Rolex Daytona-tråden

Håh..platona er bare rå! @Callahan Tipper vekten av den er noe for seg selv.
Den er rå! Har testet den et par ganger.

116520 - 140ish
116505 - 220ish
116506 - 290ish

Og da snakker vi bare materialforskjeller. Urverk/glass veier jo det samme.

Her på meg:
image.jpeg
 
Jeg vil anbefale alle å beholde sin 116520, denne kommer til å bli ytterst ettertraktet når hypen
rundt den nye dabber av.


Noe som vil dra med seg bruktprisene på 116520 i været

Varför? Det är ju inte direkt så att stål daytonas är ovanliga? Och Ola Norman och ℅ vill nog alltid ha det senaste/-sista modellen! Tvivlar på att dem som önskar 116500 köper en 116520 istället, även om väntan är lång i starten.

Vi klocknördar tycker säker det är jätte kul med sista inhouse modellen som tillverkats med stål bezel, pre -ceramic o.sv.
Men här är ju problemet att vi antigen äger en 116520 redan, har ägt en eller så skryter vi högt om den så vi kan sälja så dyrt som möjligt för att uppgradera till 116500 ;)


:D

 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
Bittelitt off-topic, men nå var det plutselig Daytona-storm i TS-markedet..
Ja det ble litt for mange å velge mellom, så jeg trakk min egen fra markedet.
Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg.

Var innom Bjerke KJ i går og de hadde nå 10 forhåndsbestillinger og har stoppet å ta imot flere. I følge dem ville det komme ca. 50-60 Daytona "C" til Norge i året.
Jeg syntes ikke dette var så lite jeg, men det blir spennende å se.

Mye status å være "først" skjønte jeg, så mye "smisking" som pågår med AD'ne nå :D
 
  • Liker
Reaksjoner: RickBauzz
Ja, det var voldsomt med Daytona'er til salgs, kunne jo ikke la være når det lå så mange der fra før :D

Tilgjengeligheten på 116500 vil vel påvirke etterspørselen etter 116520.

50 stk. i året fordelt på alle AD'er i Norge betyr vel at ventelistene kommer til å vedvare en stund :eek:
 
Altså 6-7 stk i året pr. AD, om riktige tall fra Bjerke. Det vil nok si 2-3 hver nå i juni og resten september/oktober?
Til dere som lenge har vurdert en Daytona eller er langt bak i køen på den nye, så ville jeg anbefale å slå til på en av de mange 116520 som ligger ute nå. Det er garantert noen med den nye, som ønsker å gå "tilbake" til den gamle, eller ønsker seg en Daytona og da har dere et perfekt innbytte/salgsobjekt.

Jeg har allerede 2 stk. på min brukt-venteliste ;)
 
Er det noen her inne som kan fortelle meg litt om 4130 urverket? Lest det som står på Rolex sine hjemmesider, men føler liksom de ikke sier så altfor mye om selve urverket. Mulig det ikke er mer å si om det men hvis noen har litt mer informasjon vil jeg gjerne høre mer :)
 
  • Liker
Reaksjoner: KevinL
Er det noen her inne som kan fortelle meg litt om 4130 urverket? Lest det som står på Rolex sine hjemmesider, men føler liksom de ikke sier så altfor mye om selve urverket. Mulig det ikke er mer å si om det men hvis noen har litt mer informasjon vil jeg gjerne høre mer :)

Jeg har noe viktig å si om dette urverket: Det er det mest presise Rolex-verket jeg har hatt! Null (-0-) sekunder avvik siden vi stilte klokken for halvannen uke siden, og det med sporadisk bruk av chronograph! Det er også lengre gangreserve enn for andre Rolex.

Noen bilder av min Daytona klargjort for sommeren:




 
Takk for god informasjon, vet betraktelig mer nå! Da får jeg bare glede meg til min 116520 kommer :)
 
De har redusert antall deler bl.a.

Det tror jeg er en misforståelse.

På 116500 siden (til Rolex.com) står der:
Its architecture, a composite of Rolex technology, was completely re-engineered: the number of components for the chronograph function was reduced significantly, thereby enhancing its reliability.

På 116520 siden står der:
Its architecture incorporates far fewer components than a standard chronograph, thereby enhancing the movement’s reliability.

Jeg oppfatter begge tekster som at Rolex gjorde 4130 enklere enn eks Zenith-verket, og andre kjente chronographer. Dersom Rolex hadde gjort en oppgradering av 4130 hadde også verket fått et nytt navn. Det er ikke bare bare å ta ut deler fra en chronograph-verk... :)

Min teori får også støtte fra Daytona-katalogen:
With calibre 4130, Rolex engineers managed to reduce by 60 per cent the number of components for the chronograph mechanism. They particularly simplified the minute and hour counter systems – traditionally two distinct mechanisms situated on each side of the movement – by integrating them into a single module judiciously placed on one side of the movement with an off-centre clutch. A patented solution which reduces from five to one the number of adjustments by excentric screws required to regulate the chronograph. It also saves space, making it possible to house a larger mainspring and thereby extend the power reserve from 50 to 72 hours. This mainspring, the energy source of the watch, can be replaced without the whole movement having to be disassembled. Additionally, the efficiency of the self-winding mechanism has been substantially enhanced, notably with a system of new‐generation reversing wheels that allow more efficient bidirectional winding.


http://www.rolex.com/watches/cosmograph-daytona/m116509-0037.pdf
 
Redigert:
Lekker bastard, dette :)

Skulle ønske @Loevhagen hadde tatt bilder av denne. Vanskelig å fange fargespillet i silver "sunburst" skiva.

Vis vedlegg 5519 Vis vedlegg 5520 Vis vedlegg 5521
Vis vedlegg 5530
Vis vedlegg 5534 Vis vedlegg 5533
Vis vedlegg 5532

Er dette en stål-daytona med skive fra de med litt edlere metaller? Må i såfall si det så meget lekkert ut, WG-versjonene har virkelig noen griselekre skiver å velge mellom. Tør man spørre hvor man går for å få gjort selve byttet? Antar AD'er ikke vil gjøre den slags arbeid.