Passaround MMXIII

Passaroundklokken ble overlevert til @Guybrush Threepwood i helgen som var, og har dermed startet runden sin. Jeg må vel få sagt noen ord om klokken, jeg brukte den sammenhengende den uken den var hos meg.



Først og fremst - det er noe helt annet! Meistersingeren er i mine øyne nær den perfekte passaroundklokken. Den er fra et litt ukjent merke (i alle fall her på berget), den er noe litt annerledes og den er definitivt noe jeg ikke hadde kommet til å kjøpe helt på egenhånd uten å ha solide erfaringer.



Først og fremst - det er uvant. Det tok meg en dag eller to å venne meg til at det bare var én viser der. Det tok meg ennå lengre tid å bli vant til å lese klokken med bare ett blikk. Og jeg kom aldri over det faktum at jeg kun hadde en omtrentlig avlesning, dvs med ca fem minutters oppløsning om jeg så nøye etter. Det gjorde meg forsåvidt ingenting, i livet mitt er det sjelden så farlig om klokken er 19.36 eller 19.38. Men dette kan nok være irriterende om du stadig vekk løper etter en buss eller et tog og lurer på om du rekker den.



Klokken har en fin størrelse, og det var definitivt den rette avgjørelsen å gå for den minste. Den store hadde blitt enorm på håndleddet, 38mm bærer nokså stort når skiven er såpass stor som den er. Originalremmen er nokså Scheiße, i alle fall når den er helt ny. Den er stiv og fæl, men kan kanskje gå seg til etterhvert. Jeg var også plaget med at håndleddet mitt har en størrelse som befinner seg midt mellom to hull, så remmen plaget meg litt. Jeg orket imidlertid ikke noen byttestunt, så den ble på originalen hele tiden.



Verket er et Sellita SW200 (2824-klone), er noe dekorert og ser ut til å gå greit. Vanskelig å måle nøyaktig uten sekund- eller minuttviser.

Klokken er pen, og jeg synes den sølvfargede skiven er lettlest og grei. Datohjulet blir jeg imidlertid ikke helt komfortabel med. Jeg liker måten den viser dato på med et slikt hjul, men det ligger for langt ned i skiven, og er kanskje for smalt. Dette gjør at det ikke alltid er så enkelt å lese av.

 
Redigert av en moderator:


Da har jeg hatt denne en uke og jeg må si at det var et overraskende hyggelig bekjentskap. Hadde trodd i utgangspunktet at den ikke helt skulle falle i smak og meldte meg på Passarounden i 12. time mest fordi jeg bare følte at jeg MÅTTE være med, glad er jeg for det! Dette er den første av de 3 Passaroundene jeg har vært med på der jeg virkelig har lyst på uret selv. Perfekt størrelse, bra finish og et konsept som jeg liker. Noe av det kuleste er at klokken ser like pen ut uansett hvilken posisjon viseren har. Klokker med 2+ visere har noen posisjoner under dagen som ikke er like designmessig vakkert, det "slipper" man med denne :)

Har dessverre fått tatt lite bilder, men håper andre kan dokumentere den fotografisk som har bra utstyr og fotokunnskaper. Hvis jeg skal gi den et par kritiske blikk synes jeg skiva er litt for sølv og glinsete i motlys og at datoen ikke er 100% sentrert, den treffer rett og slett ikke partallsstrekene helt perfekt. Alt i alt en klokke jeg tror hadde blitt en stund i samlingen om den blir min etter Passarounden! Kudos til @krille for prosjektet og ikke minst at han leverte den på døra :cool: Nå skal jeg prøve å få den videre til @Sticky_MD så fort som mulig, skal vel ikke bli så vanskelig med tanke på at vi er naboer, hehe.
 
Redigert av en moderator:
Da er Meistersingeren ferdig her nord for polarsirkelen og sendt til @flyback i dag. Jeg fikk brukt den en del i den uken jeg hadde den og vil komme med noen betraktninger.

Klokken virker solid bygget og for mitt utbrente øye er den "well made." På mine hyssinghåndledd opplevdes den stor, sannsynlig pga utseende med lys skive osv. Reimen er helt ok, men ikke fantastisk.

Jeg klarte aldri å forsone meg med kun én viser til tiden, og hver gang jeg så på klokken savnet jeg en viser til, ofte både estetisk, men framfor alt funksjonelt. Kanskje er jeg en pedant, men jeg liker å vite hva klokken er, ikke hva den omtrent er. Datovisningen ble jeg heller ikke bestevenn med.

Dette er nok en klokke som det vil bli delte meninger om (alternativt at jeg blir bedt om å forlate TS) - den gir som sagt et overbevisende inntrykk av at kvalitet, men personlig savnet jeg "klassiske" visere litt for mye. Dog, det kan hende at jeg hadde vent meg til det med mer armtid.

Blir spennende å se hva dere andre syns!

Tok dessverre bare et bilde i den uken jeg hadde den:
image-8.jpg
 
Redigert av en moderator:
Uavhengig av hva grunnen måtte være til den manglende oppdateringen denne gang: Jeg synes fremdeles det er en god idé at utelatt oppdatering og/eller forsinkelse med videresending av passaroundklokke burde føre til diskvalifikasjon fra trekningen og fra senere passaounder. Hver gang virker det som noen av deltakerne ikke har fått med seg at de har klokken til låns i en uke, og at den så skal videre. Det er respektløst overfor de andre deltakere, og spesielt Krille som har mye arbeid med dette, det gjør rundene forsinket og tråden full av mas som burde være unødvendig blant voksne mennesker. Har man ikke tid til å skrive to ord og gå på postkontoret en gang i løpet av en uke er det påtide å revurdere ens tilværelse, og ihvertfall revurdere om man burde bli med på slike evenementer.
 
Jeg deltar ikke i denne runden og har vel da egentlig ikke uttalerett, men likevel, jeg må få si meg enig med Hopalong. Når egen tid ikke strekker til, så prioriterer man imho de gjøremål som rammer andre om de ikke gjøres.

Passaround-ferden tar i seg selv lang nok tid, så diverse uforusette forsinkelser i tillegg er for mitt vedkommende kroken på døren for videre deltagelse. Og det er jo et så strålende tiltak av Krille at det ikke bør få dø ut på den måten.

:)
 
Jeg er synderen her. Jeg mottok klokken 23.11 og sendte den videre etter fristen den 6.12. Har dessverre ikke noen annen unnskyldning en at jeg har hatt det veldig travelt. Beklager dette og aksepterer eventuelle sanksjoner som måtte komme.
 
Jeg fikk pakken i dag. Jeg skal pakke den ut straks når kidsa er i seng... Skal prøve å få postet noen ord og et par bilder av den før jeg sender den videre...
 
Meistersinger

Da har klokken vært hos meg i 6 dager, og det er avtalt overlevering i morgen formiddag.

Jeg har vel brukt klokken 5 av de 6 dagene den har vært hos meg. Inntrykket av klokken er at den er bra bygget. Kvalitetsfølelsen er der. Den sølvfargede skiven synes jeg er fin. Den ene viseren i blått kler skiven godt. Opptrekk og dato-/klokkeslettjustering fungerer helt fint. Reima synes jeg virker litt spinkel, og ikke av de mest kvalitetsfylte…

Uten sekundviser var det vanskelig å sjekke nøyaktigheten på gangen. Gangreserven ble heller ikke målt. Lum var der heller ikke.

Avlesning av dato og klokkeslett synes jeg ikke var optimalt. Man klarer å lese av klokken sånn ca. innenfor 2-3 minutter, og det er normalt tilstrekkelig. Men ikke alltid. I tillegg, om man skal ha 2 minutters nøyaktighet, så må man ganske nært klokken. Nesten slik at man må i størrelsesorden 15-20 centimeter fra klokken, og det kan kanskje se litt rart ut… Det samme gjelder egentlig datohjulet, som har litt små tall.

En viser var uvant, og jeg er ikke blitt noe mer vant til det i løpet av uken som har gått. Og jeg satt i et par dager og undret meg over hva dette uret egentlig minnet meg om, så kom jeg på det: Av en eller annen grunn fikk jeg litt steketermometer-feeling av det hele. Ikke at de er like eller kan sammenlignes i det hele tatt, men det må nok ha vært den ene viseren.

Hva gjelder størrelsen på reim og klokke, synes jeg det er for smått, men her er nok preferansene høyst ulike. Jeg er vant med Panerai 44mm og IWC 46 mm, så overgangen er stor, dog er jeg meget åpen for en mindre og mer dressy klokke, men dette ble litt for lite.

Alt i alt, en meget artig passaroundklokke, og greit og få testet ut en mesitersinger perigraf, selv om det ikke ble full klaff denne gangen. Takk til Krille som arrangør.

Et par sylferske bilder tatt i all hast:


Klokken:




Wristshot:




Juleshot:






Og til informasjon: Klokken går i morgen videre til Topale. Topale skal gi den videre til acnorway. Så skal den ut av Trøndelag. Det har vært et lite avvik mellom listen her på side 12, og papirversjonen som lå i boksen hva gjelder "Trøndersrekkefølgen". Krille er informert…


- Jallabert
 
@jallabert
Takk! Takk skal du ha! Det er slike som deg som gjør passarounden så bra!
Takk for fyldig referat/bilder/meninger
Du, inkl de andre som har fullført oppgaven med stil burde blitt seedet til neste passaround :cool:

*thumbs-up*
 
Redigert av en moderator:
Da har klokken vært hos meg i 6 dager, og det er avtalt overlevering i morgen formiddag.

Jeg har vel brukt klokken 5 av de 6 dagene den har vært hos meg. Inntrykket av klokken er at den er bra bygget. Kvalitetsfølelsen er der. Den sølvfargede skiven synes jeg er fin. Den ene viseren i blått kler skiven godt. Opptrekk og dato-/klokkeslettjustering fungerer helt fint. Reima synes jeg virker litt spinkel, og ikke av de mest kvalitetsfylte…

Uten sekundviser var det vanskelig å sjekke nøyaktigheten på gangen. Gangreserven ble heller ikke målt. Lum var der heller ikke.

Avlesning av dato og klokkeslett synes jeg ikke var optimalt. Man klarer å lese av klokken sånn ca. innenfor 2-3 minutter, og det er normalt tilstrekkelig. Men ikke alltid. I tillegg, om man skal ha 2 minutters nøyaktighet, så må man ganske nært klokken. Nesten slik at man må i størrelsesorden 15-20 centimeter fra klokken, og det kan kanskje se litt rart ut… Det samme gjelder egentlig datohjulet, som har litt små tall.

En viser var uvant, og jeg er ikke blitt noe mer vant til det i løpet av uken som har gått. Og jeg satt i et par dager og undret meg over hva dette uret egentlig minnet meg om, så kom jeg på det: Av en eller annen grunn fikk jeg litt steketermometer-feeling av det hele. Ikke at de er like eller kan sammenlignes i det hele tatt, men det må nok ha vært den ene viseren.

Hva gjelder størrelsen på reim og klokke, synes jeg det er for smått, men her er nok preferansene høyst ulike. Jeg er vant med Panerai 44mm og IWC 46 mm, så overgangen er stor, dog er jeg meget åpen for en mindre og mer dressy klokke, men dette ble litt for lite.

Alt i alt, en meget artig passaroundklokke, og greit og få testet ut en mesitersinger perigraf, selv om det ikke ble full klaff denne gangen. Takk til Krille som arrangør.

Et par sylferske bilder tatt i all hast:


Klokken:




Wristshot:




Juleshot:






Og til informasjon: Klokken går i morgen videre til Topale. Topale skal gi den videre til acnorway. Så skal den ut av Trøndelag. Det har vært et lite avvik mellom listen her på side 12, og papirversjonen som lå i boksen hva gjelder "Trøndersrekkefølgen". Krille er informert…


- Jallabert

Til informasjon @topale og @jallabert så flytter jeg til Oslo i morgen så det blir ikke jeg som skal ha klokken etter deg. Jeg havner i Oslogryta, så enda lenge til den havner i mine hender. Ta kontakt men @krille om hvem som skal ha klokken etterpå så skal jeg gi krille beskjed om min mye adresse. Håper ikke dette fører til noe krøll :)
 
Redigert av en moderator:
Da har jeg mottatt passaroundklokken. Førsteintrykk: jeg likern :cool: Skal skrive noen ord om den når uken vår er over. Siden @acnorway havner i oslogryta, er det @Minuteman som blir nestemann :)
 
Redigert av en moderator:
Uken min er over, og jeg sendte klokken til @Minuteman på lørdag. Skylder på en blanding av latskap og travelt program at jeg ikke har oppdatert tråden før nå ;)

I løpet av uken jeg hadde klokken brukte jeg klokken stort sett hele tiden, men i aktiviteter hvor jeg ikke kunne ta meg god tid til å se hva klokken var sånn ca, byttet jeg til en klokke med tre visere. Denne klokken er ikke for svaksynte. Med juleferie og kos passet klokken perfekt, da er ikke nøyaktig tidspunkt særlig viktig. Dette er vel også poenget med klokken, den skal brukes i situasjoner hvor nøyaktig tidspunkt ikke spiller noen rolle. Dette virket avstressende på meg, hver gang jeg så på klokken, minnet den meg på at jeg hadde ferie og ikke hadde det travelt :cool: Klokken er i mine øyne derfor ikke en klokke for personen som kun har en klokke, men heller et suplement til en allerede etablert samling.

Visuelt sett er klokken flott å se på, og kler størrelsen på 38mm. Designet kler etter min mening størrelsen, og jeg er glad vi ikke gikk for den større varienten. Det skal likevel sies at med større diameter hadde tiden vært lettere å lese på grunn av større mellomrom mellom markørene på skiven.

Selve klokken har en god finish, det er lite å pirke på her. Selve lærremen er jeg nøytral til. Den er hverken imponerende eller dårlig, og gjør jobben på en tilfredsstillende måte. Skiven er hvit, med en sølvaktig måte å reflektere lys på. Den er pen, men vanskelig å gjengi på bilder. Datohjulet er en artig måte å vise datoen på, og skaper en velkommen kontrast i skiven. Den ene viseren er i en pen blåfarge, og skaper også en pen kontrast til skiven. Kronen er fast og fin, og har lite "play" når den er trukket ut, noe som bidrar til kvalitetsfølelsen ved klokken. Jeg er vanligvis en tilhenger av store kroner, men designmessig følte jeg at kronen her ble ørlitegrann for stor. Ikke noe å klage over når en skal stille klokken, men var noe jeg visuelt sett la merke til når jeg så på klokken.

Urverket er et ETA 2824 verk, og jeg aner ikke om noe, (eller hvor mye), som er gjort med verket etter at det forlot ETA-fabrikken. Urverket er synlig fra baksiden av klokken, og er signert Meistersinger på rotoren.

Kunne jeg tenke meg å vinne klokken etter endt rundtur? Ja :) Jeg liker klokken godt, men som et tillegg til samlingen jeg allerede har. En klokke jeg ville brukt av og til, kost meg med designet, og virket som en påminner om å ta det roligere i situasjoner hvor den nøyaktige tiden ikke er så farlig :cool:

Til slutt noen bilder:













 
Redigert av en moderator:
Jeg mottok klokken i ettermiddag. Ettersom den allerede er noe forsinket skal jeg sende den videre straks over helgen.

Førsteinntrykk:

Bærer mye større enn sine 38mm - noe jeg liker.
Datoen er nesten uleselig.
I motsetning til hva jeg trodde/fryktet, så opplever jeg at det er enkelt å lese tiden.
Jeg liker den.

Kommer med mer utfyllende beskrivelse av mine inntrykk i løpet av noen dager.