PAM 721 Bekymring

Medlem
4. okt. 2014
Innlegg
210
https://www.hodinkee.com/articles/panerai-pam721-radiomir-3-days-acciaio-introducing

Pamerai lanserer ny klokke. Greit.
Ny limited edition uten logo på skive. Hmm nå ringer det ei klokke.
Les denne -> https://perezcope.com/2016/04/05/panerai-and-the-nazis/
Under andre halvdel av andre verdenskrig leverte Panerai dykkerur til nazistene uten logo (Rolex leverte mest sannsynlig urverkene, også uten logo).
Jeg har forståelse for at Panerai gjorde det de måtte for å overleve krigen, på lik linje med mange andre store europeiske selskap fremdeles i drift i dag.
Men hva tenker de med når de nå lanserer en slags reissued Kampfschwimmer edition?
Uret ser veldig bra ut, det er historien bak som gir meg en veldig dårlig smak.
 

Vedlegg

  • Screen Shot 2017-12-07 at 23.09.01.png
    Screen Shot 2017-12-07 at 23.09.01.png
    363,9 KB · Visninger: 0
  • Screen Shot 2017-12-07 at 23.09.11.png
    Screen Shot 2017-12-07 at 23.09.11.png
    601,7 KB · Visninger: 0
Slapp av, det er bare en klokke. Hugo Boss lager OK dresser, selv om de under krigen designet Nazi uniformer.
Som jeg sa har jeg ingenting imot firmaer som leverte til dem. Hugo Boss lager dresser nå til dags, ikke uniformer. Det jeg syns er oppsiktsvekkende her, er at Panerai later til å feire anledningen.
 
Slapp av, det er bare en klokke. Hugo Boss lager OK dresser, selv om de under krigen designet Nazi uniformer.
... og en re-issue av dem ville ikke vært upassende sier du? ;)

Men som svar på trådstarter, når jeg leser innlegget du linker til så syns jeg Rolex kom dårligere ut av den "historien" særlig hvis Wilsdorf var uttalt anti-nazist og de alikevel leverte urverk til Panerai,
Panerai var jo de facto okkupert og hadde ikke stort annet å gjøre enn å leverere ur (eller om delene ble konfiskert og satt sammen av Junghans)
 
Som jeg sa har jeg ingenting imot firmaer som leverte til dem. Hugo Boss lager dresser nå til dags, ikke uniformer. Det jeg syns er oppsiktsvekkende her, er at Panerai later til å feire anledningen.
Som jeg sa har jeg ingenting imot firmaer som leverte til dem. Hugo Boss lager dresser nå til dags, ikke uniformer. Det jeg syns er oppsiktsvekkende her, er at Panerai later til å feire anledningen.
Feirer anledningen?
Tvert imot, Panerai ville ikke vise dette uret offentlig ved normalt lanseringstidspunkt, men har ventet nå nesten et år, for å kunne knytte lanseringen til en positiv hendelse. Det har også vært snakk om å droppe lanseringen helt pga den spesielle bakgrunnen.
 
  • Liker
Reaksjoner: slobben
En svært interessant historie, men ærlig talt o_O

"koke suppe på en spiker" (Bokmål/Riksmål). Forsøke å få mer ut av en sak, et argument, enn det er grunnlag for. Gjenta sin posisjon uten å tilføre mer tyngde til sine argumenter.....

https://www.aftenposten.no/kultur/i/43o96/Spraket-vart

Og hva med alle flieger-urene (inkludert re-issues) som ble benyttet av Luftwaffe?
 
Ingen bekymring her, å gå rundt med en PAM249 eller 721 gjør ingen til nazisympatisør. Luftwaffe brukte forøvrig IWC, ingen rop å høre...
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og andres
...
Sjansen for at du hver dag er borti noe som ble utviklet av nazistene er relativt stor, så dette her ser jeg på som et ikke-problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Feirer anledningen?
Tvert imot, Panerai ville ikke vise dette uret offentlig ved normalt lanseringstidspunkt, men har ventet nå nesten et år, for å kunne knytte lanseringen til en positiv hendelse. Det har også vært snakk om å droppe lanseringen helt pga den spesielle bakgrunnen.
Dette var jeg ikke klar over. Takk for informasjonen. Jeg syns fremdeles det er et merkelig valg for en re-edition. Som en kommentar til de andre innleggene har jeg ikke sagt at å gå med en Panerai gjør deg til en nazi-sympatisør. Og ja, jeg er selvfølgelig klar over nazistenes innflytelse på innovasjon og design og at rekken av selskap som leverte til dem og som fremdeles er i drift er lang. For å resirkulere den tyske bilindustrien som eksempel; å relansere dette uret er litt som om Mercedes-Benz skulle relansert sin Type770 i svart. Det er en fin og god bil som er en del av historien. Men på grunn av hvem som brukte dem hører de best hjemme på museum og om du kjører rundt i en nå, vekkes visse assosiasjoner.
 
Skriver et nytt innlegg fremfor å redigere det andre. Ser at jeg motsier meg selv litt. Det jeg ville si var at å kjøre rundt i en 770 ikke gjør deg til nazi-sympatisør, men hvis Mercedes-Benz hadde valgt å relansere denne modellen for å hedre seg selv, hadde det virket rart.
 
Godt poeng, Hugo, Tom og alle dere andre. Ble litt vel mye spikersuppe fra meg. God helg!
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Det er artig å lese artiklene det ble lenket til, og det er jo underlig at noe er greit mens annet vekker sterke reaksjoner.
I 2004 fikk Lidl sterke følelser i sving når de etablerte seg i Norge. Et sted ble det også reagert på at de åpnet butikk i nærheten av et minnesmerke fra krigen. :eek: