Synes det er kjekt å sammenligne klokkemerker og bilmerker - og hva folk synes om dem. I min bok er det ingen tvil om at Rolex er klokkeverdenens svar på amerikansk bil. Disse bilene - "amcars" og deres eiere oppfattes av noen som brautende, kanskje litt lavpannede og uten forstand på hva som gjør en bil interessant. Eierne av amcars på den andre siden synes upåvirket å nyte et overflod av hestekrefter, en rik historie og bilverdenens billigste deler. De bryr seg ikke om at motorene deres ikke inneholder flere aksler og tannhjul enn strengt tatt nødvendig og synes det er fantastisk at en så enkel maskin kan levere 400 hestekrefter i flere titalls år uten et feilslag.
Omega minner meg litt om Audi og BMW. Alltid en ny modell, alltid en ny teknisk løsning. Det finnes uforglemmelige biler helt klart mens andre modeller går i glemmeboken og ender hos hoggeren snarere enn å ende med klassikerstatus. BMW og Audi entusiaster liker et moderne utseende og skal ha den siste modellen med den siste faceliften. De er unge eller ønsker at de var det og liker bedre å vise frem klokken sin på spinningtimen enn på konserthuset.
Dette med komplikasjoner (i klokker) minner meg litt om ekstrautstyr i biler. For noen er det viktig å ha en bil alt utstyret og de styres mot merker som tilbyr mye og gjerne spesielt utstyr. De leser bilblader lærer seg om bilens kjøreegenskaper der snarere enn ved å faktisk erfare egenskapene selv. Og det er dette de snakker om på fest; Alt utstyret i bilen og hvilke omtaler den har fått i siste Automotorogsport. Dette blir for meg den magreste innfallsvinkelen til en hhv klokke- eller bilinteresse.
AP RO vs Porsche 911. Her har vi to sider av samme sak. Det er ingen som mener at en 911 eller en RO er noe drit, alle kunne tenkt seg en og mange kjøper også en. De kan brukes til alt og koster skjorten å serve. Men hvem bryr seg. Er man samlerorientert er det bare å rette nesen mot vintage - her finnes muligheter i de fleste (skyhøye) prisklasser.
Hvilken bli er så bilverdenens svar på Patek? Hvilken bil er det alle drømmer om men få kommer til å eie i løpet av et liv? Hvem er kongen av performance, utseende, utrolig lett gjenkjennelig og koster skjorta å kjøpe og eie. Og hvem vet, kanskje blir den en klassiker som oppnår eventyrlige summer på auksjon? Viker som vi snakker om Ferrari her. Vanskelig å ikke elske det men blir jo litt forutsigbart eller?
Så trenger man Rolex? Nei vil ikke si det men en mann er nå engang ikke en mann uten å en gang ha eid en bil med V8 bensinmotor.