Patek Philippe-tråden

1.JPG
 
F68EC5EC-CFA4-44FD-A210-CE7D6AB2D317.jpeg
Hver gang jeg ser denne 5235G blir jeg tiltrukket/interessert! Men jeg sliter litt med å bestemme meg om den er «griselekker» eller en noe dysfunksjonell klokke! Kan det være en potensjell investering!?
 
Mitt inntrykk - stort sett fra trf - er at du skal være godt connected for å få tak i Patek modeller som vil kunne gi deg avkastning (Nautilus ikke inkludert)
 
Prisgalopp, invisteringsobjekt og generasjonsløfter til tross, så har jeg i det siste faktisk begynt å tenke på om jeg ikke skal selge min hvite 5711. Egentlig ingen gode grunner og jeg vet ikke hva eller engang om jeg vil ha noe annet i stedet. Er bare en følelse som sakte har smyget seg innpå. Merker også at den blir liggende lenger og lenger i boksen mellom hver gang den brukes. Det hele er jo fullstendig tullerusk, men likefullt:confused: Prisene på finn og gråmarkedsforhandlerne i Norge og internasjonalt er jo mildt sagt friske om dagen, men er det noen som vet hva disse faktisk går for? Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å henge med i svingene lenger. Er svært langt unna å skulle lage noen Finn-annonse. Like uaktuelt er det å spørre 45 tusen «eksperter» på klokkeriet. Den virkelige innsikten og kompetansen finnes jo uansett kun her inne:cool::D
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern
Prisgalopp, invisteringsobjekt og generasjonsløfter til tross, så har jeg i det siste faktisk begynt å tenke på om jeg ikke skal selge min hvite 5711. Egentlig ingen gode grunner og jeg vet ikke hva eller engang om jeg vil ha noe annet i stedet. Er bare en følelse som sakte har smyget seg innpå. Merker også at den blir liggende lenger og lenger i boksen mellom hver gang den brukes. Det hele er jo fullstendig tullerusk, men likefullt:confused: Prisene på finn og gråmarkedsforhandlerne i Norge og internasjonalt er jo mildt sagt friske om dagen, men er det noen som vet hva disse faktisk går for? Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å henge med i svingene lenger. Er svært langt unna å skulle lage noen Finn-annonse. Like uaktuelt er det å spørre 45 tusen «eksperter» på klokkeriet. Den virkelige innsikten og kompetansen finnes jo uansett kun her inne:cool::D

Føler mye av det samme, men med motsatt reaksjon: Har aldri brukt klokka så mye som nå! Den er min og verdien uinteressant. Den er penere på armen med hairlines enn i klokkeboksen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ørjan
Prisgalopp, invisteringsobjekt og generasjonsløfter til tross, så har jeg i det siste faktisk begynt å tenke på om jeg ikke skal selge min hvite 5711. Egentlig ingen gode grunner og jeg vet ikke hva eller engang om jeg vil ha noe annet i stedet. Er bare en følelse som sakte har smyget seg innpå. Merker også at den blir liggende lenger og lenger i boksen mellom hver gang den brukes. Det hele er jo fullstendig tullerusk, men likefullt:confused: Prisene på finn og gråmarkedsforhandlerne i Norge og internasjonalt er jo mildt sagt friske om dagen, men er det noen som vet hva disse faktisk går for? Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å henge med i svingene lenger. Er svært langt unna å skulle lage noen Finn-annonse. Like uaktuelt er det å spørre 45 tusen «eksperter» på klokkeriet. Den virkelige innsikten og kompetansen finnes jo uansett kun her inne:cool::D
Det er ikke godt å si. Den siste jeg vet som solgte en hvit 5711 her inne er @Edzilla. TimeWatches har en til 420', men den har lagt ute en god stund.
 
  • Liker
Reaksjoner: Midas Mulligan
Prisgalopp, invisteringsobjekt og generasjonsløfter til tross, så har jeg i det siste faktisk begynt å tenke på om jeg ikke skal selge min hvite 5711. Egentlig ingen gode grunner og jeg vet ikke hva eller engang om jeg vil ha noe annet i stedet. Er bare en følelse som sakte har smyget seg innpå. Merker også at den blir liggende lenger og lenger i boksen mellom hver gang den brukes. Det hele er jo fullstendig tullerusk, men likefullt:confused: Prisene på finn og gråmarkedsforhandlerne i Norge og internasjonalt er jo mildt sagt friske om dagen, men er det noen som vet hva disse faktisk går for? Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å henge med i svingene lenger. Er svært langt unna å skulle lage noen Finn-annonse. Like uaktuelt er det å spørre 45 tusen «eksperter» på klokkeriet. Den virkelige innsikten og kompetansen finnes jo uansett kun her inne:cool::D

Klok av egen skade; Så kan jeg anbefale deg å putte klokka i bankboksen. Ta den frem om et eller to år. Dette hvis du ikke må selge klokken pga andre prioriteringer.
Blir ikke enklere å skaffe en 5711 med tiden heller hvis jeg skal spå i kulen.
 
Føler mye av det samme, men med motsatt reaksjon: Har aldri brukt klokka så mye som nå! Den er min og verdien uinteressant. Den er penere på armen med hairlines enn i klokkeboksen.

Jeg er helt enig i at klokken kler hairlines fra bruk bedre enn støv fra boksen, men er nok litt derfor jeg har disse tankene. Til dens forsvar har den fått konkurranse fra to nyervervelser bare siden sommeren, så skal heller ikke se bort i fra at det bare er snakk om en liten samlivskrise som følge av disse små sidesprangene. Er nok bare snakk om å finne tilbake til hverandre:oops: Samtidig må jeg erkjenne at det knager litt på meg at det ikke står mitt navn i sertifikatet. Akkurat som om hun ikke er helt min. Kanskje irrelevant for mange, men for tiden den eneste nyere klokken jeg eier hvor ikke det er tilfellet. Står fortsatt på "liste" i både inn- og utland, og med mitt navn i papirene ville jeg nok aldri solgt.
 
Klok av egen skade; Så kan jeg anbefale deg å putte klokka i bankboksen. Ta den frem om et eller to år. Dette hvis du ikke må selge klokken pga andre prioriteringer.
Blir ikke enklere å skaffe en 5711 med tiden heller hvis jeg skal spå i kulen.

Du har sikkert helt rett, men vet ikke om jeg er typen til å eie klokker som ligger i bankbokser. Kommer helt sikkert å angre salg, men håpet er jo engang å få kjøpt en ny i mitt navn. Har allerede noen år på liste både her og der.
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Jeg er klar over at 5711 er det alle vil ha og derfor er prisen «way off». Spørsmålet mitt er mer om 5235 er det ingen vil ha nå, men kansje en gang i fremtiden...
 
Samtidig må jeg erkjenne at det knager litt på meg at det ikke står mitt navn i sertifikatet. Akkurat som om hun ikke er helt min. Kanskje irrelevant for mange, men for tiden den eneste nyere klokken jeg eier hvor ikke det er tilfellet.

Lider av samme sykdom selv. Jeg solgte en 116509 til 200' for å kjøpe en helt lik (men ny) til godt over 300'. Snakker om å kaste 100' i lomma til Halvor & Sønner:) Irrelevant for mange, men ikke for meg (eller deg).

Også derfor 5711n brukes med stooooor glede:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Midas Mulligan
Jeg er klar over at 5711 er det alle vil ha og derfor er prisen «way off». Spørsmålet mitt er mer om 5235 er det ingen vil ha nå, men kansje en gang i fremtiden...

Vel, markedet nå er der at det kjøpes brukte Nautiluser og Rolexer til nært det dobbelte av listepris. Det er mildt sagt et stykke å gå før markedet er så sofistikert at det verdsetter ur som ref. 5235 ;)

Akkurat nå er det forholdsvis mange av disse tilgjengelig, og prisene er betydelig under listepris. Jeg tror ikke det vil endre seg med det første. Klokker som ren "investering" syns jeg personlig er en uting, hvor det definitivt også er lett å lure seg selv.
 
Du har sikkert helt rett, men vet ikke om jeg er typen til å eie klokker som ligger i bankbokser. Kommer helt sikkert å angre salg, men håpet er jo engang å få kjøpt en ny i mitt navn. Har allerede noen år på liste både her og der.

Da har jeg et forslag nummer to til deg @Midas Mulligan
Behold din 5711 til du får den du står i kø for å kjøpe.
Selger du din 5711 nå, for å kjøpe en ny om si, tre år. Da blir det litt som å selge din nåværende bolig for å leie en lik i tre år for å kjøpe den samme boligen igjen. Ulempen med dette er at du eventuelt mister prisstigingen i disse tre årene...
Men igjen så handler klokker om følelser og lite annet. Så gjør det som føles rett for deg, og ingen andre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Da har jeg et forslag nummer to til deg @Midas Mulligan
Behold din 5711 til du får den du står i kø for å kjøpe.
Selger du din 5711 nå, for å kjøpe en ny om si, tre år. Da blir det litt som å selge din nåværende bolig for å leie en lik i tre år for å kjøpe den samme boligen igjen. Ulempen med dette er at du eventuelt mister prisstigingen i disse tre årene...
Men igjen så handler klokker om følelser og lite annet. Så gjør det som føles rett for deg, og ingen andre.

Takker for begge forslagene og er innforstått med investorperspektivet, selv om det jo baseres på spådommen om at retailprisene vil fortsette å stige (historisk sett ganske sannsynlig), men til dels også på at prisdifferansen mellom retail og markedspris skal fortsette å øke opp mot og kanskje forbi 100% (historisk sett lite sannsynlig):confused: Det verste er at du sikkert får rett, men som du så korrekt påpeker handler dette mest om følelser for min del. Problemet er jo bare at slike ting som følelser er så uforutsigbare:D Det tryggeste alternativet er vel å bytte den med en 116500 og 126710, så er jeg fortsatt med på karusellen:p
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla