Er det merkevaren eller personen som kjøper den, som er Harry?
Å stemple en merkevare (f.eks Rolex) som Harry, er etter min mening feil, hvis grunnen til stemplet ikke ligger hos merkevaren, men hos kundene.
F.eks: de færreste vil vel si at en Bentley er harry, men når investor og Europris-arving Dag Høili har en (om han ikke har flere??), så er det at han har kjøpt en slik bil, etter min mening å betegne som Harry. Dag Høili er som en symbiose av Petter Stordalen på speed + Kristian Valen - han har ingen betekeligheter med å vise sin rikdom, han ser ut til å elske å vise frem alt, på godt og vondt, og han elsker å brune seg i solarium
Etter å ha sett litt på tv-programmet "Norske Rikinger" på TV3 (tror det var i fjor eller forrige året), så måtte jeg bare flire litt. En lignende bøttebalett av overdådige båter, biler og hus, samt en overmåte "jålete" Høili, som med kamerateamet på slep, er på shopping med sin kone på en butikk på Oslo Vest, og ser en skinnbukse til 15.000 kr, som han bare "MÅ HA" har jeg sjelden sett. Videre viser Høili frem et av sine mange personlige badeværelser, med dertil hørende solariumsseng, samt en Princess 90 fot (eller hva det var) og jeg tror søren meg fyren hadde flere Koenigsegg (i hvert fall to!), samt ditto Ferrarier, Bentley, Maybach og hva det var de viste frem på programmet.
Han hadde ingen betenkeligheter med å vise at han elsket å ha og bruke penger, masse penger. Dette blir nok av de mer konservativt rike ansett for å være meget harry. Hadde han kjøpt seg en Patek, hadde nok det også vært harry. Det er mer personen enn merkevaren som gjør det å bære f.eks en Rolex til Harry.
Hvis man skal ha en kåring av det å være Harry riking, må vel han og muligens Petter Stordalen, være med blant topp 5. Tommy Sharif er en flott kandidat, spesielt etter at han kjøpte en Koeniggsegg og vraket den på banen foran tv-kameraene

Andre personer som kunne vært med tidligere år, er f.eks Kjell Inge Røkke (på 90-tallet), samt Idar Vollvik (før han gikk konk). Dette er alle personer som har startet med lite, har hatt lite i oppveksten, men har slått seg opp så det holder. Røkke har modnet mye som riking, og har nok funnet seg selv både sosialt og mentalt, han har ikke lenger så mange overskrifter i avisene, og er nok ikke lenger på "Harry-toppen".
Har man en ekte Rolex, så har man sannsynligvis i alle fall litt mer penger enn hvermansen og for de som har et ønske om å vise dette til alle og enhver, et nyttig verktøy i så måte. Hvis det i tillegg er i gull, er det midt i blinken! Det med å være harry i form av å vise sin rikdom, innebærer nok mest av alt at man viser sin rikdom ved å bruke visuelle midler, og at alle som ser det, vet at dette er noe som koster mye penger. Det innebærer for eksempel å bruke penger på det som de aller fleste kjenner, i form av kjente luksusmerkevarer, biler, dyre hytter og hus som har en beliggenhet som ikke akkurat er diskret (Røkke sitt hyttepalass på Oppdal vises fra E6

), gjerne stå frem i media og ikke være særlig sjenert eller mediesky, men heller det rake motsatte.
Konklusjonen min er at man blir ikke mindre Harry av å bære et Rolex-ur, men man er sannsynligvis allerede Harry fra før av, hvis det blir oppfattet som Harry at man har et. En person som ikke er oppfattet som Harry i utgangspunktet, blir heller ikke Harry av å bære et Rolex-ur.
Eksempel:
Kristian Valen med Rolex= Harry
(Valen med Rolex er et hypotetisk eksempel siden jeg ikke vet om han har noen Rolex, han liker vel gjerne litt større ur a la Graham og Breitling Super Avenger

)
Magne Furuholmen med Rolex Milgauss= Classy.