Oppbevaring

Medlem
8. jan. 2008
Innlegg
2.705
Sted
Oslo / / Bergen
Jeg ser svært ofte i ulike salgannonser at evt. beskuelse av salgsobjektet (uret) må planlegges, da uret ikke oppbevares hjemme...... Seriøst?

Snakker vi da om en bankboks i nærmeste bankfilial, eller kanskje uret er på jobben til selger. Den kan jo også være trygt gjemt hos naboen.
Hmm..hmm jeg bare undrer meg.

Blant disse bortgjemte klokkene har jeg faktisk også sett Seiko'er, Tissot'er og andre "rimelige" ur.

Jeg skjønner så klart at samlere, profesjonelle selgere o.l har et behov for å ha urene på et trygt sted.

Om jeg tar helt feil, så kom gjerne med kommentarer.
 
Kan det ofte være en bløff? For å forsøke å hindre at man får noen på døra som skal stjele noe som er lett omsettelig og verdt mye (eller lite) penger? Ettersom man uansett kan avtale å få se klokka, så virker det litt som en falsk trygghet.

Selv har jeg en safe stående. Kona har smykkene sine i den, men jeg er alt for lat til å ha klokkene der. For min del er det en brannsafe som skal hindre at viktige papirer går i stykker om det skulle brenne.
 
Jeg tror dette startet da enkelte har fått avslag fra forsikringen etter innbrudd. Dette fordi forsikringsselskapet mener man har opptredd uansvarlig med å legge ut hvor objektene finnes. De har jo også gitt avkortning til folk som har postet feriebilder på facebook, og pga det "gitt beskjed til" tyvene om at de ikke er hjemme. Tror svært få bruker bankboks, det er vel mest profesjonelle brukthandlere/samlere vil jeg tro.
 
  • Liker
Reaksjoner: BosseSvenson
Pengeskap er en billig forsikring. Selv om ikke det avbildete skapet er billig...

verdiskap-II-900.jpg
 
Hvis samlingen består av dykkere er det enkleste å oppbevare disse i sisternen på toilettet, har ennå ikke vært på et innbruddsåsted hvor tyven har sjekket dette. Pass bare på at du ikke skyller ned samlingen etter et nødvendig besøk. :D
Tom
 
Jeg har kjøpt safe:

F69B2892-CF45-4E3F-A6A5-CC61A4BA3010.jpeg


Etterhvert som samlingen har vokst så begynner det jo å bli snakk om litt verdier. Dette er jo noe som også både venner og kolleger etterhvert får med seg, og jeg har null kontroll på hvem de deler det videre med (selv deler jeg kun her, aldri på fb). I det siste, spesielt når jeg reiser bort, så har jeg begynt å kjenne litt noia av å bevare klokkene mine i klokkeboks i klesskapet. De er jo forsikret, men noen av de kan nok allikevel være pes å skaffe på nytt. Derfor safe. Bor i enebolig, med alarm.

Uansett, er jeg paranoid her nå, eller er det fler som har safe for oppbevaring av klokker og andre verdisaker?