ptb´s UR-ansakelige memoarer

Litt lenger utpå sensommeren 2009 ville tilfeldighetene at det skulle dukke opp enda en fristelse rett foran nesa på meg. Jeg var egentlig ikke i kjøpsmodus i det hele tatt, da jeg omtrent nettopp hadde kjøpt Speedmasteren.

Men klokken var pen og prisen var gunstig, og den fylte jo på sett og vis et "hull" i porteføljen, så det ble enda en handel:). Denne gangen en TAG Heuer Carrera Twin Time.

1_zps7ef34dbd.jpg

Redigert:
Da har vi etterhvert kommet så langt i historien at vi kun snakker noen få uker tilbake i tid.

I forbindelse med at Speedmasteren klart signaliserte et servicebehov så var jeg innom et par urmakere i november/desember i fjor for å få et prisoverslag på dette. Og, er man først innom, så er det jo naturlig å ta en titt på nye klokker samtidig. Det var jo veldig lenge siden jeg hadde kjøpt noe nytt da, og tanken gikk i mot å vurdere å kjøpe en rimeligere automatisk bruksklokke, type Tissot, Certina el.liknende.

Så det ble en del googling i jula, for på sett og vis forsøke å danne seg en form for shortlist med aktuelle kandidater.
I første omgang omfattet den listen:
Certina DS-1 Day/Date
Certina Powermatic 80 125th anniversary
Tissot Visodate
Tissot Powermatic 80 Chronometer

Rett innpå ny-året ble det en tur ut for å ta disse i nærmere betraktning, og jeg fant fort ut av både Visodate og Certina Day/Date så vesentlig bedre ut på bilder, enn på min arm. De to andre ble ikke umiddelbart avskrevet.

Men, i en av forretningene måtte jo ekspeditøren vise frem en Longines Conquest Heritage, og selv om denne lå i en litt høyere prisklasse enn tiltenkt, så falt jeg litt for retroaspektet ved denne.

Longines Heritage sølv.jpg

Så - de opprinnelige tankene måtte nok revurderes.

Redigert:
Ny runde m/googling og nå hadde jeg øket prisrange fra opptil 6K til ca 12K, og da ble det jo vesentlig flere aktuelle alternativer som måtte sjekkes ut.

Jeg var i utgangspunktet fast bestemt på at jeg ville ha et 3-visers ur, enkel og clean m/dato og mørk skive. Men jeg dreide mer og mer i retning av at jeg heller ønsket lys skive i nyanser rundt offwhite, sølv, creme osv.

Det ble flere runder til de fleste av Oslo´s urmakere, og en god del alternative klokker ble en etter en fjernet fra shortlist, men Longines Saint Imier sto igjen som en meget aktuell kandidat.
longines saint imier.jpg

OBS bildet viser 38,5mm utgaven, men den jeg vudrerte var med 41mm kasse.

Conquest Heritage, som også leveres m/sølv skive, ble etterhvert fjernet fra shortlist. Fin klokke med fine detaljer, men den ble litt for retro, og litt for mye "gull". Og - jeg hadde nå fått blikket på et alternativ til disse, som ved første øyekast utløste et umiddelbart "må ha" begjær:)

Redigert:
Urverket, Klockia osv synes jeg er praktiske sider mht å raskt søke seg informasjon om uilke klokker og prisnivåer. Disse sidene ble også aktivt brukt til akkurat det formålet i denne perioden.

Ganske tidlig var jeg innom bl.a. Urverket´s sider og tittet på Baume & Mercier, men interessante modeller viste at de lå litt høyt i pris, og de ble således avskrevet.

Men, så var jeg i et annet ærend en tur på Strømmen Storsenter og da var det samtidig naturlig å svinge innom urmaker Thomassen. Her tittet jeg på noen ulike klokker og forklarte litt hva jeg var på utkikk etter. Har du vurdert Baume & Mercier, spurte han. Ja, jo svarte jeg, men jeg synes de ligger litt over den pris jeg mentalt er innstilt på. Det ble allikevel til at jeg måtte prøve en Classima på armen - og det burde jeg jo ikke ha gjort:eek:

classima.jpg

Denne Classima´n svarte jo egentlig til alle de krav jeg etterhvert hadde satt til en ny klokke, rent bortsett fra prisen da. Nå måtte jeg hjem i ny tenkeboks og gjøre en helt ny revurdering av hva jeg skulle kjøpe.

Jeg hadde på det tidspunkt, omtrent allerede bestemt meg for én klokke jeg bare "måtte" ha - den som utløste "må ha" begjæret (mer om det senere....), og da ville det blir litt mye penger med en Classima i tillegg:)

Redigert:
Det så altså ut til at kjøp av en ny klokke skulle ta en helt annen dreining enn det som opprinnelig var i tankene fra starten av. Fra å ha sett etter en rimeligere automatisk bruksklokke var jeg nå etterhvert mentalt flyttet til et helt annet (pris-) nivå. Og nå var det brått også kanskje ikke bare snakk om én, men antakeligvis to klokker:eek:

Jeg beveget meg gradvis også i den retning at det egentlig ikke var noe vits i å kjøpe det jeg ikke hadde mest lyst på, tross høyere prisnivå. Dvs - om jeg ikke kjøpte den klokken jeg hadde mest lyst på, hvor lenge ville det gå før jeg mest sannsynlig angret på det (bort-) valget.

Eller – skulle jeg rett og slett stikke fingeren i jorden, rykke helt tilbake til start og sette en prislimit på 10K? Nei, dette var pokker ikke enkelt. Her måtte jeg bruke enda noe mer tid for å endelig bestemme meg. Bruktmarkedene ble også kontinuerlig fulgt opp i denne fasen, selv om jeg var mest innstilt på å kjøpe nytt.

Det ble nok en runde med kikking på bilder og lesning i noen av de kataloger som hadde blitt med hjem fra butikkbesøk:

1_zps73fb829d.jpg

Videre googling og ulike evalueringer ble det naturlig nok også. Jeg måtte jo bl.a. forvisse meg om at det ikke var noen merker/modeller som hadde blitt totalt oversett.

Men, tilslutt hadde jeg bestemt meg. Ja - antakeligvis hadde jeg det. For en lørdag i siste halvdel av januar måtte jeg faktisk ta en siste kjapp runde innom et par butikker og gjøre noen siste vurderinger av 3-4 klokker, før det hele ble avgjort:)

Håper jeg nå ikke har "trettet" ut for mange med å skrive om denne evalueringsprosessen, men de av dere som bruker like lang tid og vingler like mye frem-og-tilbake som meg før valget tas, skal ihvertfall vite at dere ikke er alene;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Det vanskelige valget

Hvor mange av oss kjenner ikke oss selv igjen i denne historien?
Med unntak av at jeg kanskje har andre prioriteringer mht utseende og funksjonalitet, så kunne denne historien like gjerne vært skrevet av meg.

Jeg er imponert over at du klarer å gå ut av butikken etter å ha hatt en drømmeklokke på armen, jeg har flere ganger prøvd dette selv uten å lykkes. Jeg har vel funnet ut at den beste måten å klare det på er å prøve ur som er så dyre at du bare må fortsette å ha dem som en fjern drøm.

Ser frem til å høre fortsettelsen.......

Johnny

Jeg er imponert over at du klarer å gå ut av butikken etter å ha hatt en drømmeklokke på armen.....

Vel vitende om at den etter all sannsynlighet befinner seg i butikken neste dag - og/eller at tilsvarende lett lar seg fremskaffe, så har det gått helt greit. Men, ja - jo, man gjør seg jo noen tanker på vei ut av butikken, og ved et par tilfeller var jeg nesten i ferd med å snu:)

Jeg er jo egentlig ganske spontan - bare jeg får tenkt meg om litt;)

Sent utpå ettermiddagen denne lørdagen var jeg på vei hjem fra butikken med eske i pose:) og vél hjemme var det på tide med unboxing:

1_zps0e659aa5.jpg

Navnet på boksen levner liten tvil om merket

1_zpsaa13fdc4.jpg

Ei heller innerboksen, som egentlig har et forholdsvis feminimt preg

Og innholdet vil vel heller ikke komme som noen overraskelse på de som har fulgt de siste sidene i tråden;)

1_zps74f55257.jpg

Baume & Mercier Classima MOA8791

Det bare måtte bli denne tilslutt. Egentlig var vel de siste dagenes frem-og-tilbake, med revurderinger og nye evalueringer, kun en prosess for å bekrefte ovenfor meg selv et valg som nok ble tatt første gangen jeg hadde den på armen:cool:

Da var endelig Speedmasteren ferdig også. Overhalt, polert og tilnærmet som ny:)

1_zps972da20c.jpg

Redigert:
I #23 skrev jeg at jeg denne lørdag ettermiddagen hadde med eske hjem. Det var vel ikke helt riktig - all den tid det var esker med hjem:)

Jeg antydet jo tidligere at jeg kom over en klokke som umiddelbart utløste et "må ha" begjær. Det var en klokke jeg tidligere totalt hadde oversett på bilder i både kataloger, på nett osv da bildene jeg har sett av denne på ingen måte yter den rettferdighet.
På katalogbilder og ulike bilder på nett ser den "anonym" og litt kjedelig ut m/en ubestemmelig farge på skiven osv.

Men, da jeg fikk se den i "levandes live" i et monter, fremsto den helt annerledes, og det var litt hvorfor i allverden har jeg ikke lagt merke til denne før? På armen var den også helt riktig:). Denne ville dekke alle mine behov for en diskret, men elegant nok dressklokke. Samtidig ikke så "dress" at den ikke kan brukes allround heller.
Den måtte bare bli med hjem den også:cool:

Så dermed var det dobbel unboxing denne ettermiddagen:

1_zps07204b23.jpg

1_zps9a7a88a7.jpg

1_zps99f25484.jpg

Det ble altså en Flagship i tillegg til Classima´n.

Og ref. bilder - Jeg har etter fattig evne selv forsøkt å ta noen bilder av denne, men det er neimen ikke lett (for en amatør) å få frem den rette fargetonen og detaljene til denne klokken. Den endres så voldsomt i forhold til lyset. Om man i tillegg skal få frem fargen i den lekre reima, så blir det enda værre:(

1_zpsa9636b30.jpg

Forøvrig - Jeg fant jo på en glimrende unnskyldning for å "forsvare" kjøp av 2 nye klokker. Den ene fordi jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ny klokke, mens den andre er jubileumsgave til meg selv, da jeg om kort tid fyller rundt tall;)
Det ble forøvrig også en hyggelig pris, da begge ble kjøpt hos samme AD.

So, this was the end of the road - so far!
For hva skjer videre? Ikke godt å si - det lurer jo fristelser rundt et hvert hjørne. Mangler jo en f.eks. diver....

Redigert:
Grattis!

Den Flagship'en er utrolig flott! Litt rart at ikke det er flere av denne på sonen. Den har jo både flott design, eksklusiv logo og masser av historie. Et perfekt dressur til en overkommelig penge! :D

^ Takker.
Helt enig. Flagship har jo en laaang historie, med gradvis oppdatert/endret design gjennom årene.

Flere vil sikkert være uenige med meg (og det er jo lov:), men jeg mener dagens versjon (av 3-viserne) er den peneste av de alle. Skal man prike på noe må det vel være at den hvite datoskiven bryter litt med skivefargen.

For meg har den akkurat passe balanse mellom tidløs/klassisk/retro. Klar retning av dressy pen-klokke, men allikevel ikke mer (min mening) enn at den også "tåler" å brukes litt allround.

Og, ja - prisen bør jo ikke skremme noen:)

Redigert:
Porteføljen pr. feb. 2014

Her er porteføljen slik den fremstår pr. i dag:

1_zpsc1c667ae.jpg

De 2 som er til salgs er ikke med på bildet

Hva mangler? Jo, en diver er et åpent hull - enn så lenge.

Og - får jeg inn en diver har jeg 7 armbåndsur. Mao én for hver ukedag, hvilket er bra. Og da mangler jeg vel egentlig kun én - for helligdager:cool: