Rolex replica

Da blir dette svar nr. 32
Tror nok mange her hvertfall er enige i at Elkanah er flink til å provosere. :)
Og at denne diskusjonen ikke fører til noe som helst.

Forundrer meg at så mange gidder å bruke så mye tid på å diskutere Replica/fake/søppel.....

Anders skrev:
Replikaverden? Jeg er godt inne i "350-kroners modellfly fra Toys-r-us"-verden, men jeg skriver ikke om det på Pilotforum.no ...
:D :D :D :D
Elkanah skrev:
Jeg har handlet replika-klokker av "høy" kvalitet i like mange år som jeg har handlet originaler, ofte for å kjenne på følelsen over noe tid før jeg har lagt pengene på bordet for originalen. Dette kommer jeg til å fortsette med.
:roll: Ikke verdt å komme med innvendinger, med tanke på hvem som egentlig handler...:
http://en.wikipedia.org/wiki/Elkanah

Hopalong skrev:
Veldig mye fornuftig.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å skrive et flammende innlegg i denne debatten, men så har Hopalong skrevet omtrent det samme som jeg mener, med mer gjennomtenkte argumenter i tillegg.

+1 som de sier.

Elkanah skrev:
Og JA, det å fremstille en replika er ulovlig, ingen tvil, men det er IKKE ulovlig å KJØPE en replika-klokke til EGET bruk i NORGE. At det er ulovlig i Italia betyr ikke at det er ulovlig her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 696262.ece

Det er ikke ulovlig å kjøpe piratprodukter i Norge, men innførsel er altså ulovlig, og den loven gjelder vel også for privatpersoner som har handlet en veske eller et ur i utlandet.

http://www.vogtwiig.no/nyheter.aspx?lan ... 018&id=351

Anders skrev:
HerrUr skrev:
Uenig med Anders, synes ikke det er riktig at en person her inne skal fortelle andre hva som er interessant eller ikke interessant å diskutere.

Helt enig, på alle områder untatt fakes. Jeg er ikke engang imot at folk går med fakes, jeg bare synes det er så driiiitkjedelig å diskuterere, med de samme gamle argumentene om og om igjen. Jeg forteller heller ingen andre hva de skal synes er interessant å diskutere, men det er vel lov å kommentere hva man synes om en tråd?

HerrUr skrev:
Uenig med Elkanah på de fleste punkt, men synes det var veldig spennende å lese meningene til en mann som tydeligvis er godt inne i replikaverden. Man skal ha litt baller for å for å gi utrykk for slike meninger på et forum som dette :mrgreen:

Replikaverden? Jeg er godt inne i "350-kroners modellfly fra Toys-r-us"-verden, men jeg skriver ikke om det på Pilotforum.no ...

Vel, dette er første gang jeg diskuterer fakes, så for meg er argumentene nye.
Ellers hvis det er en tråd jeg synes er kjedelig så lar jeg rett og slett bare være å lese tråden. Når det gjelder Replikaverden så synes jeg det var veldig interessant å høre hvorfor noen i det hele tatt kan være opptatt av dette, siden det er så fullstendig fjernt fra meg. Jeg trodde det bare var fjortiser og turister som rotet seg bort i fakes, men det finnes jo seriøst interesserte. Men jeg mener jo selvfølgelig ikke at fake-temaet bør dominere dette forumet.
Nå skal jeg gi meg Anders, jeg vil jo ikke at den største bidragsyteren til Tidssonen i antall innlegg skal dø av kjedsomhet :mrgreen:

Elkanah skrev:
Jeg sammeligner dette med å laste ned en film fra nettet før du bestemmer deg for å kjøpe originalen, f.eks. på dvd. Jeg snakker da ikke om såkalte "cam" versjoner, men DVDscreenere. Analogien funker godt den.

Ja den fungerer utmerket. At en som kjøper piratkopierte produkter også laster ned ulovlig fra nettet er ikke overraskende.

Elkanah skrev:
Noe annet mener jeg er moralsk forkastelig.

Du har nettopp erkjent at du forstår de økonomiske virkninger kjøp av piratprodukter medfører, men at du på tross av dette vil fortsette å kjøpe slike i fremtiden. Du har også erkjent at du laster ned filmer fra nettet, og jeg får anta at en glup person forstår også hva dette innebærer. Og så føler du deg berettiget til å gi leksjoner om moral?

Elkanah skrev:
Helt ok med uenighet, men please... ikke fornærm min intelligens ved å kalle meg eller mine interesser for dumme.... da kan det hende jeg må trekke deg for DUMSTOLEN... :)

Din intelligens har jeg ingen grunn til å mene noe om. Men handlingene dine er både dumme, ulovlige, umoralske, egoistiske og skadelige for både produsenter, lovlydige forbrukere og økonomien som helhet. For begrense skadevirkningene av piratkopiprodukter arbeides over hele verden med kontrollregimer som vil forvanske og fordyre internasjonal handel – noe som går ut over oss alle. På grunn av slike som deg kommer friheten på internettet de nærmeste årene til å bli vesentlig innskrenket. Bruk av nettet vil trolig bli vesentlig mer kostbart, eller vesentlig mer kontrollert – eller sannsynligvis en kombinasjon av begge deler. Glup og kunnskapsrik som du er, er du selvsagt kjent med dette. Dersom handlingene dine kunne forklares med uvitenhet kunne de i en viss grad aksepteres. Du bare velger å ikke bry deg. Det er betraktelig mye verre.

Edit: Skriveleif

Det finnes utallige it-sjefer som idag kjøper lisenser til programmer de engang lastet ned fra nett eller kompisers servere, av den enkle grunn at det er disse programmene de lærte seg og som de vet er det beste på markedet for dem.
Det er som oftest produsentene selv som lekker nye versjoner på nett. Ren markedsføring. De benkter dette selvsagt, men som en av topplederne i Microsoft en gang sa: Om de skal laste ned piratkopier, skal det ihvertfall være et Microsoft-produkt....

Rolex, det mest kopierte merket av alle med over 1000 ulike replikamodeller, vil selvsagt ikke offisielt innrømme det, men de føler seg smigret over at de er det mest kopierte merket. Det bare ØKER til deres status.

Nei, alle får selv vurdere sine handlinger og ikke sette seg høyere enn sin neste.... forøvrig, tenk på at den jeansbuksa du går med startet sitt liv på en topp designeres tegnebrett. Deretter ble den laget og solgt til en pris av kanskje Kr. 5000,- så ble stilen kopiert av utallige småfabrikanter og til slutt ender den opp hos H & M til "bare" Kr. 399,- fordi designet ikke har kostet dem noe og produksjonen blir fremstilt av slåtte, pinte og sulteforede småbarn i Burma til en pris av 2 kr,-. Den fortjenesten er vel omtrent lik den våre kjære klokkeprodusenter får av oss fordi vi som marked er villig til å betale 40.000,- for noe stål, glass og et manuelt opptrekksverk (Panerai?)... hvorfor ta 5 lapper når noen er villig til å betale 40? (Gordon Gekko)

- This world is a will to power and nothing besides

Jeg skulle gjerne hatt ”Madonna” hengende på veggen, men originalen er utilgjengelig både fysisk og kostnadsmessig, selv en original litografi håndsignert av Munch koster en mindre formue og markedet er fullt av forfalskninger. Men jeg kunne aldri tenke meg å ha en forfalskning av Munch på veggen. Derimot har jeg kjøpt original kunst fra lokale kunstnere, ikke noe veldig dyrt, men bilder som jeg setter pris på og som jeg trives med.

Original klokke til 70000 eller en fake til 1700? Jeg ville kjøpt en original Seiko til 1700 og brukt klokken med stolthet.

Å sammenligne klær produsert i asia av billig arbeidskraft, med ur produsert av fagutdannede personer med tariffestet lønn i et høykostland blir litt søkt etter min mening.

Det er forøvrig helt andre faktorer som virker inn på hva fortjenesten blir ved salg av luksusprodukter i forhold til vanlig tekstilprodukter. Prissetting av disse produktene baserer seg på totalt forskjellige grunntanker.

Elkanah skrev:
Det er som oftest produsentene selv som lekker nye versjoner på nett. Ren markedsføring.

Elkanah skrev:
Rolex, det mest kopierte merket av alle med over 1000 ulike replikamodeller, vil selvsagt ikke offisielt innrømme det, men de føler seg smigret over at de er det mest kopierte merket. Det bare ØKER til deres status.

Tror du virkelig på dette selv? Har du sett hvilken innsats den sveitsiske klokkeindustrien leggen ned for å bekjempe piratvirksomhet? For ikke å snakke om programprodusenter?

Elkanah skrev:
forøvrig, tenk på at den jeansbuksa du går med startet sitt liv på en topp designeres tegnebrett. Deretter ble den laget og solgt til en pris av kanskje Kr. 5000,- så ble stilen kopiert av utallige småfabrikanter og til slutt ender den opp hos H & M til "bare" Kr. 399,- fordi designet ikke har kostet dem noe og produksjonen blir fremstilt av slåtte, pinte og sulteforede småbarn i Burma til en pris av 2 kr,-. Den fortjenesten er vel omtrent lik den våre kjære klokkeprodusenter får av oss fordi vi som marked er villig til å betale 40.000,- for noe stål, glass og et manuelt opptrekksverk (Panerai?)... hvorfor ta 5 lapper når noen er villig til å betale 40? (Gordon Gekko)

Jeg er antakelig ikke glup nok til å forstå hvor du vil hen med dette, for jeg kan med beste vilje ikke se hvordan eksistensen av småbarn på slavekontrakter i konfeksjonsindustrien forsvarer kjøp av piratprodukter. Men dersom du har et ønske om å bedre forholdene for fabrikkarbeidere i den tredje verden, er fôring av den kriminelle økonomien en nokså pussig strategi.

Det er ingen tvil om at klokkeprodusenter i mange tilfeller tar mer enn godt betalt for sine produkter. Men så lenge det finnes mennesker som er villige til å betale forlangende ville de være dårlige forretningsfolk om de lot være. Alternativet for den som ikke vil eller kan betale 40k for en Panerai er så enkelt som å la være å kjøpe; ikke å stjele en, eller kjøpe en ulovlig kopi.

Elkanah skrev:
Nei, alle får selv vurdere sine handlinger og ikke sette seg høyere enn sin neste....
Vurdere i forhold til hva? Hva er poenget med å vurdere sine handlinger dersom man ikke skal rangere dem? Å kjøre i 200 km/t i tettbygd strøk er en dårligere handling enn å gjøre det samme i 50 km/t. Å kjøpe en bil er en bedre handling enn å stjele en – for de fleste av oss. Å støtte den svarte økonomien og kjøpe ulovlig fremstilte produkter er en dårligere handling enn å la det være. Sålenge du velger å gi blaffen i de skader du vet dine handlinger fører med seg, får du finne deg i å bli vurdert deretter.

Selvfølgelig må klokkeprodusentene og programvareutviklerne gå hardt ut med fordømmelse.... det gir jo enda mer markedsføring det, og nesten gratis t.o.m. Se bare på hvordan TISSOT økte markedsandelen etter at de knuste 1 million fakes i Hong Kong eller hvor det var. Klippet med tilhørende merkenavn gikk jo verden over.

Jeg syns Robbie Williams hadde den beste ideen mht. musikk ihvertfall. Han mente det var bedre å utgi cd-boksen med cover og en brenne-cd så kunne folk heller brenne cd'en selv med nedlastet materiale.

Kanskje noe for Patek..? Selg kassen i stål samt glasset, så kan kjøperne selv sette i verket de ønsker...??

Forøvrig er denne tråden blitt kjedelig.. men for all del... er ytterligere innlegg ønsket av folket skal ikke jeg stå i veien.. :D

Hadde jeg visst hvilket "oppstyr" starten på denne tråden skulle stelle i stand, så hadde jeg latt være. Dette er den første tråden jeg har fått med meg her på forumet, der det nesten har kommet til (virtuelt) "håndgemeng". Vi kan for min del gjerne legge denne død, selv om noe av det jeg har lest har vært svært så fornøyelig. Artig å se noen forsøke å heve seg over andre, mens andre igjen overhodet ikke er interessert, men skriver litt allikevel. Håper vi alle kan komme ut det som venner til slutt. :D

Mye er sagt mange ganger tidligere om dette temaet og ingen har hittil endret mening ser det ut til. Gamle kjepphester rir videre.

Det finnes sikkert mange flotte kopiklokke-gtg'er og kopiklokke-fora der ute. Lykke til videre 8)

Forøvrig kan jeg ikke gjøre annet enn å si meg enig i det vesentlige av det Hopalong skriver :)