Rolex - hva sier det om deg?

Tanker som resonnerer, Hopalong! Jeg har forlengst innsett at Rolex valgte meg, og ikke omvendt. Det finnes mange innvendinger, men ingen betyr noe oppmot følelsen av å ta på seg en ny Rolex om morgenen :cool: All ære til mine IWCer, Omegaer, Heuere, Panerai, men når en Rolex kommer på er jeg hjemme i meg selv.
 
Tanker som resonnerer, Hopalong! Jeg har forlengst innsett at Rolex valgte meg, og ikke omvendt. Det finnes mange innvendinger, men ingen betyr noe oppmot følelsen av å ta på seg en ny Rolex om morgenen :cool: All ære til mine IWCer, Omegaer, Heuere, Panerai, men når en Rolex kommer på er jeg hjemme i meg selv.

Helt enig! Er noe spesielt ved å ha en Rolex på hånden.

Den gir oss nok ikke superkrefter, selv om vi kanskje tror det selv !

Deilig er det dog uansett :D
 
Rolex og image

Rolex har greid det alle de andre fabrikantene prøver på. Det er et særdeles veldrevet selskap vil jeg tro, de bruker ikke mye penger på trykksaker eller å lansere nye fancy klokker som går fort ut på dato.:cool:

Rolex er den standard alle urprodusenter drømmer om å oppnå men veldig få når opp til. Det er jo selvfølgelig en grunn til at Rolex har fått den posisjonen, det er jo som sagt pga kvalitet og sparsommelige endringer i modeller og design på disse.

Men hvis jeg ikke husker helt feil så kjøpte vel Rolex verk av underleverantører både til Cosmographe og til noen av de rimeligere DateJust modellene? De kjøpte vel opp den fabrikken som leverte verkene til de tidlige datejust? Jeg husker ikke navnet på den fabrikken Rolex kjøpte verkene fra men det var en annen i tillegg til Zenith. Er det noen andre her som vet noe mer om dette?

Når det gjelder trykksakene Rolex gir til fremtidige kunder synes jeg de er rett og slett er arrogante ovenfor sine potensielle kunder. Ikke for at trykksaker bedrer produktet men jeg synes de kunne levert litt mer i stil med prisen på de produktene de skal vise frem og selge.
I hvertfall dersom man sammenlikner dem med feks IWC som har en noe mer påkostet "broskjyre". men på en annen side så skjønner jeg jo at det ville blitt svært kostbart for Rolex med dyre trykksaker som skal deles ut gratis. Det er nok ikke mange trykksaker som blir revet bort så kjapt som de fra Rolex, det blir vel delt ut et x antall bare her i Norge.

Rolex lager og selger quartz klokker de også, jeg vet ikke hva prisene ligger på nå eller om det fortsatt blir laget, men tidligere så var de ganske jevnt priset med de mekaniske Rolex klokkene. Så dersom man koker alt dette ned i en suppe så er vel egentlig hele klokke bransjen på grensen til å være "svindel". Jeg velger ikke å påstå at det er svindel, men at det nesten kan kalles det dersom man ser det i perspektiv i forhold til kostnader på de forskjellige matrialer som blir brukt i produksjonen, dette gjelder for stort sett alle produsenter av både ur og smykker, de tar seg godt betalt pr gram av gull og platina.

Hvilken verdi har gullet i en klokke som veier feks 150 gram? Pr dagens spotpris blir det Nok 27057,- Dersom man sammenlikner gull med stål som er likt utført så er det et mye større gap opp til det samme ur laget i gull. Gull er jo endel enklere å maskinere enn stål så det burde ikke ha vært den store forskjellen på verdien på selve maskineringen, jeg velger å tro at det er større slitasje på maskiner og utstyr som blir brukt på stål? Eller rettere sagt så vet jeg at det er det. Stål er stål og gull er mykt.

Så egentlig burde vel differansen på pris vært Nok. 27057,- fra stål til gull. Men differansen ligger nok på godt over
Nok. 100000,- Det er jo ganske drøyt synes jeg. Dette gjelder ikke bare for Rolex.

Jeg tror nok at Rolex har merket større konkurranse fra div andre fabrikater de senere år, noe som tydligvis har vært en fordel til forbruker, tenker da på lenker og låsene som har blitt bedre.

Rolex vil nok være i topp i klokkeindustrien i mange år fremover. Det vil de være uavhengig av om jeg kjøper eller ikke.
I mange andre tilfeller med div fabrikat skulle jeg derimot ønske at det var flere som burde vært mer konservative som Rolex når det gjelder design og varianter i størrelser osv. Det spyttes ut nye modeller litt for ofte fra de fleste produsentene av klokker, noe jeg tror de fleste kan være enig med meg i.? Man rekker ikke å følge med på de mest aktive på det området, med special editions, og begrenset produksjon på kun 9999 stk eller gjerne flere. Hvilket i seg selv er å regne som masseprodusert.

Jeg er også enig i at de fleste andre produsentenes ikke varer like lenge som Rolex når det gjelder design, sånn at det er sagt.:D
Det hysteri som har vært i noen år nå med størrelse på klokkene er nå i ferd med å avta ganske fort. Det virker som trenden tilbake til mindre klokker har begynt. Om noen få år er det de største diametrene som blir harry. Rolex derimot klarer seg bra her også og blir værende på håndleddene i lang lang tid fremover.

Dette med smak og behag er ikke lett å diuskutere uten an det blir rabalder.:cool: Men det er moro å dele meninger synes jeg.:D
 
Noen fakta om Rolex

Rolexhistorien starter med Hans Wilsdorf. Sammen med sin svoger startet han urmakerbutikken Wilsdorf & Davis i London i 1905. Varemerket Rolex ble tatt i bruk i 1908. Frem til 1913 brukte Rolex urverk fra mange forskjellige leverandører, men i 1913 inngikk de en avtale med urverkfabrikken Aegler i Sveits som var kjent for sine robuste og nøyaktige urverk.

I 1920 flyttet Rolex til Sveits. Rolex ble etablert som et salgs/markedsførings selskap, 100 % eid av Hans Wilsdorf og et produksjonsselskap med 50/50 eierskap mellom Wilsdorf og Aeglerfamilen. Produksjonsselskapet overtok 100 % av urverkfabrikken Aegler.

Hans Wilsdorf hadde ingen arvinger, før han døde på begynnelsen av 60’tallet opprettet han Wilsdorf stiftelsen for å sikre at Rolex ble drevet videre etter hans visjoner også etter hans død.

Wilsdorf stiftelsen eier i dag 100 % av Salg/marksdsselskapet og 50 % av produksjonsselskapet. Aegler familien har fortsatt 50 % eierskap i produsjonselskapet. Rolex har også kjøpt opp en del av sine underleverandører. Stiftelsen kontrolleres av representanter fra Rolex ledelsen, Aeglerfamilien, rolexansatte og fra fagorganisasjonen til de ansatte.

Rolex er ikke børsnotert, det er ingen griske eiere som spekulerer i aksjene, ingen eiere som tar ut store utbytter. Alle inntektene til Rolex går tilbake til stiftelsen og fabrikken. Rolex har veldig gode pensjons og velferdsordninger, og muligheter for etterutdanning for de ansatte. Det går også mye penger til veldedighet, kunst og kultur, og det er en skole for urmakere i Geneve som er finansiert av Wilsdorfstiftelsen.

Rolex produserer omtrent en million klokker i året, dette inkluderer Tudor, ca 800000 av klokkene blir chronometersertifisert hvert år. Dette blir gjort av COSC. Produksjonen av Rolexklokker er preget av masseproduksjon og samlebånd, men med veldig god kvalitetskontroll i alle ledd. Rolex har over 20 000 ansatte.

I dag bruker Rolex bare egne urverk i Rolex klokkene, i Tudorklokkene brukes urverk fra ETA eller Sellita. Tidligere har Rolex brukt urverk fra både Zenith og Valjoux.

Rolex bruker også et quartz urverk, dette brukes i dag bare i noen av Cellini modellene. Men fra 1975 – 1985 brukte Rolex quartz urverk i Oysterquartz serien. Dette er klokker som i dag er samler objekt, og urverket er et av de beste quartz urverkene som er laget.
 
Det var en flott og betimelig oppsummering, deBalzac.
Selv om jeg også av og til stusser over prisene på enkelte urmerker.
Men denne tråden med sine engasjerende innlegg bør vel egentlig fortelle oss alt om hvor viktig Rolex er i ur-verdenen.

Dette ikoniske merket som tjener både som det ultimate statussymbol og som samlerobjekt for entusiaster.
:cool::cool::cool:
 
Noen som egentlig har sett regnskapstallene til Rolex?

Som Revisor synes jeg det hadde vært morsomt og regne litt på avansen, likviditetsgradene og diverse regnskapstall fra de. Med 20000 ansatte og 1000000 salgsenheter i året har jeg moro for en hel lørdagskveld :D:cool:

Så kan du bare sitte der med Ipaden din og lese aviser Frodo:p
 
Rolex regnskap

Det regnskapet er det nok ikke mange utenfra som får lov til å se. Men jeg synes å huske at jeg leste et sted for endel år siden at myndighetene forlangte mer innsyn i regnskapene til Rolex, om de fikk det aner jeg ikke.:D