Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Bra med engasjement her, folkens! At man har sine lister over hva som må med og ikke i en Panerai har jo foregått i lange tider her på TS virker det som :) ... Jeg kan bare bidra med at jeg har eid både sandwich (1312) og uten sandwich (510, som jeg har nå), og kan ikke si jeg savner sandwich i det hele tatt. Men, absolutt, det er jo kult på de klokkene som har det! Ellers er det nok forskjellen på kassen fra 1312 til 510 som utgjør den vesentligste forskjellen for min del, der jeg synes 510 er superbehagelig og null problem å bruke kontinuerlig, mens 1312 ble topptung og føltes ukomfortabel og stor pga puteformen. Men: Det er min opplevelse, og det her må jo testes av deg selv.

Og viktigst av alt for min del; jeg opplever at 510 er den kuleste klokka jeg har og den jeg definitivt får mest glede av å eie og bruke. Hvis du sitter på gjerdet ift anskaffelse av Panerai, så kan jeg i hvert fall anbefale klokkene på det varmeste!

Ser mange er opptatt av sandwich uansett modell. Er selv ikke spesielt opptatt av dette på 44mm modellene. De kom alle uten og ble så plutselig gjort om til sandwich en kort periode før de nå er uten igjen. For meg er de mer relevant på de historiske 47mm modellene, 720/721,372, 662, 673 osv. og som enkelte andre her liker jeg 510 og 560 bedre.

AF69A242-6B8D-4FA7-99E7-77D227B7295B.jpeg

Jeg har greid å rote bort min Velcro med black/blue stitching til min 243 - noen som har en slik til overs så fyr av en pm.

Bra med engasjement her, folkens! At man har sine lister over hva som må med og ikke i en Panerai har jo foregått i lange tider her på TS virker det som :) ... Jeg kan bare bidra med at jeg har eid både sandwich (1312) og uten sandwich (510, som jeg har nå), og kan ikke si jeg savner sandwich i det hele tatt. Men, absolutt, det er jo kult på de klokkene som har det! Ellers er det nok forskjellen på kassen fra 1312 til 510 som utgjør den vesentligste forskjellen for min del, der jeg synes 510 er superbehagelig og null problem å bruke kontinuerlig, mens 1312 ble topptung og føltes ukomfortabel og stor pga puteformen. Men: Det er min opplevelse, og det her må jo testes av deg selv.

Og viktigst av alt for min del; jeg opplever at 510 er den kuleste klokka jeg har og den jeg definitivt får mest glede av å eie og bruke. Hvis du sitter på gjerdet ift anskaffelse av Panerai, så kan jeg i hvert fall anbefale klokkene på det varmeste!
Vel talt @urtid Dette innlegget kan arkiveres som et fasitsvar for framtidige innlegg ;):mrgreen:

• Liker
Reaksjoner: Tioverti og urtid
Jeg går å vurderer en Panerai nå om dagen.
jeg har mest lyst på en i titan, har sett meg ut 2 modeller. 118 eller 562, for meg virker disse like bortsett fra urverket og at 118 har Sub dial. Så det jeg lurer på her er om 562 vil være det beste kjøpet men sitt 8 Days P.5000 in-house?
Har dere noen tanker om disse to modellene og hva som kan være det ‘’riktige’’ valget her?:)
Ser det står Limited til 1000 eksemplarer på 562, er det pr serie eller totalt produsert? (Klarte ikke finne ut av det på nettet)
3CDFF0CA-0811-4A1F-B08E-0DEB3DFCAE3D.jpeg

Titan er kult!
177 for de som lurer.

Redigert:
Lite spm fra meg :)
Alle er så opptatt av ekte DNA, og det å holde det opprinnelige..

Men samtidig hyller alle/mange 233...
Den har da så mye som ikke er "ekte"..
Hvorfor?

• Liker
Reaksjoner: Tioverti
Lite spm fra meg :)
Alle er så opptatt av ekte DNA, og det å holde det opprinnelige..

Men samtidig hyller alle/mange 233...
Den har da så mye som ikke er "ekte"..
Hvorfor?

Er det noen som hyller den? Ikke fått det med meg....... den får jo så mye trekk for alt rotet på skiven at det knapt er noe kred tilbake ;)

Når det er sagt så mener ihvertfall jeg at den er litt typisk for den tiden den kom. På den tiden kunne ikke Panerai gjøre noe galt og alle nye modeller ble skrytt opp i skyene på Paneristi.com og andre steder. Men er den med hvis man ser på hvilke modeller fra Bonati tiden (1998-2018) som står igjen som spesielt attraktive? Er ikke så sikker på det. Det har jo endre seg drastisk nå i disse stål Rolex tider og det er svært få modeller som prises over nypris lenger. De mer klassiske modellene fremstår nok nå i ettertid som mer "tidløse" enn de mer kompliserte.

• Liker
Reaksjoner: JanSkrotnes
Er det helst in house verk som gjelder når man skal kjøpe seg en Panerai? Eller funker det med ETA verk også?

Her kommer alle sensitive Panerai temaer på løpende bånd? Men er det noen som har noe vondt å si om ETA? ETA kan enhver urmaker serve? Er det mer historisk korrekt siden G.Panerai & Figlio jo opprinnelig ikke laget klokkene selv? Who cares? 8 dagers er vel inhouse uansett?