ptb´s UR-ansakelige memoarer

ptb

Medlem
9. jan. 2014
Innlegg
161
Sted
Oslo
Kanskje på tide å starte en egen liten tråd og presentere min ur-tidshistorie, eksisterende og tidligere portefølje og kanskje utveksle noen meninger og tanker om ur - og annet:)

Jeg kan så vidt erindre utseende på den første klokka jeg fikk, men husker ikke hva den het. Det var en ganske så tidstypisk "late 60´s/early 70´s" barneklokke jeg fikk av min farmor når jeg begynte på skolen.

Så fikk jeg tidlig i tenårene en Edox m/automatverk. Denne hadde jeg helt til omtrent midt i førstegangstjenensten, da den fikk et ublidt møte med det ene støttebenet til en 12/7 på øvelse:(.
Way beyond repair sa urmakeren, og erstatningspengene rakk såvidt til en Citizen klokke:(:(. Denne Citizen klokka ble da hengende på armen i noen år, da økonomien i den fasen ikke tillot noen ny investering.

Men, helt i starten av 1992 hadde jeg endelig noen penger til å kjøpe noe nytt:)

more to follow....
 
Redigert:
I årene med Citizen klokka på armen, så var vel ikke klokkeinteressen helt "der". En del andre ting hadde mer fokus, men det lå og murret noe, og denne ned-gearede elektromotoren med tallskive og visere var jo ikke helt greia, selvom den tikket og gikk fint.

Nei, ny automat måtte det bli. Så - tilbake til 1992 igjen, og jeg begynte å sondere hva som kunne være aktuelle klokker. Greit, jeg hadde noen penger, men ikke allverden - og utvalget av automatiske ur i min prisklasse var begrenset. Det var jo stort sett Quartz-ur som gjaldt blandt de fleste. I tillegg hadde jeg jo noen ideér om hva slags type klokke jeg ville ha.

Til slutt falt valget på denne Eterna Matic i doublé m/champagne skive, som Tellefsen & Engen hadde i monteret sitt.

1_zps1da9bca7.jpg


1_zps9cb1cc27.jpg


Denne ble sittende på armen omtrent 24/7 i drøyt 4 år.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
I 1996 var jeg i San Fransisco, og like ved Fishermans Wharf tok jeg en titt innom en urmakerbutikk, og gikk ut igjen med denne TAG Heuer Professional 1500. Tenkte det var greit å ha en å bytte på med, og en litt mer robust klokke i Quarts kunne jo være greit.

1_zpsb3c21214.jpg


Denne ble mye brukt i mange år, men de siste 3 - 4 årene ble den for det meste liggende i skuffen, og nå solgt for et par uker siden.
 
På begynnelsen av nittitallet arvet jeg også et par eldre ur.

Bl.a. denne Telda cronografen (nå solgt):

1_zps24c6040b.jpg


.. og dette lommeuret, som jeg vurderte å selge, men nå kommer til å beholde:

1_zpsf38e0ba7.jpg


Dette ble faktisk ikke så værst etter en runde med sølvpuss og forsiktig polering. Det tikker og går, om ikke annet litt ujevnt, så jeg får få noen til å rense og smøre det opp:)
 
Så må vi forflytte oss til 2003 før det skjedde noe nytt på klokkefronten.

Gjennom jobb og via kontakt med en (den gang) underleverandør til vår hovedleverandør, fikk jeg mulighet til å kjøpe enda en ny klokke til en meget gunstig (forhandler-) pris:)



Men, før vi kommer til den kan jeg litt om noen generelle kriterier jeg primært ønsker ved ur jeg selv vil eie. Og, det kan være markert avstand mellom ur jeg synes er fine og fasinerende og de jeg selv vil eie.

Prisen har egentlig ikke noe å si i forholdt til om jeg liker et ur eller ikke. Merket, renomé og historien har heller ingen avgjørende betydning, selvom det i noen sammenheng har en innvirkning.

Fabrikanter som sponser sport/idrett som interesserer er jeg nok til en viss grad påvirket av (f.eks Omega, Tag, Longines), så hvem sier at reklame ikke virker:)

Urkassen bør fortrinnsvis ikke være større enn 40mm, men litt avhengig av form/fasong/design kan opptil 42mm gå greit. Stål, doublè eller gull spiller ingen rolle. Mine ur skal ikke være for prangende, men heller i retning av diskret. Det er helt ok for meg at ingen registrerer at jeg har kjøpt meg ny klokke.

Arabiske tallskiver har jeg aldri vært noen stor tilhenger av, og skiven bør fortrinnsvis være i en kontrast (herunder også fargetoner fra hvit til champagne), og ikke sterk farget. Jeg foretrekker også helt klart reimer fremfor lenker.

Ellers så kan det være ør-små detaljer som skiller et ur fra "hot" til "not". En del ur som kan se utrolig lekre ut på bilder og i utstillingsmontre, gjør ikke nødvendigvis det på min arm - og motsatt. For meg er det derfor helt nødvendig å prøve et ur før kjøp.

To be continued...
 
Redigert:
Tilbake til 2003, og den tidligere nevnte nyanskaffelsen. Bakgrunnen til det hele var at vi skulle ha noen premier til en salgskonkurranse jeg ansvarte for, og valget falt på klokker.
Jeg benyttet samtidig anledningen til å kjøpe en til meg selv, men valgte doublé i steden for utgaven i stål som premiene var.

1_zpsb2369851.jpg


Dette er en Auguste Reymond m/Valjoux 7750. Ikke noe veldig kjent merke, selvom det har en lang historie. Denne har gjennom årene hatt mye armtid, noe som (i mine øyne) har gitt den et fint brukspreg.

Gjennom årene har jeg, uten å kunne sette fingeren direkte på hvorfor, fått et "forhold" til denne klokken, så jeg vender ofte tilbake til å bruke denne mye.
 
^ Ja, den har for meg et all-round bruksområde.

Kan forøvrig opplyse om at kassediam. er på 39mm
 
^ Takker for hyggelig tilbakemelding.

Det er nok et par til som også skal presenteres før jeg er igjennom, og jeg tar de i kronologisk anskaffelsesrekkefølge. Men, tar det litt "dryppvis". Orker ikke skrive alt på en gang:cool:

BTW - det er fint med innlegg fra andre i tråden, så det er bare å kommentere, spørre osv:)
 
Rundt år 2000 hadde jeg forholdsvis mange klokkebrosjyrer, men de fleste gikk tapt i en vannskade. Derav også en Eternabrosjyre over jubileumsmodellene 1856. Jeg klarte ikke å få de modellene fra den da tapte brosjyren helt ut av hodet, og det må ha vært i 2004 at jeg begynte å lete etter en slik.

De hadde jo gått ut av sortimentet for flere år siden og jeg forhørte meg med importøren om de på en eller annen måte kunne skaffes tilveie, men nei - å søke bruktmarkedet var nok eneste løsning. Bruktmarked, forum osv på nett var jo ikke i nærheten av hva det er i dag, så det gav ingen treff.

Men, så kom jeg i kontakt med den svenske Eterna importøren, og jo - de hadde faktisk èn på lager. Gull på stål m/hvit skive og sort lærreim. Jeg bestemte meg raskt for å kjøpe den direkte fra de, og det var i 2005.

1_zps5d2d4bac.jpg


Mod. 1856 (629.3400.47) er et slankt, lekkert dress-ur som med sine begrensede kassemål på 34,5mm og slanke design kanskje kan karakteriseres som noe i retning av et unisex ur. Jeg hadde ihvertfall neppe reagert om jeg hadde observert dette på armen til det motsatte kjønn.

Jeg har aldri helt funnet anledningen til å bruke dette uret selv, så det har faktisk ikke vært i bruk, og er nå til salgs. Jeg synes egentlig at det er litt "ille" at det kun skal ligge der, og i den grad jeg skal karakteriseres som "samler", så skal alle mine ur tidvis være i bruk. Å ha et ur som kun blir liggende uten bruk blir for meg helt feil.

Oppdatering:
Denne klokken er nå solgt.
 
Redigert:
I 2007 hadde jeg vært hos samme arbeidsgiver i 25 år, og slikt vanker det gullklokke av. Egentlig ikke noe jeg hadde spesielt ønske om, eller behov for. Men, nå har det da ligget der i esken sin siden den gang. Da baklokket er gravert er vel kanskje ikke denne Eterna´n noe som representerer den helt store verdien på bruktmarkedet heller, eller..?

1_zps54883b06.jpg


Oppdat: Denne er nå solgt



Så tikket tiden videre, uten noen nye anskaffelser, frem til 2009.

Blandt brosjyrene som ikke gikk tapt under vannskaden, var Omega-brosjyrene, og på bildene i brosjyren syntes jeg Speedmaster 3811.50 var en tiltalende modell (bildet i brosjyren nede til venstre). De "ordinære" Speedmaster`s har jeg alltid syntes har sett litt for store ut på min arm, så en Reduced ville nok passe meg bedre.

1_zpscbde48ed.jpg


Men, denne hadde jo også gått ut av produksjon for flere år tilbake. 3811.50 ble vel introdusert tidlig på nittitallet, så bruktmarkedet var igjen eneste løsning for å få tak i en slik, hvilket jeg også tilslutt gjorde.

Heldigvis kom jeg i kontakt med en selger som ikke bodde lengre unna enn at jeg kunne ta en tur og se på denne Speedmasteren. Og, heldigvis, for "live" på armen syntes jeg ikke den passet. Det var noe med skiven (sølv og sort) jeg ikke helt fikk til å stemme, så jeg lot være å kjøpe denne.

Men Speedmaster ville jeg ha, så da ble det å se etter alternativ. Og, det dukket da opp en løsning etterhvert:)
 
Redigert:
Og løsningen utpå ettersommeren 2009 ble en Speedmaster 3513.50. Jeg fikk tilslag på en brukt på Ebay. Selgeren virket seriøs og prisen var grei, så det ble handel:) Etter serienr. å bedømme virker denne å være fra 2004.

For mange er det vel kún 3570.50 som ér Speedmaster blandt alle de modeller og varianter som har blitt produsert gjennom årenes løp, men jeg liker 3513.50 godt og er meget fornøyd med den.

Gradvis fra i fjor sommer begynte den å sakne seg en god del, så den er pr. dato inne til full service/overhaling.
Får oppdatere med et bedre bilde når den er tilbake.

1_zpsfef000e9.jpg
 
Redigert:
Litt lenger utpå sensommeren 2009 ville tilfeldighetene at det skulle dukke opp enda en fristelse rett foran nesa på meg. Jeg var egentlig ikke i kjøpsmodus i det hele tatt, da jeg omtrent nettopp hadde kjøpt Speedmasteren.

Men klokken var pen og prisen var gunstig, og den fylte jo på sett og vis et "hull" i porteføljen, så det ble enda en handel:). Denne gangen en TAG Heuer Carrera Twin Time.

1_zps7ef34dbd.jpg
 
Redigert:
Da har vi etterhvert kommet så langt i historien at vi kun snakker noen få uker tilbake i tid.

I forbindelse med at Speedmasteren klart signaliserte et servicebehov så var jeg innom et par urmakere i november/desember i fjor for å få et prisoverslag på dette. Og, er man først innom, så er det jo naturlig å ta en titt på nye klokker samtidig. Det var jo veldig lenge siden jeg hadde kjøpt noe nytt da, og tanken gikk i mot å vurdere å kjøpe en rimeligere automatisk bruksklokke, type Tissot, Certina el.liknende.

Så det ble en del googling i jula, for på sett og vis forsøke å danne seg en form for shortlist med aktuelle kandidater.
I første omgang omfattet den listen:
Certina DS-1 Day/Date
Certina Powermatic 80 125th anniversary
Tissot Visodate
Tissot Powermatic 80 Chronometer

Rett innpå ny-året ble det en tur ut for å ta disse i nærmere betraktning, og jeg fant fort ut av både Visodate og Certina Day/Date så vesentlig bedre ut på bilder, enn på min arm. De to andre ble ikke umiddelbart avskrevet.

Men, i en av forretningene måtte jo ekspeditøren vise frem en Longines Conquest Heritage, og selv om denne lå i en litt høyere prisklasse enn tiltenkt, så falt jeg litt for retroaspektet ved denne.

Longines Heritage sølv.jpg




Så - de opprinnelige tankene måtte nok revurderes.
 
Redigert:
Ny runde m/googling og nå hadde jeg øket prisrange fra opptil 6K til ca 12K, og da ble det jo vesentlig flere aktuelle alternativer som måtte sjekkes ut.

Jeg var i utgangspunktet fast bestemt på at jeg ville ha et 3-visers ur, enkel og clean m/dato og mørk skive. Men jeg dreide mer og mer i retning av at jeg heller ønsket lys skive i nyanser rundt offwhite, sølv, creme osv.

Det ble flere runder til de fleste av Oslo´s urmakere, og en god del alternative klokker ble en etter en fjernet fra shortlist, men Longines Saint Imier sto igjen som en meget aktuell kandidat.
longines saint imier.jpg



OBS bildet viser 38,5mm utgaven, men den jeg vudrerte var med 41mm kasse.


Conquest Heritage, som også leveres m/sølv skive, ble etterhvert fjernet fra shortlist. Fin klokke med fine detaljer, men den ble litt for retro, og litt for mye "gull". Og - jeg hadde nå fått blikket på et alternativ til disse, som ved første øyekast utløste et umiddelbart "må ha" begjær:)
 
Redigert:
Urverket, Klockia osv synes jeg er praktiske sider mht å raskt søke seg informasjon om uilke klokker og prisnivåer. Disse sidene ble også aktivt brukt til akkurat det formålet i denne perioden.

Ganske tidlig var jeg innom bl.a. Urverket´s sider og tittet på Baume & Mercier, men interessante modeller viste at de lå litt høyt i pris, og de ble således avskrevet.

Men, så var jeg i et annet ærend en tur på Strømmen Storsenter og da var det samtidig naturlig å svinge innom urmaker Thomassen. Her tittet jeg på noen ulike klokker og forklarte litt hva jeg var på utkikk etter. Har du vurdert Baume & Mercier, spurte han. Ja, jo svarte jeg, men jeg synes de ligger litt over den pris jeg mentalt er innstilt på. Det ble allikevel til at jeg måtte prøve en Classima på armen - og det burde jeg jo ikke ha gjort:eek:

classima.jpg


Denne Classima´n svarte jo egentlig til alle de krav jeg etterhvert hadde satt til en ny klokke, rent bortsett fra prisen da. Nå måtte jeg hjem i ny tenkeboks og gjøre en helt ny revurdering av hva jeg skulle kjøpe.

Jeg hadde på det tidspunkt, omtrent allerede bestemt meg for én klokke jeg bare "måtte" ha - den som utløste "må ha" begjæret (mer om det senere....), og da ville det blir litt mye penger med en Classima i tillegg:)
 
Redigert:
Det så altså ut til at kjøp av en ny klokke skulle ta en helt annen dreining enn det som opprinnelig var i tankene fra starten av. Fra å ha sett etter en rimeligere automatisk bruksklokke var jeg nå etterhvert mentalt flyttet til et helt annet (pris-) nivå. Og nå var det brått også kanskje ikke bare snakk om én, men antakeligvis to klokker:eek:

Jeg beveget meg gradvis også i den retning at det egentlig ikke var noe vits i å kjøpe det jeg ikke hadde mest lyst på, tross høyere prisnivå. Dvs - om jeg ikke kjøpte den klokken jeg hadde mest lyst på, hvor lenge ville det gå før jeg mest sannsynlig angret på det (bort-) valget.

Eller – skulle jeg rett og slett stikke fingeren i jorden, rykke helt tilbake til start og sette en prislimit på 10K? Nei, dette var pokker ikke enkelt. Her måtte jeg bruke enda noe mer tid for å endelig bestemme meg. Bruktmarkedene ble også kontinuerlig fulgt opp i denne fasen, selv om jeg var mest innstilt på å kjøpe nytt.

Det ble nok en runde med kikking på bilder og lesning i noen av de kataloger som hadde blitt med hjem fra butikkbesøk:

1_zps73fb829d.jpg


Videre googling og ulike evalueringer ble det naturlig nok også. Jeg måtte jo bl.a. forvisse meg om at det ikke var noen merker/modeller som hadde blitt totalt oversett.

Men, tilslutt hadde jeg bestemt meg. Ja - antakeligvis hadde jeg det. For en lørdag i siste halvdel av januar måtte jeg faktisk ta en siste kjapp runde innom et par butikker og gjøre noen siste vurderinger av 3-4 klokker, før det hele ble avgjort:)

Håper jeg nå ikke har "trettet" ut for mange med å skrive om denne evalueringsprosessen, men de av dere som bruker like lang tid og vingler like mye frem-og-tilbake som meg før valget tas, skal ihvertfall vite at dere ikke er alene;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher