Hei og hå!
Dette verket burde prestere bedre, så det er rom for forbedring.
500-familien er reletivt snille om alt er på stell, så om du ikke får høyere amp enn vi har sett hittil, ville jeg tenkt følgene om en ny vask og smøring ikke gjør susen.
Fjærhuset. Er det friskt og fint, riktig høydeluft, smurt riktig, osv? En liten dært med grafittfett i hver av sporene på innsiden av fjærhusveggen, og 3-4 dærter i bunnen samt oppå fjæra. Ikke svømmebasseng type Rolex!
Hvis ja, gå videre til løpeverk. Her har du åpenbart kontroll. Dog du skriver du har ca. 0,3mm høydeluft hele veien. Kanskje nærmere 0,4mm på senterhjul, og drøye 0,2 fra ganghjul til balanse. Uansett, så lenge ting flyter fritt, så hversågod neste.
Oljing er som matlaging, og alle har sin egen oppskrift, men hos Omega i Biel foregår det slik:
Fjærhus: 8300, 8301, og 1300 på fjærhuskjernen.
Senterhjul: 1300
Third wheel: 1300
Fourth wheel: 9010
Escape wheel: 9010
Pallets: 9145
Inca's: 9010
Setting and winding: 1300 og/eller molykote.
Hos Omega går hele verket (minus anker og inca) i en Greiner med Fixofrop rett etter vask, men det har nok helt andre årsaker.
I den virkelige verden så holder det å ta en dråpe fixodrop på bordplata, og dyppe impuls flaten på ankerstenene. Ganghjulet rulles på samme måte med kun tennene behandles. Poenget er og ikke få fixodrop på tappene. Inca bloc kan godt få en svømmetur.
Pass på at det er lik mengde olje i øvre og nedre inca (godt for chronometrien). Diameter på dråpen med olje skal helst ikke være større enn at den holder seg akkurat innenfor det to fjærene som holder dekksteinen på plass sett ovenfra når alt er montert. Ellers risikerer man at oljen skaper "drag", eller tregehet.
La verket gå i noen sekunder før du oljer tennene på ganghjulet slik at fixdropen slites av på kontaktflatene. Da flyter olja ut akkurat der den skal, helt perfekt. Skikkelig sexy. Min måte er selvfølgelig riktigst...
Spiralen: Er den "flat and center" hele veien, eller ligger den innpå et sted og stjeler energi? Står den spiralen midt i rykkerlåsen når den hviler, samtidig som coilene er gjevne og fine hele veien?
Når alt dette er på stell kan det være lurt og la verket gå opptil et døgn først. De bygger seg ofte opp i amp ettehvert. Om du skal prøve deg på chronometer specs kan du ta sikte på at du trenger minimum 220° i vertikal ved 12 timers gangtid fra fullt opptrekk - slik at ubalanse i balansen og spiralen kamufleres.
Om amp fortsatt ikke vil opp etter disse stegene har man oversett noe. Men, det er vel ikke noe problem for en som åpenbart har nok pågangsmot, for ikke å snakke om tilgang til Hubble teleskopet (ref. bilde av oljelegging på ganghjul). Hva slags oppsett tok du det bildet med?
Om du skrur verket klart til testing, og deler gangresultatene med oss, kan vi gjerne tolke resultatet sammen. Regulering er gøy!
Innstilling av timegrapher og målekriterier kan vi eventuelt ta etterhvert, om du vil.
Mvh
Horologen