Patek Philippe – normalt eller litt galskap?

Haha. Det hang vist igjen en lagret kladd fra morgentid med kaffe og iPad, og den ble ikke fullført. Rettet ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Nå har jeg vært så heldig å prøve en PP ved et par anledninger. Det er utrolig hvor godt den ligger på armen. Det er noe med den kvaliteten ved disse klokkene. Uten tvil er dette mer enn en femK klokke. BMW, Rolls, Skoda eller Toyota? Jo det er en god sammenligning. Det er streetcred og detaljer det går på. Innsyn til et lekkert urverk, hvordan den ligger rundt armen, spill i blanke detaljer på lenken. Det er mye du får for pengene. Selvfølgelig krever det at man har mulighet for å sette av penger til dette.

Galskap? I aller høyeste grad! Herlig galskap. Do it, or dream about it! Dette er bare noe å gå for.

Du får mer igjen for det, men som brukt er det best deal.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Auto
Var så heldig å prøve en 5711 på en GTG. Flott klokke og fin bærekomfort. Kunne tenke meg en slik - men ikke til den prisen den har.
 
Hvis du har logistikken i orden, men er et "one man show" dog med tilgang på alt av deler i dine skuffer, vil en urutinert urmaker fullserve VERKET på en tre-fire visers rolex på tja, tre timer? Kun verk. Da tenker jeg demontering maks 30 min, rensemaskin som går mens du gjør noe annet, og deretter gooooood tid til å montere og smøre opp alt. Jobb med polering kommer i tillegg men det kan et større verksted gi til en annen som kan det mens en skrur på verket. Deretter lever klokken ditt eget liv i noen dager pluss minus i en winder for å sjekke gange og at alt er som det skal. Her er det bare å "kikke innom" for å se hva resultatene er og deretter evt justere for avvik. Dette er selvfølgelig i en ideell verden. Har du til en hver tid hundre pluss klokker liggende så gir det seg selv at tid fra mottak til utsjekk tar tid. Si fem timer med intens jobbing totalt, fordelt på en eller flere personer.

Vil dog tillate meg å si at begrepet service på et mekanisk ur vs standard service på en del andre ting er ganske så omfattende... vet ikke om dette var helt riktig tråd men passet litt til Loevhagen sitt innlegg over.
 
Legger til at jeg finner det vanskelig å tro at andre klokker, uansett merke men med tilsvarende komplikasjoner kan ta så utrolig mye lenger tid. Kasse og lenkereparasjoner samt polering avviker nok mye mer, les ap kasse og lenke vs en rolex...
 
Og ja, jeg har innsideinformasjon på at de råeste og flinkeste er mye raskere enn dette også... har hørt om 20 min på montering/smøring av verk også, men dette av en av de jeg anser som en "ener".
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Grendel
Rolex er nok den gyldne middelvei mellom overpriset PP, billige ubrukelig quartz og overpimped Hublot. (FPJ kan/bør ikke sammenlignes med Hublot @FMS. Hororlogy vs Bever-mote.)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Rolex er nok den gyldne middelvei mellom overpriset PP, billige ubrukelig quartz og overpimped Hublot. (FPJ kan/bør ikke sammenlignes med Hublot @FMS. Hororlogy vs Bever-mote.)

Det må legges til at Rolex lett kan oppfattes som blærete og flashy. PP, og spesielt FPJ, er ikke så kjent hos almenheten. Derfor blir det å bære slike noe som (kun?) vil oppfanges hos kjennere som vet hva dette er.

Rolex blir derfor, som du skriver, en middelvei. Jeg foretrekker den. God kvalitet og hyggelig klokke. Litt diskre i forhold til Hubolt.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Rolex er nok den gyldne middelvei mellom overpriset PP, billige ubrukelig quartz og overpimped Hublot. (FPJ kan/bør ikke sammenlignes med Hublot @FMS. Hororlogy vs Bever-mote.)
Selvfølgelig en ren spøk fra min side. Når så mange tråder her blir FPJ-"trollet", inkludert denne, er det vel på sin plass at FPJ får noe tilbake med samme mynt, naturligvis helt velmenende og med en masse glimt i øyet ;)
 
Nå er de to, bare vent til de blir flere! :p

Jeg får ta ansvar og minne om at det også finnes annen galskap der ute enn Patek, Lange og FPJ. På Vacheron-fronten føler jeg meg overraskende ensom.. :D



 
Jeg forstår at en Daytona koster 3,5x en Speedy, forklart med kvalitet på verk og generell finish og bedre stålkvalitet.
MEN mellom en PP eller en FPJ hvor begge koster ca. 220k da er det valget lett!
Hallo -- verkplate og klober i 18k guld og Tantalum mot standard verk og stålkasse:p
 
Hehe, her ble det aktivitet må en si, mange flotte innlegg her og bare å fortsette. En newbie som meg trenger opplæring på dette området også. Hadde vært snasent med noe sånt på labben, men å vente i 4år på noe sånt er vel ikke akkurat det jeg hadde gjort. Jeg synes det er moro å se at folk hiver seg på den bølgen, sikler på det ene og andre men får holde meg til det tradisjonelle pga lommeboka er ikke lengre. :)