Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Det har kanskje mer med å gjøre at man får svært få venner i klokkemiljøet ved å holde på sånn og jeg er enig i at måten han har "hengt seg opp" i moderne Panerai på fremstår jo ikke om spesielt sympatisk...... men det gjør jo ikke moderne Panerai heller, ha ha ha.....

Det mest fasinerende med Jose er jo at han veldig pragmatisk tok utgangspunkt i det enkleste, nummereringen og utviklingen av Rolex urverkene. Og beskrive det som bastante konklusjoner på usikkert grunnlag er litt spesielt fra en klokkemann.

Bakgrunnen var jo at han avdekket at veldig mye av det som ble solgt som vintage Panerai i miljøet var frankenklokker satt sammen av diverse deler fra forskjellige perioder. Da brant han samtidig endel broer i Panerai miljøet for de færreste klokkefolk liker å høre at de sitter på ikke er det de tror og sier det er. Men hvis du har en annen kilde som bedre beskriver og dokumenterer opprinnelige Panerai fra 1940 til 1968 er jeg imponert. Det samme går vel for perioden fra 1993 til 1997.

Sier ikke at alt er bastante konklusjoner på usikkert grunnlag - bare at jeg har observert noen tilfeller av det. Først og fremst på mer generelle klokketing (som jeg har peiling på), og ikke de delene som går helt i dybden på Panerais opprinnelige historie og de tidlige "moderne" år (som jeg ikke har noe særlig kunnskap om).

Det har gjort meg naturlig litt skeptisk til måtene han tolker funnene sine, men ser jo absolutt verdien i siden og de undersøkelsene han gjør.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gluke
Hei dere
I går kveld plukket jeg frem en håndfull skinn- og canvasremmer til Paneraien.
Til min store overraskelse ser det ut som flere har krympet betydelig. Vi snakker 2-4 mm i bredden.
Er det noe jeg kan gjøre med skinnremmene? Olje... fett??

Takknemlig for svar.
 
Først og fremst på mer generelle klokketing (som jeg har peiling på), og ikke de delene som går helt i dybden på Panerais opprinnelige historie og de tidlige "moderne" år (som jeg ikke har noe særlig kunnskap om).

Nå er jo ikke pynting av brandets historie unikt for Panerai. Hvor mange klokkebrands overlevde i realiteten 70-tallet? Ikke Panerai ihvertfall, men de var vel aldri et klokkebrand i utgangspunktet. Men samtidig går jo dagens Panerai relativt langt for å forsøke å fylle høla og skape et inntrykk av en eller annen form for sammenhengende historie tilbake til en klokkebutikk fra 1860 og drar jo til tider på ganske kraftig. Og det er jo litt enkelt å klå dem på sånt som det her:


1954

PANERAI FOR THE ROYAL ITALIAN NAVY

With the increasing involvement in underwater operations, the Navy's requirements become even more specific after the Second World War: military watches had to remain underwater in extreme conditions for long periods of time. In 1954, two new references, the Ref.6152 and the Ref. 6154, were tested.

Royal Italia Navy? Etter annen verdenskrig? Er det omskrivning med to do? Og all info jeg har funnet indikerer at Italia ikke hadde no spes marine igjen etter krigen ass, kongelig eller ei. Mener å ha hørt at de ikke akkurat vant den krigen......

I realiteten leverte de Rolex klokker med Panerai skive og reim til Regia Marina i 2-3 år under krigen......
 
Redigert:
Kjøpte en Pam00973 ny hos Urmaker Bjerke i begynnelsen av Juli. Jeg har målt den over flere dager til at den går ca. 10 sek for fort per dag, men mener å ha lest at det er vanlig at nye urverk gjør det før det har fått "satt seg" ordentlig. Noen som har noen erfaring med det, hvor lang tid dette evt tar eller om den istedenfor bør inn for en liten regulering hos urmaker? :)
 
Kjøpte en Pam00973 ny hos Urmaker Bjerke i begynnelsen av Juli. Jeg har målt den over flere dager til at den går ca. 10 sek for fort per dag, men mener å ha lest at det er vanlig at nye urverk gjør det før det har fått "satt seg" ordentlig. Noen som har noen erfaring med det, hvor lang tid dette evt tar eller om den istedenfor bør inn for en liten regulering hos urmaker? :)
Min 973 går ca 6-7 sekunder for fort siden den var ny i april 2020. Dette går seg ikke til. Må reguleres, men det gjør Bjerke.
 
Jeg har postet det samme før, men gjentar; Er du en glad Paneristi - ikke søk for mye informasjon, det vil ødelegge gleden.

Enig!

Det virker som han har og alltid har hatt et pågående korstog mot ledelsen og eierne av Panerai. Han er vel egentlig en die-hard fan, som gjentatte ganger blir skuffet over hvordan historien og en del av produktene markedsføres.

Jeg er veldig glad i Panerai, og bryr meg vel egentlig ikke så mye om den såkalte «historieforfalskningen». Er mer opptatt av at produsenter generelt er etterrettelige når det gjelder urverks opprinnnelse etc. Det er absolutt en interessant diskusjon når svært kostbare ur blir utstyr med svært lite eksklusive urverk, jeg tror det går en grense et eller annet sted for hva folk vil betale for et «merke»:)
 
Enig!

Det virker som han har og alltid har hatt et pågående korstog mot ledelsen og eierne av Panerai. Han er vel egentlig en die-hard fan, som gjentatte ganger blir skuffet over hvordan historien og en del av produktene markedsføres.

Jeg er veldig glad i Panerai, og bryr meg vel egentlig ikke så mye om den såkalte «historieforfalskningen». Er mer opptatt av at produsenter generelt er etterrettelige når det gjelder urverks opprinnnelse etc. Det er absolutt en interessant diskusjon når svært kostbare ur blir utstyr med svært lite eksklusive urverk, jeg tror det går en grense et eller annet sted for hva folk vil betale for et «merke»:)
Tror nok at han har en mer rasjonell tilnærming enn et korstog mot personer i ledelsen eller egen skuffelse. Tror det er mer selve forretnings modellen og moralen rundt denne som han reagerer på.
Selv var jeg jo en svoren Paneristi med 7 Pam's i boksen i mange år, men etter en "overload" med informasjon bla. fra Perezcope, men også mange andre kilder, så var det stopp.
 
Jeg har postet det samme før, men gjentar; Er du en glad Paneristi - ikke søk for mye informasjon, det vil ødelegge gleden.

Det er ikke så mange bransjer som tåler den type fokus som Jose gir OP ass. Ikke så mange andre klokkebrands heller tror jeg. Svært få firmaer av en hvis størrelse er drevet av enthusiaster og de som er det går stort sett dukken pga for mye rot og for dårlig fokus på business eller at de oppdager underveis at å drive business basert på kundegruppen entusiaster ikke er særlig bærekraftig.

Hvor mange enthusiastsjapper på nettet har ikke oppdaget plutselig at de faktisk må forholde seg til kjøpsloven uansett hvor entusiastiske de er? Ink. returrett og returskjema osv...... Eller hva med den siste Ming sagaen? Entusiastene var plutselig ikke så enthusiastiske lenger???

A sale is a sale is a sale...... man må gjerne late som det er masse følelser involvert og i klokkeverden er folk også tydligvis villige til å betale en masse ekstra for den biten, derav et ekstremt behov for å lage en story rundt merkene som folk kan føle noe for dem. Men en selger lever ikke av følelser og de fyller ikke opp salestargets med det ass....... Det var aldri nok Paneristi til å holde OP gående.

Noen får skrive boka:

The rise and fall of the Paneristi - the relationship between a brand and it's followers.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Gin
Tror nok at han har en mer rasjonell tilnærming enn et korstog mot personer i ledelsen eller egen skuffelse. Tror det er mer selve forretnings modellen og moralen rundt denne som han reagerer på.
Selv var jeg jo en svoren Paneristi med 7 Pam's i boksen i mange år, men etter en "overload" med informasjon bla. fra Perezcope, men også mange andre kilder, så var det stopp.

Har selv vurdert Panerai, da jeg følte jeg hadde nådd endestasjonen innen Rolex (til en viss grad..). Prøvde sågar flere klokker på hånden i en utenlands AD for en stund siden, men med Perezcope på IG som leverer den ene artikkelen etter den andre om merket og dets eiere, har jeg mistet interessen. (han har for øvrig andre dyptgående artikler om bla. Rolex og ikke minst auksjonshuset Antiquorum (som får passet påskrevet om nevnte Frankens))

Jeg fant kun et knippe Panerais (rolex) fra før 1980, og de var priset opp mot en million kroner, så alt av Panerai etter de glade 80's er egentlig "Richemont"?
 
Jeg sitter litt på vippen når det gjelder Panerai om dagen selv. Hadde utrolig lyst på en av de nye Chronographe modellen som ble lansert i år men mistet totalt gløden etter det ble kjent at det er et ETA-verk. Ikke det at det er noe galt med verket som sådan, men tik den prisen blir det bare feil på alle måter.

Men jeg faller stadig tilbake på 914/915-modellene. Dette skal vel etter det jeg har skjønt være inhouse. Eller er det egentlig det? Noen Paneraikyndige som vet?
 
Jeg fant kun et knippe Panerais (rolex) fra før 1980, og de var priset opp mot en million kroner, så alt av Panerai etter de glade 80's er egentlig "Richemont"?

nei, merketnavnet ble gjenopplivet som et klokkebrand i 1993. Det kalles pre-vendome (som senere ble Richemont) perioden 1993-1997. Men klokkene fra denne tiden har jo ingen ting med de orginale vintage Rolex-Panerai urene å gjøre annet en design inspirasjon. Den gamle produksjonen stoppet i 1968 og G. Panerai døde i 1972.
 
Fikk omsider faktisk prøvd noen modeller fra Panerai på lanken, og det var en følelse jeg godt kunne ha blitt vant til. Selv om jeg har vært spent på klokkene lenge, var det veldig stas å faktisk få prøvd dem med stål mot kjøtt. 915 var råååfet, og om bare ikke jeg hadde vært det samme skulle jeg vurdert å la Tudor GMTen min ligge og prøvd å springe derfra. Det er sikkert ekko etter alle som har sagt at klokkene bærer mindre enn de tilsier, men det tåles å sies enda en gang. Flatere enn jeg hadde forestilt meg var den òg. Den fake-patinerte lumen var jeg allerede obs på, så såklart bet jeg meg merke i hvordan den kræsjet litt med hvitfargen på sekundviseren, men om man ikke kan vende seg til slik en liten drittdetalj finnes det jo alltids 914. Jeg fikk også prøvd en Sub-modell (husker ikke hvilken), og selv om den var heftig nok rev den ikke like hardt i lystpå-tarmen.
Kall meg frelst, for det er jeg, og om jeg så må slite bordkledningen av veggene hjemme og selge den for å få råd skal det bli Panerai på meg.
 
nye 44mm luminor e steel! Muligens de nye budgett modellene! Må si skiven var rå!
Pam1356
EE4E8B9A-132B-4ADB-A7C1-657C3ABC7E72.png