Prosjekt: Hjemmeservice Omega fra 1950

Medlem
1. aug. 2015
Innlegg
224
Sted
Norge
Etter at vintage-interessen min har økt betraktelig de siste par årene, har jeg også opparbeidet meg en aldri så liten samling av diverse eldre ur. Disse er anskaffet i alt fra god til dårlig stand, og ikke alle går. Det første jeg gjør når jeg kjøper et "nytt" gammelt ur er å åpne baklokket for å få et inntrykk av tilstanden. Jeg vet ikke nøyaktig hva jeg ser etter - men jeg ser jo skitt, manglende tenner eller andre tydelige tegn som er i oppe i dagen naturligvis.

For å virkelig forstå og lære mer om finmekanismen i disse urverkene har jeg nå bestemt meg for å gjøre et forsøk på å få et ikke-fungerende ur til å begynne å gå igjen! Dette skal jeg gjøre sammen med en venn som via telefon/bilder skal forsøke å forklare underveis.

Pilotprosjektet skal utføres på en stillestående vintage Omega cal 265 fra 1950. Jeg tenkte å ta noen bilder og kommentere underveis. Det er mulig alle andre enn meg her inne vet hvordan man skal gjøre dette, men jeg har ingen anelse - så dette prosjektet får enten anses som mitt lille online dagbokprosjekt, eller så er flest mulig hjertelig velkommen til å være med på reisen. Kommentarer, tips og triks mottas med stor takk!

upload_2018-2-3_15-11-40.png

Her er uret åpnet - og med mitt blotte øye tenker jeg at det ser skittent ut her.
 
Da har de første skruene løsnet, og de innledende stegene unnagjort! Først ble urverket spent ned på en kontrollert måte, slik at ingen lagret energi ligger klar til å poppe en fjær eller et hjul i feil retning på feil tidspunkt.
upload_2018-2-3_18-34-45.png

Liten fotoshoot før det braker løs.

upload_2018-2-3_18-30-45.png

Balansen er løsnet - og foreløpig vet jeg ikke noe særlig om A/R-skalaen her (tar gjerne i mot noen forklarende kommentarer på det).

Balansen er for øvrig en skikkelig lealøs del som kan være overraskende vanskelig å håndtere om man ikke vet det fra før. Fikk noen forhåndsvarsler, så klarte meg greit, men ikke sikkert det hadde gått så bra uten.

upload_2018-2-3_18-37-6.png


Viserne er tatt av med "visertang" (vet ikke hva det egentlig heter). Et triks her var å legge en tynn gjennomsiktig plast over hele skiven før man brukte tangen. På den måten unngår man stygge merker i skiven som fort kan oppstå hvis man er litt uvøren med tanga.

Foreløpig går det greit tror jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Grendel
Skumle greier! Vær ytterst forsiktig. Jeg har ødelagt flere slike urverk.... Det der er en kunst. Pass på når du setter det sammen igjen. Det er fryktelig lett å brekke akslingene når klobene skal monteres. Dette skal ordentlig sammen før skruene settes i. (Og skruene faller veldig lett ned på gulvet, og der blander de seg med store støvkorn under bordet).

Husk at det ER viktig med pauser for å roe nervene.

Det blir spennende å se hvordan det går.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Skumle greier! Vær ytterst forsiktig. Jeg har ødelagt flere slike urverk.... Det der er en kunst. Pass på når du setter det sammen igjen. Det er fryktelig lett å brekke akslingene når klobene skal monteres. Dette skal ordentlig sammen før skruene settes i. (Og skruene faller veldig lett ned på gulvet, og der blander de seg med store støvkorn under bordet).

Husk at det ER viktig med pauser for å roe nervene.

Det blir spennende å se hvordan det går.

8
Takk for tilbakemelding :) Jeg har allerede krabbet et par ganger på gulvet pga tangen "knipser" skruene avgårde. Endte med at jeg avbrøt skruingen bare for å tørrtrene på å plukke opp og legge forsiktig ned. Man blir litt nerd av dette, men det er gøy! Takker også for tips om akslinger. Spesifiser gjerne enda mer. Jeg skal også spørre min venn om dette før jeg går i gang med det!
Gøy at i alle fall én til følger tråden her :)
 
For å ha en noenlunde forståelse av hva som skal ca hvor ved monteringen har jeg forsøkt å legge "deler som har litt med hverandre å gjøre" i samme bokser. Jeg tenkte at det kan være fornuftig. Eksempel:

upload_2018-2-3_23-23-4.png


Videre har jeg plukket vekk alt som har med Incabloc å gjøre

upload_2018-2-3_23-25-0.png

Ser ut som om det er litt skittent her og der. Dette er i mine øyne bra, da det kanskje øker sjansen for at det er det som er grunnen til at klokken ikke går, eller?

En av de foreløpig vanskeligste knote-oppgavene har vært å ta ut dekkstenene. De er så latterlig små, at man nesten ikke skulle tro de faktisk har noen funksjon i det hele tatt. Her var det å ta på x30-brilleglasset og holde pusten for å ikke puste det vekk med et lite feiltimet host. Er det noen som på en grei måte (uten linker og "les-det-selv"-henvisninger) kan fortelle hva dekkstenene gjør?

upload_2018-2-3_23-28-57.png


upload_2018-2-3_23-29-23.png

Hvordan kan dette være en viktig brikke for at klokken skal gå?
 
Edit til bilde om sortering: Det er kanskje ikke en spesielt tydelig link mellom balanse og krone/pakning, men de var såpass forskjellige at jeg tenker at jeg skal kjenne de igjen når den tid kommer.
 
Artig tråd! Spennende å følge med:) Hva slags verktøy har du anskaffet deg?
Takk for det! Håper du henger med videre. Jeg tenkte å lage en egen verktøy-post, for duverden så mye man bør ha i hus for å komme seg igjennom her. Heldigvis har jeg rådført meg litt i forkant, nettopp av den grunn at jeg ikke ønsker å måtte stoppe opp i flere uker på grunn av treg postgang på et bestilt verktøy.
 
Det ev meget viktig at du smører meg riktig olje.
På denne linken kan du bla deg frem til de punkter som skal ha olje, og hvilken olje de trenger. Det er ikke snakk om mye olje.
https://www.eta.ch/swisslab/6497/6947.html
(Tror det er den. Fikk ikke sjekket på mobil).

De akslingene jeg nevnte er de for sekundviser, anker etc.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Artig tråd, skal følge med her. :) Dette er skikkelig flotte urverk.

Du burde skaffe deg litt Rodico, det er veldig greit å bruke til å fjerne dekkstener og rengjøring.
Dekkstener blir brukt på balansen for å minimere friksjonsforskjell i forskjellige posisjoner, som resulterer i endring i gange. Så altså slik at posisjonell varianse i gange skal bli mindre.
Balansen kan være greit å henge opp, fort gjort å skade fjæren eller en av pivotene.
322365226743-0.jpg


Som @Grendel sier må du være forsiktig når du monterer klobene, det er veldig fort gjort at det virker som alt står på riktig plass, men at akslingene til løpeverket ikke liner opp og treffer stenene riktig.

Hvordan har du tenkt å rense og smøre verket? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er nok lurt og heller begynne med et billigere verk som faktisk fungerer, og isteden ha som mål og ikke ødelegge verket. Det er vanskeligere enn man skulle tro.:mad::p En oppgave som er mer knotete enn dekksteiner er retting av spiral - om man lar den bli hengende. Til rens kan du bruke renset 4-taks bensin fra biltema (lukter mopedverksted) eller isopropanol fra kjell & co. AdBlue til lastebiler kan også funke, men da beveger vi oss såpass langt over i MacGyver-land at det ikke er noe jeg burde skrive på et klokkeforum. :D
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj og Grendel
Takk @Grendel! Dette var en knallbra link :) Perfekt for en uerfaren hobbynerd som meg! Takk for at du følger!

@Heritage; Herlig med bilde av tips og triks! Rodico er på vei i posten faktisk. Visste dog ikke at det kan brukes til annnet enn rengjøring/fjerning av olje/fett. Smart å bruke på dekkstener (lett for meg å si, som ikke har prøvd)! Angående forklaring på dekkstener så var det så langt den beste jeg har sett - og jeg skjønner hva du skriver, samtidig som jeg fortsatt er "mind blown" med tanke på at det faktisk kan hjelpe :) Skal bruke "Rens" og "Skyll" i ultrabad. Olje er bestilt og i postkassen i morgen (het den 9010 kanskje?). Takk for at du følger :)

@The Flash - sikkert ikke dumt det du skriver om fungerende enklere/billigere verk, men nå er det ingen vei tilbake... ;) Vet ikke om jeg forstod helt om du supplerte @Grendel eller om du var uenig i å henge opp balansen? Jeg har ringt flere urmakere angående rens, og alle har sagt at man "må" ha det rette produktet, så da går jeg for det. Topp med gode alternativer, og absolutt noe å teste. Jeg har kjøpt renset bensin på apoteket til dekkstenene, men etter å ha lest alle varslene på flasken har jeg foreløpig ikke turt å ta flasken opp fra kjelleren av hensyn til andre i huset... Litt McGuyver-triks er alltid velkomne! Takk for at du følger :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er greit og henge opp balansen om man har en grunn, men ikke la den bli hengende over tid siden spiralen har en tendens til å vri seg. Når det gjelder rens vil jeg si at renset bensin holder i massevis om du allerede har kjøpt det. Om man "må ha det rette produktet" skal jeg ikke lage noen diskusjon av, men om man tenker litt på hvordan klokker ble renset i gamledager, og hva "det rette produktet" koster - tipper jeg litt god gammeldags bensin holder til formålet i dette tilfellet. Legg verket i et syltetøyglass med bensin som du holder oppi vannbadet i ultralyden. Et minutt eller to holder. Balansebroen monterer du på mainplate då den sitter trygt. Tørk med varme (gjerne hårføner), men ikke over 90 grader så man ikke ødelegger shellacen. Hold ankeret unna alkohol av samme årsak. Lykke til!:)
 
Skal vi se. En liten statusoppdatering i bilder, før den planlagte verktøytråden :)

upload_2018-2-4_21-31-37.png


En generell betraktning er at det har vært litt smuss og skitt på forskjellige deler - noe jeg anser som gode nyheter med tanke på at det kan være en medvirkende årsak til at klokken ikke gikk. Har forstått at det kan være så enkelt som at gammel olje har "stått seg" over de årene den sannsynligvis ikke har vært i bruk. Treg olje i kombo med smuss er kanskje ikke favoritten til finmekanikk som dette vil jeg tro.

upload_2018-2-4_21-32-16.png


Har strippet ned verket - og deretter satt på balansen igjen. Fikk tips om det av min gode venn, og ser også at @The Flash nevnte det samme her. Kan noen fortelle litt om det jeg i mangel på et bedre og antakeligvis riktigere ord kaller "A/R-skalaen" på balansen? @The Flash; ankeret kan legges i rensemiddel dersom det ikke er alkohol, eller?

upload_2018-2-4_21-32-53.png


Det som ikke kommer frem på bildene her, men som også hører med til historien - er at den siste kloben over ankergaffelen satt så tight at jeg ikke fikk løsnet med den samme skrutrekkeren som jeg har brukt for øvrig på tilsvarende skruer. Det medførte først én tur til naboen for å låne en mindre trekker og deretter én tur til Biltema for å kjøpe inn et nytt sett med trekkere. Verken tiltak a eller b fungerte, så da endte jeg opp med en tur i garasjen for å hente slipemaskinen jeg visste jeg hadde liggende der et sted. Enden på visa ble at den opprinnelige skrutrekkeren ble kvesset til perfeksjon - og jeg kunne spart meg for å bry både naboer og butikk.

upload_2018-2-4_21-33-27.png

Balansen tilbake på plass før det nærmer seg rens og skyll.
 
Redigert:
Advance og Retard, fortere og saktere. Alkohol løser opp shellacen så ankeret bør holdes unna alkohol. Bensin går fint. Ville også satt inn incaene før vask for å skåne tappene.
 
Advance og Retard, fortere og saktere. Alkohol løser opp shellacen så ankeret bør holdes unna alkohol. Bensin går fint. Ville også satt inn incaene før vask for å skåne tappene.
Aha! Så enkelt :) Edit; googlet meg frem til svar på fjernet spm.
 

Vedlegg

  • upload_2018-2-4_23-30-0.png
    upload_2018-2-4_23-30-0.png
    579,8 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ser ikke helt klart på bildet, men sett på plass alt som skal være under "harpe-fjæren" på balansen. Begge sider av verket. En ramme og en dekkstein som skal ligge oppå.

Edit: La gjerne verket ligge litt i bensin først slik at guffe slipper litt lettere i ultralyden - og du ikke behøver å sniffe mer bensin enn nødvendig...
 
Ser ikke helt klart på bildet, men sett på plass alt som skal være under "harpe-fjæren" på balansen. Begge sider av verket. En ramme og en dekkstein som skal ligge oppå.

Edit: La gjerne verket ligge litt i bensin først slik at guffe slipper litt lettere i ultralyden - og du ikke behøver å sniffe mer bensin enn nødvendig...
Du mener renset bensin, ikke vanlig bensin ? :)