Oppbevaring

Har nå også vært innom Thune en tur.
Jeg vet at smak og behag kan diskuteres i det uendelige,- men de "billige" eskene / boksene, så faktisk litt kjipe ut (IMHO). Den dyre, var helt klart overpriset, og vel så det !

Jeg googlet litt på ordet "watchboxes" og fant en rekke produsenter / leverandører, bl.a. innen EU, med produkter til svært hyggelige priser.

Har ikke prioritert slike oppbevaringsesker / -bokser, men kan jo være "greit å ha" ! ;)

BullR : Om du får flere for salg, kontakt gjerne meg !

Kjøpte en Scatola del Tempo winder tidligere i vinter med plass til seks automatiske ur på winder i tillegg til fire plasser til vanlige ur. Lekker som en flyvemaskin, og kostet nesten like mye. Men nå har jeg i alle fall en grense på hvor mange ur jeg kan ha i samlingen min, ikke mer enn seks automatiske i tillegg til fire andre - "trur eg" :mrgreen:

Jeg har hatt gleden av å ta en kasse (winder) fra Scatola del Tempo i nærmere øyensyn, - fantastisk stykke møbel og håndtverk ! Ta gjerne med din på neste GTG....en slik flott sak bør kunne beskues "live" ! :D

BRIO1368 skrev:
Jeg har hatt gleden av å ta en kasse (winder) fra Scatola del Tempo i nærmere øyensyn, - fantastisk stykke møbel og håndtverk ! Ta gjerne med din på neste GTG....en slik flott sak bør kunne beskues "live" ! :D

Skal vurdere det, men Scatolaen er rimelig stor og uhåndterelig...

Hei.

Jeg er helt ny her på forumet, hadde egentlig ment til å kjøpe meg en Tag Heuer Carrera Tachymetre, men etter lesning her får jeg mange andre idèr.
__

Jeg er og ny i "klokkeverden", jeg leser dere skriver om bokser, og windere, hva er forskjellen?

Hei og velkommen.

En winder er en motorisert klokkeholder som sørger for at mekaniske ur med automatisk opptrekk holdes gående. Man kan si at en winder simulerer din håndbevegelse som ellers hadde trukket opp uret dersom det hadde vært i bruk.

Anders skrev:
Sist jeg var i Bangkok fant jeg utrolig mange flotte trebokser til en billig penge. Burde kjøpt et par.

Tror det er penger å tjene på å finne seg noe slikt når man er ute og reiser. Slike varer er ikke så voldsomt etterspurte i Norge vil jeg tro, da blir gjerne prisen satt litt vilkårlig.

Er selv i BKK av og til. Hvor fant du disse boksene?

Ellers er det et skremmende utvalg av fake klokker der borte... Rart at ingen slår ned på det.

staalep skrev:
Er selv i BKK av og til. Hvor fant du disse boksene?

Ellers er det et skremmende utvalg av fake klokker der borte... Rart at ingen slår ned på det.

På selveste MBK-senteret, der alle de gode fakene selges, de som faktisk er litt skumle. Ta en kikk på Submariner og Daytona kopiene med safirglass og ETA-verk hvis du er der, så lærer du litt om hvordan spotte gode faker. Daytonaen tar du på tykkelsen av kassa, Submarineren på lumen og tykkelsen på metallet rundt markørene. Begge kan tas på fonten på skriften, men det er ikke så lett å se før du ser dem mot (et detaljert foto av) den ekte varen

For å gjøre livet vanskeligere er det også seriøse(?) forhandlere av brukte ur på MBK, men det tror jeg ikke jeg hadde tatt sjansen på. Fort gjort med noen uekte deler i en ellers ok klokke.

Men boksene er altså ganske fine :)

Har denne fra Buben & Zörweg, i kirsebærtre med rotfiner på lokket. Ikke blandt de billigeste, men veldig høy kvalitet.

Swiss1.jpg

Swiss2.jpg

Fikk 8-klokkers boksen som Thune forhandler i går, ikke så dårlig. I hvertfall ikke til prisen; 400kr. Produsert av Rikter Svendsen, finnes bilder på linken tidligere i tråden. Bestillingsvare hos Thune, men tok bare en uke å få inn. Eneste aberet er at båsene er litt i minste laget. Store ur som Panerai og liknende vil nok kanskje gnisse mot hverandre, selv noen av mine 42mm chronoer var farlig nær. Men passer fint for vintageur og andre penisforminskere ...

Fikk samtidig også to 6-klokkers bokser fra TurtleCreation på eBay, der er det mer enn god nok plass for større ur. Billige og greie bokser, men klarte ikke å finne noen flere av dem på eBay akkurat nå. Ta en kikk senere om noen er interesserte.

Hverken skinn eller fancy treverk i noen av boksene, funker bedre som oppbevaring i safe og bankboks enn som displaybokser.