Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Bra at det er liv i Panerai-tråden.:) Jeg sier som jeg tidligere har sagt, det viktigste er å ha (minst) én Panerai. Det er vanskelig (umulig?) å finne den ene perfekte.

Jeg har hatt kortere perioder i mitt klokke-entusiast-liv der jeg ikke har hatt noen Panerai, og det har vært smertefullt. Gud forby.
 
Bra at det er liv i Panerai-tråden.:) Jeg sier som jeg tidligere har sagt, det viktigste er å ha (minst) én Panerai. Det er vanskelig (umulig?) å finne den ene perfekte.

Jeg har hatt kortere perioder i mitt klokke-entusiast-liv der jeg ikke har hatt noen Panerai, og det har vært smertefullt. Gud forby.
+1
 
Har vært i en vurderingsprosess en stund og tror jeg går for 914.. For meg er den "alt" en Panerai bør være, samtidig som den 44 mm store størrelsen gjør den mulig for undertegnede å bære..
Har vært igjennom samme prosessen men jeg sliter veldig med å bestemme meg mellom 914 og 915. Liker livet sekundviseren gir klokken samtidig så er den så utrolig clean uten. What to do!
 
Har vært igjennom samme prosessen men jeg sliter veldig med å bestemme meg mellom 914 og 915. Liker livet sekundviseren gir klokken samtidig så er den så utrolig clean uten. What to do!
Haha. Jeg var i samme dilemma med 560 vs. 510. Valget falt på 510 da jeg også liker at en sekundviser gir inntrykk av at klokken "lever" ;) Her er litt vurderinger etter ett års eie
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Det er så godt å se liv i denne tråden! (og som ikke handler om et eller annet perezcope, Panerai selv, eller liknende, har postet på www)

@GrimReaper : Så klart du skal ha en Panerai igjen, og jeg støtter veldig å gå for bettarini-kasse! Da blir det fort 914 eller 915, ja, men samtidig må jeg si at jeg per i dag også fint kunne levd med base logo-løsning som @Genta foreslår over. Ikke glem å vurdere dem i hvert fall!

Så til det vanskelige valget; Med eller uten sekundviser. Selv var jeg innom Bjerke flaut mange ganger nettopp for å finne ut av dette. Fikk dem til og med til å holde av en 560 og en 510 og var der uforskammet lenge den dagen husker jeg. Så tilbake for å gruble mer (hjelpes...). Jeg landet til slutt på 510, uten at jeg er 100 % sikker på hvorfor, men det var et eller annet med at jeg synes skiva blir så uproporsjonalt mye større enn når det er sekundviser der. Det er så klart bare en optisk illusjon, men 510 føltes lettere og nettere for meg. Det er av en eller annen grunn ikke slik med 372 vs 422 synes jeg, og jeg tror det har med kassen å gjøre bl.a. Og når det gjelder de to ville jeg helt klart gått for 372, som jo er litt merkelig...(men de er ganske andre klokker). For 914 vs 915 kan det også være greit å tenke på at selve tallene nok er noe mindre på disse enn på 560 vs 510.

Etter at jeg kom hjem med 510 tok det vel bare dager før jeg begynte å gruble igjen; burde jeg valgt 560? Den er jo mer klassisk og enkel og...Håpløs klokkeidiot... Men, jeg tenkte tilbake og visste at jeg hadde jo hatt begge to på mye og gjort et grundig valg, så jeg stod i det. Og ganske raskt gikk det over og jeg har aldri sett meg tilbake. I dag er jeg veldig glad for at det ble 510 og setter stor pris på at sekundviseren er der, både visuelt/estetisk og praktisk.

Som mange har sagt før meg: Det fine her er at du ikke kan gå feil - både 914 og 915 vil garantert bli bra!
 
Jeg lystet også på 510 / 915 en stund, men prøvde de på og følte at det ble alt for stort. Min Panerai drøm nå er 42 mm Radiomir 1940 case med manuelt verk. Men ikke sett en i levende live enda. 574 og 512 ser jo veldig interessant ut. Hva tenker dere erfarne Paneristi om de? Skulle vel egentlig ønske at de hadde mer børstede flater. Virker noe bling.
 
@GrimReaper Var en stund siden jeg hadde kikket på jungelen av Panerai-modeller. Ser nå at Base Logo modellene i 44 mm med 3 dagers in-house manuelt verk også ville vært aktuelle om jeg skulle kjøpt igjen i dag. De ligger på 60k pluss. Her får du riktignok 100 m WR, men det holder for de fleste - i alle fall for meg som ikke bader med klokkene mine. Legger du på 10-15 lapper (914, 915) kan du smykke deg med 8 dagers reserve og 300 m WR. Spørs hvor "jålete" man skal være, men akkurat det spørsmålet faller nok på sin egen urimelighet :LOL:
 
Frøkna synes de er dønn like, men jeg kunne ikke vært mer uenig. Hva mener du?

4A692FDA-231D-455F-B9B1-33136FA033B0.jpeg
 
Frøkna synes de er dønn like, men jeg kunne ikke vært mer uenig. Hva mener du?

Vis vedlegg 248952
Altså, her har du en stor jobb foran deg ;)
Ulik modell - Radiomir vs. Luminor (nok til et langt foredrag)
Ulik størrelse
Ulikt urverk og gangreserve
Ulikt remfeste
Ulikt glass
Ulik skive
Sekundviser vs. ingen sekundviser
9-tall vs. ingen 9-tall
Crownguard vs. ingen crownguard
Osv osv...
Totalt forskjellige klokker!! Ligner ikke i det hele tatt :geek: Men enig med @TomB at reimene ligner litt:LOL:
 
Altså, her har du en stor jobb foran deg ;)
Ulik modell - Radiomir vs. Luminor (nok til et langt foredrag)
Ulik størrelse
Ulikt urverk og gangreserve
Ulikt remfeste
Ulikt glass
Ulik skive
Sekundviser vs. ingen sekundviser
9-tall vs. ingen 9-tall
Crownguard vs. ingen crownguard
Osv osv...
Totalt forskjellige klokker!! Ligner ikke i det hele tatt :geek: Men enig med @TomB at reimene ligner litt:LOL:
Du nevnte ikke viserne, 372 har vel gullvisere? Det er klart man trenger begge når det jo er to helt ulike klokker:) Vi støtter deg Thomas, hvis du var usikker;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og eidehelg
Du nevnte ikke viserne, 372 har vel gullvisere? Det er klart man trenger begge når det jo er to helt ulike klokker:) Vi støtter deg Thomas, hvis du var usikker;)
Takk for støtten! Begge har gullvisere, selvom det kanskje ikke kommer så godt frem på bildet.

Remmene ser også like ut, men de er ikke det. Heldigvis lider jeg ingen nød på remfronten, @TomB :)

@eidehelg, du har skjønt det! Noen likheter finnes, men for en Paneristi er det flere forskjeller enn likheter:)
 
Skulle bare mangle @Thomas84. Jeg kan tross alt relatere til problemet ditt. Damer ser nok ikke forskjell på en tennisball og en basketball. Her i huset påstås det at disse er nesten helt like.
Vis vedlegg 248962
Men en sokk i feil skittentøyskurv skilles fort ut! Nei, vet du hva - disse klokkene er forskjellig!
 
Du nevnte ikke viserne, 372 har vel gullvisere? Det er klart man trenger begge når det jo er to helt ulike klokker:) Vi støtter deg Thomas, hvis du var usikker;)
Selv om begge har gullvisere, ser man jo tydelig at viserne er forskjellige. Viserne på Radiomir er like brede nederst :geek:
Altså, stor forskjell!
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og Thomas84