Patek Philippe – normalt eller litt galskap?

Medlem
8. juli 2011
Innlegg
134
Jeg er en stor beundrer av disse klokkene, liker deres stil og alt men til syvende og sist hvorfor har de den prisen de har. Hva er så spesiellt med disse kontra en flott Rolex, Breitling etc? Du får sikkert fin status blant de int for slikt, men hva skiller disse fra dem andre "store" på markedet?

En Nautilus står veldig høyt på en ønskeliste, men når man ser prisen for noe sånt er over 300k så blir det litt vanskelig for den vanlige mannen i gata til å anskaffe seg noe slikt. Det er ikke annet å si at denne under et nydelig, aldri sett slikt i virkeligheten men undrer litt over den "drøye" prisen kontra konkurrentene. :)

patek-philippe-5980-mike-mellia.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Gin
Allting dyrere enn et ur som for eksempel en Seiko 5 til $99 vil ha et eller annet element av "overprising" i seg.
Her får du nok ingen rasjonelle svar - hvorfor er et par chinos fra Tiger of Sweden 10x så dyr som et par fra H&M of Sweden
Kommer jo aldri ifra at branding og varemerke teller, til syvende og siste tar vel et manufaktur akkurat så mye som markedet er villig å betale.
Du kan også motivere/unnskylde det med at de er bedre polert, finishert, regulert, kontrollert - men om en Patek er 3x "bedre" enn en Daytona og om den igjen er 3x "bedre" enn en Speedy, ikke faen sier jeg.
Men har du lyst har du lov - og får jeg råd får jeg lyst :)

SNKE01K1-2T.jpg


FPJ-gjengen, @Edzilla / @Havvo kjør på :)
 
Nautilus og Aquanaut er i sportsklokkesegmentet til patek.
Det er ikke veldig mange år siden aquanaut ble solgt, til og med tungsolgt på den koselige siden av hundretallet...
I disse tilfellene slår de samme faktorene inn som rolex benytter seg av: lavere produksjon enn forventet etterspørsel. Dette gir ventelister, en følelse av flaks og eksklusivitet og, kansje det viktigste for å få til denne hypen i dette segmentet; gradvis økende bruktpriser som følge av etterspørsel og økende nypriser (sistnevnte er kun et resultat over en forbauset økonomiavdeling som forsøker å finne punktet for priselastitet).

Når vi snakket om patek sine mer high end modeller spiller materialvalg, verk-layout og komplikasjoner selvfølgelig inn. Men her er det brukt betydelig mer tid på finishiering. Dette setter man pris på når man har kunnskap til å legge merke til det, men vil nok uansett ha et snev av overprising ved seg. Det er jo noen forhandlere som skal tjene penger også.
 
Allting dyrere enn et ur som for eksempel en Seiko 5 til $99 vil ha et eller annet element av "overprising" i seg.
Her får du nok ingen rasjonelle svar - hvorfor er et par chinos fra Tiger of Sweden 10x så dyr som et par fra H&M of Sweden
Kommer jo aldri ifra at branding og varemerke teller, til syvende og siste tar vel et manufaktur akkurat så mye som markedet er villig å betale.
Du kan også motivere/unnskylde det med at de er bedre polert, finishert, regulert, kontrollert - men om en Patek er 3x "bedre" enn en Daytona og om den igjen er 3x "bedre" enn en Speedy, ikke faen sier jeg.
Men har du lyst har du lov - og får jeg råd får jeg lyst :)

Vis vedlegg 5646

FPJ-gjengen, @Edzilla / @Havvo kjør på :)





Re: POLL: FPJ Bleu vs Patek 5711


This thread is downright ridiculous in my opinion as I am entitled to it!!

Comparing something as elegant and supreme as a Journe with something like a simple Patek 5711 is just a joke! As Tony mentioned, also unfair!

First, Let's breakdown the battle. You have one beater watch and you are looking for another that you could wear everyday...duuuh!!! It should be far more versatile than the CB! Sorry, but this thread is just odd. Honestly, the CB is well into the dress category and is in no way a sport watch that could potentially take a beating every now and then. No, it is not as water resistant and it does not need to be. Cutting this rant short, the title should be rephrased. It is not about which is a better watch, it is about which watch is more practical if you had only one and wanted to wear it with scratches all over and not give a s**t.

In terms of the watches themselves. I for one find the 5711 to be comfortable with the bracelet but I would never ever ever buy one. I think the dumbest thing in the world is to spend 26k on a stainless steel Patek with the simplest base caliber they have (assembly line constructed). Your only reason would be cause of resale but even then...watches are not meant to be investments!! Seriously people!! Be real, you are not buying the watch cause you think it is so pretty, you are buying it cause of the name, prestige and value retention. If you really knew your stuff, you would quickly realize how much crap is in that 5711. The movement finishing is downright disappointing. Nothing spectacular and it's the same movement used on the much cheaper Aquanaut. Quite frankly, the biggest rip-off Patek offers and it's success is largely based on marketing schemes and the vast majority who just want a nice Patek and care little about details.

Now the Bleu...

Not the most strict dress watch in my opinion but truly a work of art. Let's start with the brand. F.P. Journe is the only brand today that is founded, run and owned by the master watchmaker and the only one located in Geneva! They make 95% of all their movements in the basement of the factory and own their own dial makers and case manufacturers! EVERYTHING is designed by Mr. Journe, who is a genius, A to Z from buckles to movement. He never takes the short route and is the only one to start a design by sketching the dial first! Far more difficult and Patek never dreams of it!

Most brands, including Patek, have clearly distinguishable differences in level of work between their less expensive pieces and their most. For example, a 5711 finishing is of far less perfection than on a Patek minute repeater. Basically, you get what you pay for and whereas a 5711 is put together in assembly...the same is not the case for Patek repeaters.

However, knowing this to be the norm in the industry, Journe did not want the same concept to enter his brand and insted wanted his "least expensive" watch to be just as well made as his 650,000 CHF Sonnerie. The watch HAD TO speak for itself. In turn, the movement is made of 18K rose gold entirely! Why? Because charging 20k for a brass movement is unfair to Mr. Journe. The movement is pretty much the same as in the CS but the baseplate was completely changed to accomodate the absent power reserve. Again, Mr. Journe does not allow shortcuts and leaving a useless space for unused power reserve is stupid!
Further, each movement is the responsibility of one watchmaker A to Z which makes each movement unique. Ask me, I own and played with quite a few Journe pieces and each one has its own touch because each movement was assembled with its own personal technique. The movement is not a typical A to Z manual wind. It is artistic and has barrels mounted in parallel to provide more stable energy. The gear train is hidden beneath the dial to give the illusion that the balance wheel is beating with no connection to the barrels, wowing the owner with every stare!

The case is made from one of the most difficult metals to work with! In fact, this is the only watch made entirely of tantalum, including case, crown, buckle and tongue. The tantalum case takes Journe 5x longer to make than platinum. It needs 73 different tooling operations to make and cannot be polished. Instead it has to be sanded down to achieve that shine which takes a really long time. The crown has a hand made knurling effect. The case material is perfectly suited to bring out and match the dial. Again, no shortcuts!

The dial, is the only dial of its kind to ever exist in the world of horology! Ask any Bleu owner and they will tell you...this thing has a mind of its own from ranging shades of Bleu to shadows of the numerals seen within the dial itself! Polished to a mirror finish, it then has extremely thin layers of blue paint applied till correct tone is achieved. The layers are microns thin! Then, 7 layers of lacquer applied and the most difficult part is ensuring everything is percect between those 7 layers. Each error is magnified because of the mirror finish and in turn, the dial has a 60% fail rate when it meets quality control...reduced from 90% at first! After, the numerals are printed 6 times to achieve the perfect depth that fits with Mr. Journe's high standards!

Bottom line, i wonder what Patek would ask if they came up with this. 60k?? With Mr. Journe, this watch is clear proof that every Journe watch is perfect no matter the price. Invenit et Fecit is the motto and rightfully so! The Bleu is physical evidence that each piece is a work of art and nothing less will be offered to those wishing to taste the mastery of Journe! In fact, even with my two other complicated Journe's...this would be the last to go if i ever had to.

Tell me something more worthy about that 5711 besides the name, history and value retention...please go ahead....i beg you!
 
  • Liker
Reaksjoner: bjorngb og Edzilla
Dog ganske mye kjipere, men jeg ser ikke det samme "gapet" opp til en PP.

Smaken er nok som baken. Speedy har i alle fall en riktigere størrelse, god lesbarhet og pushere som det er enkelt å bruke uten å starte en skruoperasjon. Men for all del, Daytona er en flott klokke det også.

Poenget mitt var heller at klokker i de prisklassene vi snakker om her nå stort sett dreier seg om følelser. Det finnes klokker som for noen små tusenlapper sannsynligvis dekker behovet til de fleste resten av livet. -Hvis man hat behov for en klokke på armen i det hele tatt. Om snur jeg hodet rundt på kontoret ser jeg klokka fire plasser, og da har jeg ennå ikke tittet ned på håndleddet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Patek tar så mye for klokene sine fordi de kan.

Og det skyldes deres historie som nr 1 i klokkeverdenen øverste luksusdivisjon. Fantastiske klokker, men du kjøper ikke luksusgjenstander av den typen for å vite hva klokken er, du kjøper det for å bære et stykke kunst, noe evig, for å si det prentensiøst. Selvsagt kan det kalles en viss grad av snobberi, men det kan man jo også si om man har brukt kr 6000 på en Helson når en Casio til kr 99 dekker mer enn samme behov...

Hvis du vil ha en skikkelig flott dress, er sikkert Savile Row stedet å oppsøke for skreddersøm. Du vil ikke da etterpå tenke, at "pokker, jeg kunne jo fått en helt fin en til 1/20-del av prisen på Dressmann"...

Poeng: Luksusgjenstander i denne klassen skal gjøre mer enn å dekke et behov, som en hvilket som helst annen og vesentlig rimeligere sak gjør minst like godt.

Men så er det ikke det dette dreier seg om...lik det eller la være.
:)
 
Det med priser får så være og alle vil tjene litt på dette og noen mer, er oftest lange ventelister på slike klokker og siden etterspørselen er stor så hvorfor ikke øke produksjonen? Er dette for å holde prisene oppe med tanke på den lange ventetiden så kunde skal få litt mer eksklusivitet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Selvfølgelig er det galskap, på samme måte som det er galskap å kjøpe en BMW 535 når en 520 gjør samme nytten (for ikke å snakke om en ti år gammel Octavia).

Jeg har prøvd mange klokker, og mener at Aquanaut er en av de beste klokkene på markedet. Verdt prisen - tja.

Men, ser en bakover i tid så er det neppe noen investering som er bedre. Jeg kjøpte min Aquanaut for mindre enn det en nyere sub går for nå, og kan selge med et pent overskudd. Det kommer imidlertid aldri til å skje.
 
Selvfølgelig er det galskap, på samme måte som det er galskap å kjøpe en BMW 535 når en 520 gjør samme nytten (for ikke å snakke om en ti år gammel Octavia).

Jeg har prøvd mange klokker, og mener at Aquanaut er en av de beste klokkene på markedet. Verdt prisen - tja.

Men, ser en bakover i tid så er det neppe noen investering som er bedre. Jeg kjøpte min Aquanaut for mindre enn det en nyere sub går for nå, og kan selge med et pent overskudd. Det kommer imidlertid aldri til å skje.

Men hvem vil vel kjøre rundt i en gammel Octavia
Screen Shot 2016-04-08 at 11.05.32.png
 
Nautilus er ikke ment for "mannen i gata", på samme måte som en Ferrari 488 ikke er ment for mannen i gata.

Du betaler for navnet – men det gjør du også med alle andre kjente klokkemerker. Sannsynligvis betaler du litt mer for navnet, jo mer prestisje og status som er forbundet med det.

Finishmessig er det forskjell på en Breitling og Patek Philippe. Det er også forskjell på en Breitling og Jaeger-LeCoultre, og en Jaeger-LeCoultre og en Patek. Men stort sett: jo dyrere urene blir, jo "vanskeligere" blir det for et utrent øye å identifisere forskjellene. Forskjellene er der, og er i utgangspunktet tilgjengelige for alle til å se, men det kreves en viss kunnskap for å både vite hva man skal se etter, og hvordan man vurderer det.

Flere manuelle prosesser. Som regel (men kanskje med noen unntak), vil det typisk være flere manuelle prosesser involvert i dyrere ur enn rimelige. Og kanskje er det også snakk om tidkrevende prosesser som guillochage eller håndgravering, som man blant annet finner på flere modeller fra Breguet, Patek, Lange etc. Her har man også et problem med at det er få fagpersoner som faktisk mestrer dette til den standarden som merkene krever.

Strengere kvalitetskontroll. Generelt har dyrere ur en strengere kvalitetskontroll enn rimeligere. Toleransene for feil er mye lavere hos Patek enn de er hos f.eks. Longines.

Kort og godt: Man må vurdere produktene med "riktige" øyne. Vurderer man en Ferrari med øynene til en prisbevisst familiefar som skal ha noe praktisk, feiler den på alle punkter.


EDIT: Sjekk f.eks. disse artiklene for å forstå litt mer av det jeg mener..

Ser at TZ har gått over til nye sider som ødelegger de gamle artiklene, men kanskje du klarer å kopiere ut teksten: http://www.timezone.com/2002/09/16/a-comparison-of-the-keyless-works-in-a-patek-and-a-lange/

http://www.hodinkee.com/articles/with-the-seiko-eichi-ii-versus-dufour-and-ferrier
 
Redigert:
3135 vs 324:
Hacking vs Non-hacking
Non-gold vs Gold rotor
Solid vs "Solid in the right hands"
No finishing vs Finishing-finishing-finishing

 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Galskap for vanlige dødelige med gjennomsnitlig årslønn.
Normalt for folk som aldri har trengt å bekymre seg for en regning i hele sitt liv.

Denne tråden trenger ingen ytterligere kommentarer enn denne:)

Lenge leve galskapen - de gale har det godt - jeg har lyst på Patek!


"Det er alltid noe galskap i kjærligheten"
- Friedrich Nietzsche

 
Alt vi driver med her inne er litt galskap. Men moro og lærerikt er det helt klart. Ikke umulig det blir en PP en gang i fremtiden, men pr nå er den som passer mine håndledd utenfor rekkevidde.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
De samme argumentene går igjen hver gang det diskuteres om dyre klokker er verdt prisen:
- Produksjonskostnadene er lave i forhold til prisen, man betaler bare for statusen som eierskap medfører og denne er skapt av massive reklamekampanjer.
- Diverse sammenligninger med andre produktgrupper og da spesielt bil presenteres

Jeg tenker at enten det gjelder bil eller klokke så er folk mer rasjonelle enn den argumentasjonen skulle tilsi. La oss si at man ønsker seg:
1) Høy tilgjengelighet = høye serviceintervaller og lav pris på service + deletilgang til evig tid
2) Et tidløst design som etter alt å dømme vil holde seg til evig tid
3) Verdiøkning med tiden
4) At produktet eldes som en god vin = at det med rett stell og bruk vil vare til evig tid og se bra ut.

Det finnes både biler og klokker som oppfyller disse kriteriene men når man tenker seg om er de få og det er langt mellom dem. Og ikke overraskende er det de som koster mest.