Overseas vs Nautilus vs Royal Oak

Overseas er nydelig! Bare så synd at de nærmest halverer seg i pris kort tid etter man har forlatt butikken. Som bruktkjøp er det liten tvil om at man får mye for pengene.
 
Alle er flotte ur, men rent estetisk er det for meg RO>Nautilus>OS. Fikser ikke helt den nye gummiremmen på VC heller. Synes den ser litt billig ut.
 
Jeg er veldig begeistret for VC, men selv jeg synes nok RO er finere enn den nye Overseas. Nautilus liker jeg overhode ikke så for meg blir det RO>VC>>>>Nautilus.
Når det gjelder kronografer derimot tror jeg jeg hadde valgt den gamle modellen av Overseas, med den nye blå skiven:
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Denne gjør det for meg
New-Audemars-Piguet-Royal-Oak-Perpetual-Calendar-Watch-2015-Side.jpg


Screen Shot 2016-09-22 at 12.32.36.png
 
Har du fått prøvd den nye VCen?
Hva gjorde at du solgte den hvite gamle chronoen?
Jeg ble nok aldri helt komfortabel med den hvite skiven. Dessuten syntes jeg at den fremsto som mindre enn jeg ønsket. Tror det kommer av at skiven er forholdsvis liten ift kassen. Men lenken er jo helt utrolig fin. Liker den fortsatt veldig godt, men ikke like godt på min arm...

Har dessverre ikke fått prøvd den nye ennå...
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale
15400 er klumpete, og min gikk heller ikke veldig godt. Visere som hopper rundt når man trykker inn krona etter justering er heller ikke godt nok for en klokke i denne prisklassen. 15300 over 15400 any day. VC virket også klumpete og rar, men tror det ville gått seg til når reima hadde myknet opp. Nautilus er dødssexy, men 5711 blir for snaut for meg. Har sansen for 5712, men den blir vel også for liten. En chrono derimot, det hadde gjort seg!
 
...og jeg som nettopp skulle bestille en 15400 med blå urskive (boutique edition). Crap.
 
Den ene gikk veldig dårlig. 11 sekunder for sent en dag, 25 sekunder for fort en annen dag. Ingen konsistens. Var "ny", så var ikke servicebehov som gjorde det.

Den andre stoppet plutselig og måtte til Sveits. Fikk aldri noen god forklaring på underliggende årsak. Bare en faktura på 13-14 tusen.

Den tredje stoppet også. Kjent problem: chronoen kunne ikke gå når dato skiftet. Merkelig problem egentlig siden denne var piggyback Chrono på.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Har ikke noe problem med å være uoriginal. 15400 > Nautilus > Overseas. 15400 boutique edition er allerede bestilt. Gleder meg til å teste om den er så "drit" og upresis som @Havvo har erfart :)
 
  • Liker
Reaksjoner: SoulG
Eg har ikkje sett nokre av dei i levande live, men held ein knapp på Overseas. Hadde dog aldri kjøpt den ny! Deretter Nautilus med RO på tredjeplass.
 
AP sitt 3120 hopper 1 min hver gang man trykker inn krona etter justering. Både 15300, 15400 og 15450 bruker cal. 3120. Ville jeg ha hatt 15300 igjen? Ja, men til en supergrei pris.

RO vs VS vs Nautilus:
AP cal. 3120 ser nydelig ut, men får alltid et lite sjokk-anfall når kronen trykkes inn og føles litt cheapere ut enn til og med det gamle VC cal.1310 (GP-based cal.3100), som ikke hopper og har fin hacking. PP sitt 324 er superfint og konservativt. Det har ikke hacking og potensielt problem ved datoskifting.

Designmessig er og forblir AP RO "originalen". VC er ujålete. PP.... tjå, you know.
Nautilus er sær og fin - samtidig, men mye heller et par Daytonaer enn 5711.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU