Risikoadferd i HAQ-verden

Siden året allerede er over har jeg sjekket avvik igjen på den justerte SBGXen. Nå har avviket siden vintertid gått opp til 0,3 sekunder. Da er årsavviket i åerioden 2,25 sekunder. Snitt årsavvik er oppe på 1,56 sekunder. Men vi har altså et avvik på 0,3 sekunder på 70 dager!
Da er det faktisk mulig at dette svirrer rundt målingsnøyaktigheten. Men det er jeg ikke statistiker nok til å mene noe om.
Vis vedlegg 316359
Dette er gøy på en måte det er vanskelig å formidle til andre enn dere :)

LarsB
Med andre ord så er nok ikke klokken sin punktlighet problemet, men bussen!

Uansett så er det et fantastisk urverk. Virkelig kult!

8
 
Jeg regner med at dere ikke akkurat har holdt pusten siden siste oppdatering. Men her er resultatet fra søndagens nerderier.
Avviket økte fra 2,5 sekunder til 2,7. Det er 0,2 på 34 dager. Noe som gir årsavvik på 2,15 sekunder om det holder seg sånn.

Justeringen er altså vellykket og bare tiden vil vise om det er målingene eller faktiske avvik som gjør at den har gått fra 0,0 til +2,5 på de to siste målingene. Vi er uansett inne i skikkelig marginale greier. Men det hadde vært stas om den gikk bedre enn fem sekunder. Det hadde det virkelig. Jeg klarte også å stille den helt spot-on til vintertid. 0,0 målt avvik som utgangspunkt for dette halvåret er fine greier.

Men hvorfor? hører jeg små stemmer som hvisker. GPS klokker er nøyaktige hele tiden, og hvis man vil se hva klokka er, kan man jo bare se på telefonen. Jeg tenker at i århundrer har horologien (et ord jeg er veeldig forsiktig med å bruke) handlet om måle tiden mest mulig nøyaktig og presist. Liv har vært avhengig av klokker og ur for å finne lengdegraden for å ikke gå på grunn, for at ikke tog skulle kræsje på samme spor, for å komme hjem fra månen og i mitt tilfelle for å komme til skolen i tide, og for å rekke hjem til middag.

Det virker så fattigslig og bare gi opp alt det for å si at klokka bare er et mannesmykke. At korrekt tid er over alt. Og at alle har en telefon med riktig tid så det er det samme om klokka går riktig eller ikke. Klokker som ikke oppfyller primærfunksjonen sin er triste greier. Men man må selvsagt tilpasse forventingene til realitetene. Jeg venter selvsagt ikke det samme av en snart 50 år gammel Seiko 6139, eller en kliss ny Seiko 5 som av denne Grand Seikoen. Men jeg vil altså at primærfunksjonen skal være ivaretatt. Og jeg blir oppriktig glad over at min SKX 009 går innenfor cosc-intervall om jeg bruker den 16 timer og den tilbringer natten i den nøyaktig testede beste posisjonen.

Denne Grand Seikoen er en av de mest presise håndbårne "ikke-tilkoblede" tidsmålerne som finnes. Og det i seg selv er nok til å fortjene beundring. Både ingeniørene og urmakerene som lagde dette urverket, og direktørene som for 29 år sa "Greit, greit slutt og mas og sett i gang" for å lage noe som var dyrere enn nødvendig og bedre enn nødvendig og bygget for å vare evig fortjener å nevnes sammen med Huygens og Breguet og Edmond Capt.

Rant over. Følge med for sporadisk oppdatering.

LarsB
Utrolig bra tråd
 
Humre.

Jeg har alltid hatt en greie for måleinstrumenter, og har en HP Z3801A GPS/tidsbase og en 5065A rubidiumstandard ute i stabburet. Når 5065en er varmet opp og klar, så holder den tid innenfor +/- 1ms/år. Klokken er i skrivende stund 2022-08-02:09-27-01-299 (Jeg ber den bare sende tid til nærmeste millisekund ut på serieporten, særlig mer blir å overdrive i det daglige.)

Den er dog knapt egnet til å holde tiden mens man er på farten; matchvekten er vel i overkant av 15kg, og ikke liker den vibrasjon, heller...

Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke slo til da jeg ble tilbudt 'storebroren', en 5061B til gibort-pris for noen år siden. Ser de fortsatt går for et par hundre tusen på eBay, litt avhengig av options. Om ikke annet kunne jeg blitt invistor...

(Og om noen skulle ha en Patek Philippe tidsbase for de distribuerte tidssystemene deres liggende, må vi snakke sammen. Jeg har VELDIG lyst på en...)
I utkanten av Genève kan du finne en likesinnet.
1674980670605.png

1674980714156.png
 
Redigert:
Det der er jo et tøft prosjekt!

Min gral er dog en Shortt-Synchronome, men i og med at det vel ble produsert 105 eller 106 av dem og de fleste står i museer, kommer jeg nok aldri til å ha en på veggen...

(Eller, for å være presis - en Shortt-Synchronome i brukbar stand får man for en vesentlig lavere sum enn man må ut med for mye spikerstål; gyngehestmøkk- og hønsetennerbiten dukker først opp om man vil ha tak i en av de vakuumerte, frittsvingende pendlene som ble brukt for å få presisjonen på disse urene ned mot bedre enn +/-1s I ÅRET.

Da må man være beredt på å ofre en førstefødt, robbe et museum eller rett og slett ha sinnsyk flaks; det er ikke alle enhetene som er gjort rede for i dag, så med litt flaks kan man gjøre et par kjellerfunn om man vanker rundt universiteter som holdt seg med astronomiske institutter i mellomkrigstiden...
 
Jeg må dessverre si at det meste av målingene for 2023 har gått dukken.
Jeg ville leke med nøyaktigheten til Hannes Boldr og var ganske fornøyd, men "skulle bare" gjøre en siste liten justering og slumset borti balansefjæra.
O Skrekk!

Så måtte hun få låne en klokke av meg, og det ble GSen. Dessverre mente hun at den burde går noen minutter for fort så hun hadde litt å gå på. Så den ble stilt av ikke-kvalifisert personale. I stillhet gjorde hun de samme ved vintertid. Men Sutterud har fikset Boldr og jeg er i gang med målinger igjen fra 01.01.2024.

LarsB