med uenighet, men please... ikke fornærm min intelligens ved å kalle meg eller mine interesser for dumme.... da kan det hende jeg må trekke deg for DUMSTOLEN...
Best wishes....
Espen Kraft / Elkanah