Rolex Daytona-tråden

Nei, den er for stor. Og har med 126500 forlatt magien fra 16520/116520/116500. Tilsvarende subtile forskjell på 114060 og 124060, hvor sistnevnte er en suksess i teorien, men en fiasko i virkeligheten.

Hvem har definisjonsmakt i dette spørsmålet? Jeg. Altså har jeg rett og ytterligere diskusjoner faller på egen stengrunn. Punktum.
124060 en fiasko i virkeligheten? Utdyp gjerne.

Dette er vel smakssak, men stiller meg noe undrende til denne påstanden jeg også.

Den er visuelt mye penere enn forgjengeren, og bærer omtrent likt. Maxi-case var mer omstridt enn 12-serien med slankere lugs. Begge er jo 40mm selv om Rolex oppgir den til å være 41.

• Liker
Reaksjoner: Norwegian Watch G.
Dette er vel smakssak, men stiller meg noe undrende til denne påstanden jeg også.

Den er visuelt mye penere enn forgjengeren, og bærer omtrent likt. Maxi-case var mer omstridt enn 12-serien med slankere lugs. Begge er jo 40mm selv om Rolex oppgir den til å være 41.
Spør du meg er 124060 mye bedre proporsjonert enn 114060 som har betydelig større/tykkere lugs. Får en mer følelse av de eldre Subs med 12-serie. I tillegg er lenken og låsen mer riktig ift størrelse, så å kalle 124060 en fiasko er vel å ta litt vel mye i el?

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Spør du meg er 124060 mye bedre proporsjonert enn 114060 som har betydelig større/tykkere lugs. Får en mer følelse av de eldre Subs med 12-serie. I tillegg er lenken og låsen mer riktig ift størrelse, så å kalle 124060 en fiasko er vel å ta litt vel mye i el?
Jeg personlig er enig i at dette er en noe spesiell påstand, og ville sågar ment det motsatte. Men i dette tilfellet handlet det vel mer om personlig preferanse. Så om man personlig likte 11-serien bedre enn 12-serien bedre så er det vrient å debattere da det er subjektivt. Men å kalle den en fiasko er noe spesielt ja, ihvertfall objektivt sett.

Vel, tror svarer ligger i siste avsnitt. Dette er kun min mening og mange andre mener sikkert noe annet.

Generelt syns jeg, dessverre, at moderne sportsmodeller er blitt for brautende (litt harry). Når jeg ser en sub eller Pepsi på gata, på TV, etc tenker jeg ofte: huff så stor og jålete. 4 og 5 sifrede er nydelige, men C og oppgradert lenke/lås er pluss.

Ikke prøvd 126500 live, men bilder som sammenligner mot 116500 viser tilsvarende utvikling. 116520 = perfeksjon!

Som @GrimReaper sier har 12 penere kasseform, så jeg bestilte og gledet meg. Da jeg fikk den på armen ble jeg skuffet. Altså, fin på bilder og i teorien, men ikke noe for meg.

Jeg personlig er enig i at dette er en noe spesiell påstand, og ville sågar ment det motsatte. Men i dette tilfellet handlet det vel mer om personlig preferanse. Så om man personlig likte 11-serien bedre enn 12-serien bedre så er det vrient å debattere da det er subjektivt. Men å kalle den en fiasko er noe spesielt ja, ihvertfall objektivt sett.
Joda, helt klart en personlig preferanse. Det er vel det meste i denne klokkeverden..

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Genta
IMG_9061.jpeg

Har veldig lyst på en OF i edelt metall som neste klokke, og Bjerke var veldig behjelpelige.

Rosegull er helt nydelig, og prisen (etter den nye prisjusteringen....) gikk vel fra rundt 383 000 NOK => 399 300 NOK.
Syns dermed det er litt rart når gull-modellen på OF (126518LN) koster 381 100 NOK.
ref: https://www.urmaker-bjerke.no/rolex/klokker/cosmograph-daytona/m126518ln-0012

Jeg syns det er merkelig at helgull er billigere enn rosegull.
Noen som kan fortelle meg mer om WG vs RG vs YG på OysterFlex ift pris, etterspørsel, produksjon?
Kanskje mannen med ljåen som lusker rundt på Tidssonen med nydelig banter til tider kommer til unnsetning? :love:

daytona.jpeg

;) Har veldig lyst på en OF i edelt metall som neste klokke, og Bjerke var veldig behjelpelige.

Rosegull er helt nydelig, og prisen (etter den nye prisjusteringen....) gikk vel fra rundt 383 000 NOK => 399 300 NOK.
Syns dermed det er litt rart når gull-modellen på OF (126518LN) koster 381 100 NOK.
ref: https://www.urmaker-bjerke.no/rolex/klokker/cosmograph-daytona/m126518ln-0012

Noen som kan fortelle meg mer om WG vs RG vs YG på OysterFlex ift pris, etterspørsel, produksjon?
Kanskje mannen med ljåen som lusker rundt på Tidssonen med nydelig banter til tider kommer til unnsetning? :love:

Vis vedlegg 371107
At your service ;)

Gult gull ligger jevnt over 20k-ish lavere enn rosé og hvitt gull. Det er fordi det er mer krevende/kostbart å produsere disse legeringene enn "vanlig" gult gull.

Jeg regner med at du når du skriver helgull så mener du gult gull og ikke med lenke? Da f.eks en helgull Daytona med lenke vil koste ca 100k mer en OF.

Som GrimReaper sier så er det på grunn av Rolex sin egen legering av gullet og at det er mer komplisert å produsere. Derfor det er dyrere med hvitt og rose (everose) gull. Etterspørsel og produksjon er jeg ikke helt sikker på, men vet hvitt gull var mest etterspørsel på hos Bjerke i fjor.
Helgull heter vel alle gullvariantene i gult, hvitt og rose..

Har veldig lyst på en OF i edelt metall som neste klokke, og Bjerke var veldig behjelpelige.

Vis vedlegg 371107
Både Rose og White inneholder bl.a. Palladium (som er dyrere enn gull) i den 25-% delen som ikke er rent gull (18 karat, av 24 = 75 %).
Mulig produksjonsprosessen er mer kompleks, vet ikke.
Mulig markedspress også påvirker prisene, vet ikke.
Her kan du lese om materialene: https://www.rolex.com/watchmaking/features/materials