ptb´s UR-ansakelige memoarer

Det vanskelige valget

Hvor mange av oss kjenner ikke oss selv igjen i denne historien?
Med unntak av at jeg kanskje har andre prioriteringer mht utseende og funksjonalitet, så kunne denne historien like gjerne vært skrevet av meg.

Jeg er imponert over at du klarer å gå ut av butikken etter å ha hatt en drømmeklokke på armen, jeg har flere ganger prøvd dette selv uten å lykkes. Jeg har vel funnet ut at den beste måten å klare det på er å prøve ur som er så dyre at du bare må fortsette å ha dem som en fjern drøm.

Ser frem til å høre fortsettelsen.......

Johnny
 
Jeg er imponert over at du klarer å gå ut av butikken etter å ha hatt en drømmeklokke på armen.....

Vel vitende om at den etter all sannsynlighet befinner seg i butikken neste dag - og/eller at tilsvarende lett lar seg fremskaffe, så har det gått helt greit. Men, ja - jo, man gjør seg jo noen tanker på vei ut av butikken, og ved et par tilfeller var jeg nesten i ferd med å snu:)

Jeg er jo egentlig ganske spontan - bare jeg får tenkt meg om litt;)
 
Sent utpå ettermiddagen denne lørdagen var jeg på vei hjem fra butikken med eske i pose:) og vél hjemme var det på tide med unboxing:

1_zps0e659aa5.jpg

Navnet på boksen levner liten tvil om merket

1_zpsaa13fdc4.jpg

Ei heller innerboksen, som egentlig har et forholdsvis feminimt preg

Og innholdet vil vel heller ikke komme som noen overraskelse på de som har fulgt de siste sidene i tråden;)

1_zps74f55257.jpg

Baume & Mercier Classima MOA8791

Det bare måtte bli denne tilslutt. Egentlig var vel de siste dagenes frem-og-tilbake, med revurderinger og nye evalueringer, kun en prosess for å bekrefte ovenfor meg selv et valg som nok ble tatt første gangen jeg hadde den på armen:cool:
 
Da var endelig Speedmasteren ferdig også. Overhalt, polert og tilnærmet som ny:)

1_zps972da20c.jpg
 
Redigert:
I #23 skrev jeg at jeg denne lørdag ettermiddagen hadde med eske hjem. Det var vel ikke helt riktig - all den tid det var esker med hjem:)

Jeg antydet jo tidligere at jeg kom over en klokke som umiddelbart utløste et "må ha" begjær. Det var en klokke jeg tidligere totalt hadde oversett på bilder i både kataloger, på nett osv da bildene jeg har sett av denne på ingen måte yter den rettferdighet.
På katalogbilder og ulike bilder på nett ser den "anonym" og litt kjedelig ut m/en ubestemmelig farge på skiven osv.

Men, da jeg fikk se den i "levandes live" i et monter, fremsto den helt annerledes, og det var litt hvorfor i allverden har jeg ikke lagt merke til denne før? På armen var den også helt riktig:). Denne ville dekke alle mine behov for en diskret, men elegant nok dressklokke. Samtidig ikke så "dress" at den ikke kan brukes allround heller.
Den måtte bare bli med hjem den også:cool:

Så dermed var det dobbel unboxing denne ettermiddagen:

1_zps07204b23.jpg


1_zps9a7a88a7.jpg



1_zps99f25484.jpg


Det ble altså en Flagship i tillegg til Classima´n.

Og ref. bilder - Jeg har etter fattig evne selv forsøkt å ta noen bilder av denne, men det er neimen ikke lett (for en amatør) å få frem den rette fargetonen og detaljene til denne klokken. Den endres så voldsomt i forhold til lyset. Om man i tillegg skal få frem fargen i den lekre reima, så blir det enda værre:(

1_zpsa9636b30.jpg


Forøvrig - Jeg fant jo på en glimrende unnskyldning for å "forsvare" kjøp av 2 nye klokker. Den ene fordi jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ny klokke, mens den andre er jubileumsgave til meg selv, da jeg om kort tid fyller rundt tall;)
Det ble forøvrig også en hyggelig pris, da begge ble kjøpt hos samme AD.


So, this was the end of the road - so far!
For hva skjer videre? Ikke godt å si - det lurer jo fristelser rundt et hvert hjørne. Mangler jo en f.eks. diver....
 
Redigert:
Grattis!

Den Flagship'en er utrolig flott! Litt rart at ikke det er flere av denne på sonen. Den har jo både flott design, eksklusiv logo og masser av historie. Et perfekt dressur til en overkommelig penge! :D
 
^ Takker.
Helt enig. Flagship har jo en laaang historie, med gradvis oppdatert/endret design gjennom årene.

Flere vil sikkert være uenige med meg (og det er jo lov:), men jeg mener dagens versjon (av 3-viserne) er den peneste av de alle. Skal man prike på noe må det vel være at den hvite datoskiven bryter litt med skivefargen.

For meg har den akkurat passe balanse mellom tidløs/klassisk/retro. Klar retning av dressy pen-klokke, men allikevel ikke mer (min mening) enn at den også "tåler" å brukes litt allround.

Og, ja - prisen bør jo ikke skremme noen:)
 
Redigert:
Porteføljen pr. feb. 2014

Her er porteføljen slik den fremstår pr. i dag:

1_zpsc1c667ae.jpg

De 2 som er til salgs er ikke med på bildet

Hva mangler? Jo, en diver er et åpent hull - enn så lenge.

Og - får jeg inn en diver har jeg 7 armbåndsur. Mao én for hver ukedag, hvilket er bra. Og da mangler jeg vel egentlig kun én - for helligdager:cool:
 
Her er porteføljen slik den fremstår pr. i dag:

1_zpsc1c667ae.jpg

De 2 som er til salgs er ikke med på bildet

Hva mangler? Jo, en diver er et åpent hull - enn så lenge.

Og - får jeg inn en diver har jeg 7 armbåndsur. Mao én for hver ukedag, hvilket er bra. Og da mangler jeg vel egentlig kun én - for helligdager:cool:

Veldig fin historie og flotte ur! Fin samling du har der. Vet du om flagship'en finnes med sort skive også?
 
Nei, det var vel noen modeller tidligere som hadde sort skive, men i dag er det vel kun denne som leveres.

Det finnes jo et alternativ i Heritage Conquest, med litt mer retro design, men også en fin klassisk modell:

Longines Heritage.jpg
^
 
Redigert:
Ikke de helt store nye investeringer, men ihvertfall én nyttig:

1_zps4bc99b9e.jpg


Beco Boxy winder. Ordentlig plastikkboks, men den ser da ut til å gjøre jobben:), og er ganske stillegående.

Og for kort tid tilbake ble det et par reimer fra TWB:

1_zps0ec22e8a.jpg


De mangler bare et par passende ur å monteres på;), men - jeg går jo svanger med en fremtidig diver, så da blir det vel ei rå.
 
Ny(e) klokke(r) lar vente på seg, så da får man trøste seg med litt reimkjøp i steden:cool:

1_zps5c122e31.jpg


Har et par klokker der reimene begynner å bli litt slitne - og så er det jo greit å ha noen å bytte på med også:)
 
I dag har det vært en handelens dag.

Begge Eterna´ne jeg har hatt til salgs en stund ble solgt i dag, og rett i forkant av det så ble denne kjøpt (av en Good Guy her på TS):

1_zpse7bc8ca7.jpg


Jeg har vinglet en del frem-og-tilbake mht en diver, og hadde på sett og vis egentlig avskrevet Seamaster som alternativ og beveget meg i retning mot en 14060M. Men, en (for meg) "riktig" 14060M har ikke dukket opp på markedet, så litt i utålmodighetens tegn ble det en 2254.50 i steden :rolleyes:

Og, jeg var i tvil om det var fornuftig med en 2254.50 - også etter handelen. Men, når jeg etterhvert kom hjem og fikk satt på TWB-reimen og fikk den på armen, så føltes det brått veldig riktig:)

Hva jeg gjør om/når det dukker opp en "riktig" 14060M på markedet etterhvert får bli den tids hodebry.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Gratulerer. :) Jeg digger den der. Sverdvisere, tydelig, hele pakka. Husk at en 14060(m) fremtrer liten i forhold til denne Omegaen.

Se her: http://www.tidssonen.no/forum/omega-15/omega-seamaster-tr%E5den-8312/index44.html#post353221
Takker :)

Ja, jeg så det bildet. Der fremgår det tydelig hvor mye ulike design-elementer har å si for om en klokke visuelt virker stor, eller ikke. Ok, det skiller ca 2mm i kassestr, men allikevel....
2254.50`s bezel m/de relativt store forntene er et av de elementene som får den til å virke større enn den er.
Ref. den PO-bezel modifiserte 2254.50 som det verserer bilder av. Den virker visuelt mindre.

Jeg ble også litt overrasket over tyngden på 2254.50, som tross den beskjedne høyden kjennes merkbart mer på armen enn mine andre klokker.
 
Tyngden er et godt poeng, ja. Blir litt overrasket hver gang jeg løfter 2534.50. 14060M er jo luft i forhold. Omegane er med sin vekt imildertid superkomfortabel. Du har gjort et godt valg. :)
 
Litt oppdateringer fra en "sovende" tråd. Er kanskje ikke den her inne med størst skrivekløe, eller riktigere - det må skje noe, før jeg skriver.

Og i dag har dét skjedd at Seamasteren, som i senere tid har hatt noen symptoner på at ikke alt er i sin skjønneste orden havnet hos Sutterud for litt TLC. Den har vært treg å få igang når den har ligget i ro noen dager, og i helgen ville den ikke i det hele tatt.
Hans første kommentar etter å ha skrudd av baklokket, pirket og inspisert litt, var at han egentlig ikke helt kunne skjønne hvorfor den ikke ville gå. Han så ikke noen umiddelbar årsak, men mente det ihvertfall så veldig rent og bra ut under lokket. Trolig en bagatell, men han får gjøre det som skal til for at den skal tikke og gå lytefritt en del år igjen.