Omega SM300 166.024 byggeprosjekt.

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.878
Sted
Moss , Østfold.
Trur dette blir et langtids prosjekt p.g.a. deletilgang og pris på delene.
Men jeg har kommet igang,
Skive , datohjul , sekundviser og festeklemmer er skaffet.
Nos urverk er på vei.
Skal ha en 1171 lenke men trur jeg må vente med den til klokka er komplett.
Fler bilder kommer etter som deler skaffes :p
Ja jeg vet jeg kan kjøpe en ferdig til omtrent samme pris men da har jeg ikke gleden av å bygge selv... :)
R
IMG_3723.JPG
 
Har ingen kommentar til broen og dens farge men serienummeret "passer" vel ikke inn kronologisk i serien med urverk i forhold til årstall. Kan det være et replacement verk eller noe slikt, altså et verk som er nyere enn de opprinnelige og som fabrikken har i tilfelle broen med serienummer av en eller annen grunn må byttes? Bare en teori.
 
Hei , ja det er nok erstattnings verk , enten samtidig eller nyere.
AD i Moss mente at det kunne være et tidlig verk p.g.a. det lave nummeret ,
han hadde sett lignende type serienr. på erstattnings verk.
Jeg gjetter på at den nikkel fargete delen er gjort for å skille på eller "vise" at det
er levert som reservedel.
R.
 
Redigert:
Rengjort og smurt , måtte bruke ultalyd for å løsne olja på senter hjul , sekund aksel og cannon pinion(vet ikke norskt navn).
Montert sort datohjul.

IMG_3781.JPG

Fixodrop legger jeg på ankerstenene med sprøyte , nåla er 0,5mm
IMG_3782.JPG

Her ser dere oljedråpen ligger på plass og ikke sprer seg p.g.a. fixodrop.
IMG_3784.JPG

IMG_3785.JPG

Rent og pent..

IMG_3787.JPG

Litt bedre amplitude , hadde ønsket litt høyere.
Fant ingen grunn til at den ikke økte mer. Høyde klaringen er jevnt lik på alle hjulene .Skal jeg gjette ca.0,3mm
Får se hvordan den holder tiden når jeg får montert visere.

R.
 
Jag gjorde en för flera år sedan, tyvärr är Cal 565 svårt att få att gå bra. Vi byggde med nya delar förutom urverket som var begagnat. Då får man ju en klocka som går att dyka med och lyser på natten. Lycka till.
 
Litt rart det du skriver når Omega-kurset urmaker jeg får hjelp og tips av sier at disse er lette å jobbe med og ofte blir meget bra. :)
R .
 
Siden jeg ikke er fornøyd med amplitude gjør jeg ett nytt forsøk.
Plukket ned og rengjort i heptan.
Bestilt ny original fjær ,bare for å være sikker...(når jeg sveivet opp fjæra i verktøyet forandret indre vinding seg noe)
Nå skal delene monteres og kontroleres en om gangen slik at jeg er sikker på at det er nok høyde klaring.
Fortsettelse følger......
R.
IMG_3790.JPG
 
Da er et hjul om gangen kontrollert , alle i orden og har høyde klaring. Er ikke bilder av alle...
IMG_3792.JPG
IMG_3793.JPG
IMG_3794.JPG


Feilen jeg gjorde ved montering er for mye olje på et par steder.
Og p.g.a. en missforståelse av tips jeg fikk av Omega urmaker
smurte jeg alle lagerene med HP1300 (D5)
Om det er grunnen til lav amplitude vet jeg ikke men når jeg nå skal montere sammen
smører jeg etter skjemaet til 1120 verket.
Dekkstenene til ballansen er smurt med 9010 så det er greit.
R.
 
Redigert:
Hei og hå!

Dette verket burde prestere bedre, så det er rom for forbedring.
500-familien er reletivt snille om alt er på stell, så om du ikke får høyere amp enn vi har sett hittil, ville jeg tenkt følgene om en ny vask og smøring ikke gjør susen.

Fjærhuset. Er det friskt og fint, riktig høydeluft, smurt riktig, osv? En liten dært med grafittfett i hver av sporene på innsiden av fjærhusveggen, og 3-4 dærter i bunnen samt oppå fjæra. Ikke svømmebasseng type Rolex!

Hvis ja, gå videre til løpeverk. Her har du åpenbart kontroll. Dog du skriver du har ca. 0,3mm høydeluft hele veien. Kanskje nærmere 0,4mm på senterhjul, og drøye 0,2 fra ganghjul til balanse. Uansett, så lenge ting flyter fritt, så hversågod neste.

Oljing er som matlaging, og alle har sin egen oppskrift, men hos Omega i Biel foregår det slik:

Fjærhus: 8300, 8301, og 1300 på fjærhuskjernen.

Senterhjul: 1300
Third wheel: 1300
Fourth wheel: 9010
Escape wheel: 9010
Pallets: 9145
Inca's: 9010
Setting and winding: 1300 og/eller molykote.

Hos Omega går hele verket (minus anker og inca) i en Greiner med Fixofrop rett etter vask, men det har nok helt andre årsaker.

I den virkelige verden så holder det å ta en dråpe fixodrop på bordplata, og dyppe impuls flaten på ankerstenene. Ganghjulet rulles på samme måte med kun tennene behandles. Poenget er og ikke få fixodrop på tappene. Inca bloc kan godt få en svømmetur.

Pass på at det er lik mengde olje i øvre og nedre inca (godt for chronometrien). Diameter på dråpen med olje skal helst ikke være større enn at den holder seg akkurat innenfor det to fjærene som holder dekksteinen på plass sett ovenfra når alt er montert. Ellers risikerer man at oljen skaper "drag", eller tregehet.

La verket gå i noen sekunder før du oljer tennene på ganghjulet slik at fixdropen slites av på kontaktflatene. Da flyter olja ut akkurat der den skal, helt perfekt. Skikkelig sexy. Min måte er selvfølgelig riktigst...

Spiralen: Er den "flat and center" hele veien, eller ligger den innpå et sted og stjeler energi? Står den spiralen midt i rykkerlåsen når den hviler, samtidig som coilene er gjevne og fine hele veien?

Når alt dette er på stell kan det være lurt og la verket gå opptil et døgn først. De bygger seg ofte opp i amp ettehvert. Om du skal prøve deg på chronometer specs kan du ta sikte på at du trenger minimum 220° i vertikal ved 12 timers gangtid fra fullt opptrekk - slik at ubalanse i balansen og spiralen kamufleres.

Om amp fortsatt ikke vil opp etter disse stegene har man oversett noe. Men, det er vel ikke noe problem for en som åpenbart har nok pågangsmot, for ikke å snakke om tilgang til Hubble teleskopet (ref. bilde av oljelegging på ganghjul). Hva slags oppsett tok du det bildet med?

Om du skrur verket klart til testing, og deler gangresultatene med oss, kan vi gjerne tolke resultatet sammen. Regulering er gøy!

Innstilling av timegrapher og målekriterier kan vi eventuelt ta etterhvert, om du vil.

Mvh

Horologen
 
Hei og hå!

Dette verket burde prestere bedre, så det er rom for forbedring.
500-familien er reletivt snille om alt er på stell, så om du ikke får høyere amp enn vi har sett hittil, ville jeg tenkt følgene om en ny vask og smøring ikke gjør susen.

Fjærhuset. Er det friskt og fint, riktig høydeluft, smurt riktig, osv? En liten dært med grafittfett i hver av sporene på innsiden av fjærhusveggen, og 3-4 dærter i bunnen samt oppå fjæra. Ikke svømmebasseng type Rolex!

Hvis ja, gå videre til løpeverk. Her har du åpenbart kontroll. Dog du skriver du har ca. 0,3mm høydeluft hele veien. Kanskje nærmere 0,4mm på senterhjul, og drøye 0,2 fra ganghjul til balanse. Uansett, så lenge ting flyter fritt, så hversågod neste.

Oljing er som matlaging, og alle har sin egen oppskrift, men hos Omega i Biel foregår det slik:

Fjærhus: 8300, 8301, og 1300 på fjærhuskjernen.

Senterhjul: 1300
Third wheel: 1300
Fourth wheel: 9010
Escape wheel: 9010
Pallets: 9145
Inca's: 9010
Setting and winding: 1300 og/eller molykote.

Hos Omega går hele verket (minus anker og inca) i en Greiner med Fixofrop rett etter vask, men det har nok helt andre årsaker.

I den virkelige verden så holder det å ta en dråpe fixodrop på bordplata, og dyppe impuls flaten på ankerstenene. Ganghjulet rulles på samme måte med kun tennene behandles. Poenget er og ikke få fixodrop på tappene. Inca bloc kan godt få en svømmetur.

Pass på at det er lik mengde olje i øvre og nedre inca (godt for chronometrien). Diameter på dråpen med olje skal helst ikke være større enn at den holder seg akkurat innenfor det to fjærene som holder dekksteinen på plass sett ovenfra når alt er montert. Ellers risikerer man at oljen skaper "drag", eller tregehet.

La verket gå i noen sekunder før du oljer tennene på ganghjulet slik at fixdropen slites av på kontaktflatene. Da flyter olja ut akkurat der den skal, helt perfekt. Skikkelig sexy. Min måte er selvfølgelig riktigst...

Spiralen: Er den "flat and center" hele veien, eller ligger den innpå et sted og stjeler energi? Står den spiralen midt i rykkerlåsen når den hviler, samtidig som coilene er gjevne og fine hele veien?

Når alt dette er på stell kan det være lurt og la verket gå opptil et døgn først. De bygger seg ofte opp i amp ettehvert. Om du skal prøve deg på chronometer specs kan du ta sikte på at du trenger minimum 220° i vertikal ved 12 timers gangtid fra fullt opptrekk - slik at ubalanse i balansen og spiralen kamufleres.

Om amp fortsatt ikke vil opp etter disse stegene har man oversett noe. Men, det er vel ikke noe problem for en som åpenbart har nok pågangsmot, for ikke å snakke om tilgang til Hubble teleskopet (ref. bilde av oljelegging på ganghjul). Hva slags oppsett tok du det bildet med?

Om du skrur verket klart til testing, og deler gangresultatene med oss, kan vi gjerne tolke resultatet sammen. Regulering er gøy!

Innstilling av timegrapher og målekriterier kan vi eventuelt ta etterhvert, om du vil.

Mvh

Horologen

Enig, som jeg skulle sagt det selv!

En flott tråd å følge:) Takker og bukker!
 
  • Liker
Reaksjoner: Horologen
Har ingen kommentar til broen og dens farge men serienummeret "passer" vel ikke inn kronologisk i serien med urverk i forhold til årstall. Kan det være et replacement verk eller noe slikt, altså et verk som er nyere enn de opprinnelige og som fabrikken har i tilfelle broen med serienummer av en eller annen grunn må byttes? Bare en teori.
Tipper heller motsatt. Nickelplating er billig og kjipt, for ikke å nevne nymotens (i denne sammenhengen), noe det lave serienr også kan indikere. Vi ser også skruer av den gamle typen med flatt hode, hvilket tar oss tilbake i tid. Derfor er nok dette et gammelt verk som har fått ny identitet ved hjelp av en ny gear train bridge, eller en ny identitet som har fått nytt liv med et gammelt verk - avhengig av øyet som ser.
Er vel uansett ikke så viktig i akkurat denne sammenhengen, men uanset snodig med nickelplating på 565 deler. Kan meningen være å indikere at det er en "service part"? Håper isåfall det, ellers så har Omega blitt kjipe.
 
Hei ,takker for tips ,det kommer godt med.
Urverket er ubrukt så det er ingen slitasje å snakke om.
Høyde klaringen er målt veldig "uerfarent" så ca.målet er ca. , men ja senter hjul har større slakk enn ganghjul.
Er ikke fjær smurt fra fabrikk? Har bestilt original fjær.
Slik jeg har forstått er det bare nødvendig å legge på bremsefett på fjærhusveggen og olje på kjernen
når man monterer fabrikkny fjær.

Bilde er tatt gjennom okularet på en stereolupe med 20 ganger forstørrelse og kompakt kamera.
Ikke noe fancy der.

R.