Reparasjonstråden

Service på en TAG HEUER Aquaracer



Denne Heuer´n fikk man ikke stoppet og nullstille kronografen på. Så en rens og smøring trengtes.



Klokka har et ETA7750 verk i seg. Får å ta service følger jeg denne 7750.

Verket hadde mye størknet og gammel olje. Tydelige tegn på at det er lenge siden klokka har hatt en service.



Verket ute av klokka med en stor solid stålring rundt seg.



Av med viserne. Jeg har ofte hatt litt problemmer med å få av de små viserne på enkelte merker som bruker 7750. De kan sitte veldig hardt og brekke når du prøver å vippe dem av. Det er da vanskelig å få tak i nye orginalvisere til enkelte produsenter.







Dato og timehjulene som sitter under datomekanismen.



Her har jeg startet med å demontere selve kronografen. Delene henger igjen med størknet olje.




Kronografen ferdig demontert. Bare selve verket igjen.







Alt demontert og klar for en rens.



Etter en rens og sjekk av delene fant jeg feilen i kronografen. Delen som dytter kronografen tilbake i posisjon var løs og bøyd.
Så var det montere og smøre sammen igjen verket.









Første sjekken på timegrapheren uten å ha smurt balansestenen og trekket opp fjæra godt nok. Rask gange og litt for mye halting.



Smøring av kronografhjerte. Det er denne som dytter de forskjellige delene i bevegelse for start, stopp og nullstilling.





Denne delen slår bort i hjulene til kronografen så den nullstiller seg.



Brua over kronografen som rotoren sitter på.



Kronografen ferdig.



Time og datohjulene ferdig smurt :)



På med skiva og viserne igjen.



Etter å ha sjekket at kronografen virket med litt justering så var det dags med å få på stålringen igjen.





Klar for en justering før lokket festes bak.



Må si meg fornøyd med dette :)



Ferdig!

Takk for titten :)
 
Redigert:
Så bra :)

Vet ikke hvordan du gjør det med visere på subdial, men selv pleier jeg å løfte de med skiven. I stedet for å pirke under. Legger en meget tynn plastbit med spor til akslingen under og lar det stå til.
 
Service på en Tudor Submariner "Snowflake"

Det har blitt sagt en rekke ganger, at det er bare en Rolex Submariner, resten er bare kopier... men en klokke er mindre kopi enn de andre ....
The Tudor Submariner.

IMG_1252copy_zps81408cac.jpg


I begynnelsen av produksjonen på Tudor submariner på 50 tallet, brukte Rolex
sitt eget inhouse kaliber nummer 390. Fra midten av 60-tallet valgte Rolex å bruke modifiserte ETA verk til sine Tudor modeller.

IMG_1131copy_zps0df54c6c.jpg


Denne klokken jeg har her har modelnummer 9411 fra rundt 1973-74. Verket er ETA 2784.
Etter hva jeg har hørt om klokken så har den ligget stille i noen år etter den stoppet. Eieren fikk da beskjed av AD om at hele verket måtte skiftes hvis den skulle repareres. Ut i fra prisen som ble gitt til eier på å skifte hele verket, ble klokken lagt i en skuff og glemt for en lang stund.

IMG_1132_zpsc24783fb.jpg


Om det er kjente problemer med ETA verkene i Tudorene, siden AD anbefaler å bytte til nytt verk i klokka vet jeg ikke om. Jeg prøvde å google litt men fant ikke noe om det. Jeg har tidligere servet mange lignende ETA verk fra 60-70 tallet. Jeg kan ikke si jeg har vært så veldig imponert av kvaliteten. Heldigvis så har det blitt bedere. Problemet er definitiv deletilgangen til disse gamle traverne som er modifisert av andre produsenter.

IMG_1136_zpsfc44d211.jpg

IMG_1139_zps860eb9c8.jpg


Etter litt demontering av automatikken begynte klokka plutselig å gå. Problemer fant jeg på begge sider av verket. Selv om klokka gikk så beveget ikke viserne seg rundt, det gjorde kun sekundviseren. Så var det også feil med hjulene som stiller datoen. Når man trakk krona ut i posisjon til å stille datoen, så var mekanismen som holdt det ene hjulet alt for løs. Dette gledet meg virkelig da deler til dette ikke akkurat er hyllevare for tiden.

IMG_1133_zps4d2306d5.jpg

Siden verket gikk tok jeg en test på timegrapheren. Lav ampituden som betyr slapp i fjæra og mye halting.

IMG_1147_zpsb0b6c882.jpg

Etter en demotering som viste flere feil og mye møkk i verket, så startet montering etter en grundig rens. Her har jeg startet med å feste kloben over drivverket.

IMG_1149_zps17957f3e.jpg

Nysmurt fjær på plass.

IMG_1151_zpsc73dc98c.jpg

På med kloben over fjærhuset og sperrehjulene.

IMG_1152_zpseaee342c.jpg

Ankeret på plass. Bare balansen igjen.

IMG_1246_zps1e3e4db7.jpg

Så var det datoskiftemekanismen som skulle fikses. Gleden ble stor da Janson og Langerud fant noen deler bakerst og nederst i en skuff. Var en stund siden noen hadde spurt etter disse. Var vist snakk om før OL på Lillehammer.

IMG_1155_zpsab467157.jpg

De nye delene viser seg med å passe ganske godt.

IMG_1217_zps86578761.jpg

IMG_1218_zps495e3b5e.jpg

Neste som måtte skiftes var drevet og minuttrøret som var løst. Det var her feilen til viserne var.

IMG_1180_zps1ca1b814.jpg
IMG_1181_zps6f7d2cdb.jpg

EN rask sjekk og justering på grapheren viste tall som jeg ble fornøyd med. Mere ampitude og ingen halting.

IMG_1182_zpsc10650be.jpg
IMG_1184_zpsc7926735.jpg
IMG_1211_zpsfdade4ba.jpg

Etter å ha satt på skiva og viserne, satt verket inn i kassa, montert på automatikken og rotoren, kom det lille helvete.
Dessverre så har jeg ikke noen bilder av dette da hjertet mitt plutselig gikk i en atrieflimmer og jeg nesten besvimte.

Da jeg skulle sette baklokket på plass og stramme det til, klarte jeg på en eller annen måte å få lokket skeivt på.
Det satt bom fast. Etter mye jobb og banning, klarte jeg tilslutt å få baklokket av. Gjengene på både lokket og kassa var
slitte og borte. Med hjerte i halsen og tårer i øyekroken var ikke akkurat dette jeg ville skulle skje nå.

IMG_0233_zpsb0767680.jpg
IMG_0229_zps96b3923e.jpg
IMG_0234_zps5948ae65.jpg

Vel, jeg skulle ønske jeg kunne skryte at disse bildene kom fra verkstedet mitt, men dessverre så er det ikke det. Bildene er sendt
fra en kassereperatør i England som har lang erfaring med nettopp Rolex kasser. Her ser man han lager nye gjenger på både kasse og baklokket. Jobben var ikke billig, men han gjorde en fantastisk god jobb.

IMG_1630_zpsac696c26.jpg

Så etter noen uker med venting kom kassa endelig tilbake. Verket og lenka kom på plass, å Snowflaken var snart tilbake til eieren sin.

Jeg håper han er fortsatt fornøyd med jobben!!:)

Takk for titten!!

Morten
 
Redigert: