Rolex - et must?

Dere har for mye tid om morgenen ;) Jeg må stort sett bare grabbe til meg klokken jeg hadde på meg dagen før ... Når jeg bytter er ofte helt random, eller evt mer gjennomtenkt i helgene. Jeg har også endel vintage ur uten quick set dato, og dermed er det ikke sjelden at jeg velger uret med dato som blir lettest å stille riktig (nei, jeg har ikke urene i windere ...)

Det jeg mener er at det desverre er en stor andel andre mennesker som kjøper Rolex på bakgrunn av dette, og dermed er det slik at om du ønsker det eller ikke er det lett å få dette stemplet. Derfor vil nok jeg helst kjøpe ett mer anonymt merke, som ikke er like kjent for alle og hvermann, fremfor Rolex. Da vil man være mer sikker på å unngå dette stemplet.

Det inntrykket man skaper hos andre mennesker er sammensatt av veldig mange faktorer. Klokken på armen er, selv for oss klokkemanikere, en svært liten del av dette. Enkelt sagt: Er man velkledd, velstelt og høflig endres ikke inntrykket dersom det henger en Rolex på armen, og en biff i bolebukse vil være en biff i bolebukse selv om det skulle gjemme seg en A. Lange under genserermet. Det finnes absolutt dem - selv om jeg nok tror antallet er svært begrenset - som utelukkende dømmer mennesker etter én enkelt faktor: Klokke, bil, musikksmak, telefon eller annet. Men det er da virkelig ingen grunn til å ta hensyn til slikes sosiale inkompetanse. Jeg vil heller si det er en fordel å bli stemplet av slike mennesker, for da slipper jeg forhåpentligvis å ha noe med dem å gjøre.

(Noe som minner meg om min studievenn, som alltid hadde elsket 3-serie BMWer og ble fortvilet da han endelig var i stand til å kjøpe en. Dette var da bokstavgjengene begynte å cruise rundt i hovedstaden i nettopp slike biler, men i skrikende farger og akkompagnert av høylytt pakistansk popmusikk. "Jeg kan jo ikke kjøpe en slik nå", sa Christian, hvit i huden, blond i håret, pen i tøyet, god advokatjobb, leilighet på vestkanten, "folk kan jo tro jeg tilhører B-gjengen!" Sukk.)

Det at Rolex for mange er ett statussymbol, det tror jeg du skal få det vanskelig å komme deg unna, uansett hvor mange arrogante kommentarer du klarer å lire av deg.

Du må gjerne kalle meg arrogant, men når din første post inneholder slike formuleringer
Du startet med å si at Rolex er for de som har mye penger, men ikke peiling på klokker. Dette er jeg uenig i, disse menneskene kjøper etter min mening Patek Philippe. Rolex er for de som har lite eller greit med penger, og er ute etter å vise det. Disse menneskene kjøper Rolex fordi klokkene er lett gjennkjenlige, og når folk på gaten ser deg med en Rolex på armen antar de at du har penger, noe som er akkurat det mange av de som kjøper Rolex er ute etter.

kan du ikke forvente annet.

Dette er en av mange eksempler jeg har på dette, og bakgrunn av disse erfaringene kjøper jeg heller for eksempel en IWC enn Rolex, selvom dette bare er en av en lang rekke grunner. Så det at jeg har gjort meg opp en mening etter flere år med erfaring, er ikke det samme som at jeg lar være å kjøpe en klokke i frykt for hva som sto i en "hva sier klokken om deg"-test i FHM.

Det har jeg heller ikke sagt eller ment at du gjør. Mitt poeng var at de som stempler mennesker basert på klokken på armen tilhører en slik kategori, og de er det liten grunn til å bry seg om.

Ellers ble jeg ble forresten sittende å fundere litt på kommentaren din om at folk som har flere klokker, selvfølgelig ikke er forskjellig typer mennesker avhengig av hvilken klokke man har på armen. Det er jeg jo enig med deg i, men kom til å tenke på at det faktisk kan være et snev av sannhet i det også. Er jo slik at forskjellig klokker sier forskjellig ting om deg (selvom om både du og jeg kan være enig i at dette er tullette er det nå faktisk sånn), og noen personer tar jo dette med i vurderingen av hvilken klokke man skal velge for dagen. Skal man på ett idrettsarangement velger man kanskje en sportsklokke, mens hvis man skal i ett viktig forretningsmøte velger man kanskje den fineste dressklokken. Disse valgene tar man jo da på bakgrunn av hvordan man ønsker å fremstå den dagen. Dette gjelder jo sikkert ikke så mange av oss, men at fenomenet er der, det tror jeg ikke vi skal benekte.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men mitt klokkevalg er bevisst hver morgen, og jeg skifter gjerne i løpet av dagen. Men da er det ikke med tanke på hvilket inntrykk klokken skaper hos andre, men hvilken klokke som passer best til antrekk og aktivitet.

Redigert:
Det inntrykket man skaper hos andre mennesker er sammensatt av veldig mange faktorer. Klokken på armen er, selv for oss klokkemanikere, en svært liten del av dette. Enkelt sagt: Er man velkledd, velstelt og høflig endres ikke inntrykket dersom det henger en Rolex på armen, og en biff i bolebukse vil være en biff i bolebukse selv om det skulle gjemme seg en A. Lange under genserermet. Det finnes absolutt dem - selv om jeg nok tror antallet er svært begrenset - som utelukkende dømmer mennesker etter én enkelt faktor: Klokke, bil, musikksmak, telefon eller annet. Men det er da virkelig ingen grunn til å ta hensyn til slikes sosiale inkompetanse. Jeg vil heller si det er en fordel å bli stemplet av slike mennesker, for da slipper jeg forhåpentligvis å ha noe med dem å gjøre.

Jeg ser absolutt poenget ditt, det gjør jeg. Men klarer fortsatt ikke helt å la tanken om at man blir satt litt mer i bås med en Rolex på armen gå, men jobber med saken ;)

Du må gjerne kalle meg arrogant, men når din første post inneholder slike formuleringer kan du ikke forvente annet.

Skal være enig med deg der, men som sagt så var ikke det mitt best formulerte innlegg.

Ellers så må jeg si at du skriver veldig bra. Har sett i gjennom noen av dine tidligere tråder, og må si at jeg lærer mye. Gleder meg til videre lesning!

Redigert:
Mulig at jeg beveger meg i et spesielt klokkeblindt miljø, men ingen legger merke til hva jeg har på meg, hverken på jobb eller på fritiden. Folk bryr seg ikke, og følgelig regner jeg ikke med å bli satt i bås hverken for IWC, Rolex eller Patek. Vennene mine ler overbærende, for de vet jo hvor gal jeg er. Dama synes noen klokker er pene, andre teite. Kollegaene mine bruker mobilen.

Mulig at verden utenfor min klikk av nerder og akademikere er anderledes, jeg omgås for eksempel veldig sjelden finansfolk.

Om noen dømmer meg tror jeg det vil være andre markører som er sterkere :)

Mulig at jeg beveger meg i et spesielt klokkeblindt miljø, men ingen legger merke til hva jeg har på meg, hverken på jobb eller på fritiden. Folk bryr seg ikke, og følgelig regner jeg ikke med å bli satt i bås hverken for IWC, Rolex eller Patek. Vennene mine ler overbærende, for de vet jo hvor gal jeg er. Dama synes noen klokker er pene, andre teite. Kollegaene mine bruker mobilen.

Mulig at verden utenfor min klikk av nerder og akademikere er anderledes, jeg omgås for eksempel veldig sjelden finansfolk.

Kjenner meg igjen der gitt. Dårlig med klokkespotting (begge veier) blant lærere :) Mange solide japanske kvartsslitere på lenke, det er standarden.

Jeg ser absolutt poenget ditt, det gjør jeg. Men klarer fortsatt ikke helt å la tanken om at man blir satt litt mer i bås med en Rolex på armen gå, men jobber med saken ;)

Du har nok rett i det. I noen sosiale sammenhenger begynner man i oppoverbakke med en Rolex på håndleddet. Vanligvis er det ikke noe å ta hensyn til, men av og til er man avhengig av å gjøre et godt førsteinntrykk. Det er derfor noen oppfant klokkesamling. Men generelt sett opplever jeg i likhet med Anders og Tore at omgivelsene er helt bevisstløse med tanke på både egne og andres ur.

Ellers så må jeg si at du skriver veldig bra. Har sett i gjennom noen av dine tidligere tråder, og må si at jeg lærer mye. Gleder meg til videre lesning!

Takk, og i like måte. I et forum for mennesker som kan henge seg opp i detaljer som utforming av klokkeører er dine skriverier om klær veldig velkomne. :)

@SpaceCowboy - når skal du få deg en Rolex i samlingen din? Du kunne jo for eksempel legge ut bilder av klokkene dine her på sonen og så kunne vi stemme over "hvem skal ut?". Vi kunne jo også stemme over "hvilken Rolex skal inn"?:):)

• Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
@SpaceCowboy - når skal du få deg en Rolex i samlingen din? Du kunne jo for eksempel legge ut bilder av klokkene dine her på sonen og så kunne vi stemme over "hvem skal ut?". Vi kunne jo også stemme over "hvilken Rolex skal inn"?:):)

He-he... Nei, du. :) Den sitter langt inne. I motsetning til "alle" andre her i tråden: Mine knappe ti år som samler og seks år på sonen har fått meg til å få MINDRE lyst på Rolex. Fordi:
  • Rolex er harry (merk klokka, ikke nødvendigvis bæreren)
  • Mange Rolex-folk er overfølsomme og fanatiske og det er ganske så slitsomt
  • Heller ikke at mange ikke-klokke-folk kjøper seg Rolex hjelper på, spesielt i konsulent-bransjen
  • Det er faktisk den klokka som produseres i størst antall, ikke akkurat "spesielle" saker
  • Forrige punkt gjør fanatismen i fan-skaren bare enda mer håpløs
  • Overeksponeringen: Hvor jeg enn snur meg, Rolex, Rolex, Rolex. Fora, IG, Tidssonen...
Det var mitt personlige syn på saken. som dere ser handler det om alt rundt ikke nødvendigvis klokkene i seg selv. Fra et horologisk synspunkt er Rolex veldig interessant, og jeg leser mye om vintage Rolex, spesielt fake- og frankenspotting av 5513, 1675, 1655 og 1016. Dette er jo vintage-klassikere som du må være hjertedød å ikke like, men da selvsagt i strøken tilstand med pent patinert tritium. :)

Redigert:
Jupp :) Ganske morsomt ikke sant. Har flere klokker i samlingen som koster mer enn Shark Divern, men da jeg tok på min Helson 45mm, så var det flere av elevene mine som satte opp store øyne, og spurte i vei om hva jeg hadde på armen :D
Fælt få har sperret øynene opp like mye når jeg har hatt på min Breitling til 10x prisen :p

Når det gjelder Rolex, så har jeg ennå ingen selv. Liker de fleste, men Yacht-Master har en størrelse jeg kunne trives med. 44mm er perfekt for mine "labber"

Av klokker som er i drømmene mine (men tviler på om jeg kommer til å ta meg råd til noen gang), så er det kun en modell som fikk meg til å skjelve av glede når jeg prøvde den på hånda.

Rolex Yacht-Master i hvit helgull. :cool:

Rolex? Been there, done that. Kommer neppe til å kjøpe Rolex igjen...:cool:

De fleste modellene deres tiltaler meg overhodet ikke, og med et par unntak er de dødskjedelige. At man ser dem 'overalt' gjør dem bare enda mer uinteressante i mine øyne.

Jeg har respekt for kvaliteten, historien, flere av urverkene og de fleste som bærer dem, men Rolex passer meg ikke.

Prøvde en Deep Sea hos Wempe for ikke lenge siden, det bekreftet bare min oppfatning, dessverre.

At folk får seg til å gå med DS, Sub, Y-M eller Explorer II/GMT II, til hverdags kan jeg respektere, men til dress?

Grøss! :(

Å, det er deilig å være harry - ikke minst å gå med en harry Rolex. Jo mer harry, jo bedre spør du meg :D

Må si jeg er ganske uinteressert i hva folk flest mener om klokkene mine, enten det er Rolex eller noe annet - selv om det jo alltid er hyggelig med positive tilbakemeldinger.

Det overrasker meg egentlig hvor lite opptatt av klokker "folk flest" er, som regel bryr de fleste seg overhodet ikke om merke eller pris (bare den er lav....). Det er faktisk mer overraskende hvor utrolig opptatt noen er av alt som er feil med Rolex.

Personlig prøver jeg heller å la være å kommentere merker eller klokker jeg ikke liker veldig godt, jeg har ikke behov for å snakke ned eller kommentere merker eller spesielle interesser. Tvert i mot, jeg synes det er bra at man har forskjellige interesser og smak. Det viktigste er den felles interessen for klokker, enten det er gammelt vintage eller flashy bling bling. Dessuten synes jeg det er utrolig bra når noen som egentlig ikke er interesserte kjøper seg en flott klokke, enten det er en dritdyr Rolex eller rimelig Seiko - det gleder mitt klokkehjerte :)