Omega Seamaster-tråden

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om å holde på nittitallslooken! Jeg kan anbefale ref. 212.30.41.20.01.003. Det er den første referansen som hadde keramisk bezel, men uten bølger på skiven. Den bærer litt mindre enn den nyeste versjonen, som gjør den litt mer elegant.Vis vedlegg 296998

Dette er det riktige svaret IMHO. Synes denne inkarnasjonen av modellserien var topp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
  • Liker
Reaksjoner: gullet og titan
Litt flaut spørsmål da jeg har hatt et par SMP før, men dette husker jeg ikke...
Kronen til helium escape valve sitter fast og kan ikke skrues med håndmakt. Er dette vanlig? Vet ikke om det er lurt å skru den helt ut, men trodde den kunne skrues på. Denne kronen ble byttet på service i april. Takknemlig for tips her
1f642.png

Legger med bilde av klokken det gjelder, en relativt godt brukt 2541.

293811994_10159641029171418_7536556569805815049_n.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Litt flaut spørsmål da jeg har hatt et par SMP før, men dette husker jeg ikke...
Kronen til helium escape valve sitter fast og kan ikke skrues med håndmakt. Er dette vanlig? Vet ikke om det er lurt å skru den helt ut, men trodde den kunne skrues på. Denne kronen ble byttet på service i april. Takknemlig for tips her
1f642.png

Legger med bilde av klokken det gjelder, en relativt godt brukt 2541.

Vis vedlegg 297091
På mine SM har det vært mulig å skru ut Helium-ventil :)
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Litt flaut spørsmål da jeg har hatt et par SMP før, men dette husker jeg ikke...
Kronen til helium escape valve sitter fast og kan ikke skrues med håndmakt. Er dette vanlig? Vet ikke om det er lurt å skru den helt ut, men trodde den kunne skrues på. Denne kronen ble byttet på service i april. Takknemlig for tips her
1f642.png

Var det du som hadde den på service i april? Eller har du kjøpt den etterpå?

Jeg hadde en Seamaster på service for noen år siden og da anbefalte urmaker å låse heliumsventilen med locktite for å hindre at den åpnes ved et uhell, noe som vil medføre at klokka ikke lenger er vanntett. Han mente dette var ganske vanlig å gjøre dette, da det hadde vært en del uhell med vanninntrenging gjennom åpen heliumsventil.

En fallitterklæring for Omegas heliumsventil? Ja definitivt.
Men med mindre du skal drive metningsdykking fra dykkerklokke har den jo null verdi uansett.
 
Var det du som hadde den på service i april? Eller har du kjøpt den etterpå?

Jeg hadde en Seamaster på service for noen år siden og da anbefalte urmaker å låse heliumsventilen med locktite for å hindre at den åpnes ved et uhell, noe som vil medføre at klokka ikke lenger er vanntett. Han mente dette var ganske vanlig å gjøre dette, da det hadde vært en del uhell med vanninntrenging gjennom åpen heliumsventil.

En fallitterklæring for Omegas heliumsventil? Ja definitivt.
Men med mindre du skal drive metningsdykking fra dykkerklokke har den jo null verdi uansett.

Godt poeng og nyttig informasjon, jeg har kjøpt den nå så det var forrige eier som hadde den på service :)
 
Første innlegget her på TS og håper noen kan bidra.

Jeg er ikke bevandret i klokkeverden, men ser etter en Omega SM 300 mid size brukt og gjerne en del år gammel. Jeg forstår at det er tryggest å kjøpe en klokke med kjent service, dokumentasjon etc.

Når det er sagt ligger det en salgsannonse på en Omega SM diver 300m på finn.no nå til kr. 16', med ukjent servicehistorikk, uten dokumentasjon og boks. (usikker på reglene og velger derfor å ikke linke til annonsen). Ligger også andre tilsvarende klokke mellom 25'-27'. At klokkene har ligget lenge på Finn regner jeg med det er pga. av disse manglende, men er det også fordi de er mid size?

Hva bør jeg spørre om? Hva må jeg se etter for å sjekke om klokken er "ekte"?
Er det noen forhandler i Østlandet som kan sjekke og dokumenterer "ekthet", gjerne i Vestfold området? Evt. pris for å gjøre det.
Estimert pris på service for en slik klokke?

Setter pris på svar!
 
Da skal jeg melde meg inn i Seamaster gruppen også, har selv gått fra en Apple Watch 4 til en Omega Seamaster 300M Diver nå nylig, denne modellen har jeg fått kjøpt meg.


Dette uret falt jeg virkelig for og synes dette var skikkelig pent, slenger inn et par bilder her også. :)
 

Vedlegg

  • DD1B5C31-F14E-4E3A-84E3-CB2A0827544B.jpeg
    DD1B5C31-F14E-4E3A-84E3-CB2A0827544B.jpeg
    159,1 KB · Visninger: 0
  • B9B4F8B1-7A60-4E45-8C68-8A2F98244E7B.jpeg
    B9B4F8B1-7A60-4E45-8C68-8A2F98244E7B.jpeg
    163,2 KB · Visninger: 0
Jeg gikk også til investering av en slik, denne ankommer til uken. Liten kjekk sak. :)
 

Vedlegg

  • Screenshot 2022-07-23 at 13-24-27 Leanschi - Singel Black Transport Pouch - Marcussen Ur & Smy...png
    Screenshot 2022-07-23 at 13-24-27 Leanschi - Singel Black Transport Pouch - Marcussen Ur & Smy...png
    838,7 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Ganske sprek med svart skive faktisk, kikket først på hvit når jeg titta på nettet og butikk men likte hvis best blå i virkeligheten. Sort er en killer okke som. Perfekt match. :)
Takk for det - stod selv i valget mellom hvit og sort. Hvit er veldig fin, men var redd for hvordan den ville holde seg over tid. Gikk derfor for sort. Klassiker som holder seg.
Må også si at skiven i ceramic også er noe for seg selv. Helt rå på fargespill og den forandrer seg i ulikt lys. Liker også «dybden» på skiven. Etter å ha blitt vant til denne, fremstår andre matte skiver med tekst litt kjedelige og lite eksklusive ut…
 
  • Liker
Reaksjoner: Waters2k
Takk for det - stod selv i valget mellom hvit og sort. Hvit er veldig fin, men var redd for hvordan den ville holde seg over tid. Gikk derfor for sort. Klassiker som holder seg.
Må også si at skiven i ceramic også er noe for seg selv. Helt rå på fargespill og den forandrer seg i ulikt lys. Liker også «dybden» på skiven. Etter å ha blitt vant til denne, fremstår andre matte skiver med tekst litt kjedelige og lite eksklusive ut…
Bare hyggelig, moro å se folk velger disse modellene. De fleste vil vel havne på en Speedmaster som oftest, kanskje litt med pris og sånn også. Jeg er veldig glad i den blå skiven jeg har anskaffet meg, men den sorte var også helt unik i fargekombo. Skulle ikke tro det, men den sorte der gjør noe med helhetsinntrykket. Nydelig stykke det der altså. :)
 
Tror dere Omega noengang kommer til å relansere eldre seamastere? Typ 165.024
A5C29B7D-5169-45F4-8CA3-2DEE62A9EF75.jpeg


Det virker jo som de ser tilbake i katalogen, men spesifikt holder denne og lignende modeller igjen?

Postet samme spørsmål på WUS og der var vel svaret at de ikke ville holde pusten til en relansering. Uten å begrunne helt hvorfor.

Er det noen spesielle jubileer eller prosjekter som kan trigge en slik relansering kanskje?
 
Tror dere Omega noengang kommer til å relansere eldre seamastere? Typ 165.024Vis vedlegg 298932

Det virker jo som de ser tilbake i katalogen, men spesifikt holder denne og lignende modeller igjen?

Postet samme spørsmål på WUS og der var vel svaret at de ikke ville holde pusten til en relansering. Uten å begrunne helt hvorfor.

Er det noen spesielle jubileer eller prosjekter som kan trigge en slik relansering kanskje?
Er vel kanskje første generasjon PO som er nærmest gamle Seamaster 300.
CF692B06-BB0C-462D-B9E4-C1C9215D2FA4.jpeg