Omega Seamaster-tråden

@JørgenO vet du om den nye Planet Ocean gummiremmen vil passe på den "gamle" 42mm utgaven?

image.jpeg
 
Hei folks.
Jeg lurer på om min seamaster 2254.50 snart skal ha seg en tur på service. Ikke fordi den går utenfor cosc. Men fordi det er en stund siden den var på service. Har en protid urmaker som er ad på omega. Og da lurer jeg på hvor mye jeg må ut med av kronasjer? sånn ca..
 
Hei folks.
Jeg lurer på om min seamaster 2254.50 snart skal ha seg en tur på service. Ikke fordi den går utenfor cosc. Men fordi det er en stund siden den var på service. Har en protid urmaker som er ad på omega. Og da lurer jeg på hvor mye jeg må ut med av kronasjer? sånn ca..
Så lenge den ikke har markant avvik, er det ingen grunn til å serve den. Trykktest den hvert år, og kos deg med den. Når avviket begynner å bli signifikant, kan du levere den inn, og da bør du regne ca. 3000kr hos AD. Det var i hvert fall det jeg fikk oppgitt på min SMP hos Gjertsen i Bergen.
 
  • Liker
Reaksjoner: joakim25
Så lenge den ikke har markant avvik, er det ingen grunn til å serve den. Trykktest den hvert år, og kos deg med den. Når avviket begynner å bli signifikant, kan du levere den inn, og da bør du regne ca. 3000kr hos AD. Det var i hvert fall det jeg fikk oppgitt på min SMP hos Gjertsen i Bergen.

Takk for svar:) men hva er mye avvik for en smp fra 2008? Min går vel mellom 0 og 3 sek + avhengig av bruk. Noe jeg er godt fornøyd med. Trykktestet den for ca 1 månede siden:) men kan jeg få ad til og åpne og sjekke at det ser ok ut? Mot betalings selvsagt. Grunnen til dette er at jeg skal på jordomseiling, og der blir det en del dykking og manuelt arbeid på båten. Og kunne tenkt med en bekreftelse på at alt er son det skal være under lokket:)
 
Takk for svar:) men hva er mye avvik for en smp fra 2008? Min går vel mellom 0 og 3 sek + avhengig av bruk. Noe jeg er godt fornøyd med. Trykktestet den for ca 1 månede siden:) men kan jeg få ad til og åpne og sjekke at det ser ok ut? Mot betalings selvsagt. Grunnen til dette er at jeg skal på jordomseiling, og der blir det en del dykking og manuelt arbeid på båten. Og kunne tenkt med en bekreftelse på at alt er son det skal være under lokket:)
Så lenge den tikker med et avvik på maks 3 sekunder ene eller andre veien, vil jeg si det er en god bekreftelse på at alt er som det skal. Siden du da har trykktestet den nylig, ser jeg ingen grunn til at den ikke skal tåle en jordomseiling. Så seil, dykk og jobb det du er god til - klokken tåler det :)
Hva avvik angår, så er vel COSC-standarden at klokken skal gå innenfor -4/+6.

Disclaimer - om du vil ha den sjekket, så gjør du det, så du kan ha ro i sjela :) Men det skal ikke være behov for dette.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: joakim25
Prislistene til swatch er ellers tilgjengelige på nett, det var ca 3,5k for dette urverket sist jeg sjekket. Søk evt opp tidligere innlegg av meg for link til prisliste.
 
  • Liker
Reaksjoner: joakim25
Er litt nysgjerrig på planet ocean om dagen. Tidligere syntes jeg egentlig ikke noe særlig om den, men oppfatninger endrer seg. Så også mine. Jeg har kun sett denne på bilder og i butikkvinduer og lurer litt på dette med høyden på kassa. Jeg er redd den vil ruve for mye på håndleddet. Noen med erfaringer, eller meninger for/mot rundt dette? Tviler vel egentlig på at jeg kommer til å ta skrittet helt ut, og gå for en av disse. Jeg er redd den uansett vil være i største laget for meg, men jeg likte ikke SMP300 noe særlig heller og den er nå (foreløpig) fredet og regnet som en keeper. Interessant å høre hvilke erfaringer folk har rundt dette..
 
Jeg har alltid likt PO. Som tilhenger av litt "rene" modeller liker jeg den "uten chronograph" best. Jeg har bare prøvet dem, men tror nok det som vil være største utfordringen blir diameteren. "En PO bør være 45,5mm", er min mening. Hvorfor er jeg ikke sikker på, men det er den jeg anser som ekte. Den finnes også som en 43. Den orange er min favoritt.

Hva som blir min neste klokke-handel har jeg ikke planlagt, men en PO henger høyt. De nyere er med displayback, og det er gromt. Ulempen er at du da ikke får "sjøormen" på baksiden. Den er jo flott! ("Dessverre" så har ikke SMP-007 denne... Men det er fint med 007-logo også).

Så hvis du liker PO, så er det bare å gi gass, @Newbie! Dette blir en klokke du vil sette pris på i mange år!
8
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie
Jeg synes virkelig ikke den er så høy og ruvende i kassen, den har ett dypt baklokk men det merkes ikke når den er på armen (bortsett fra når du har den på NATO...)

Dette er det nærmeste jeg har kommet en keeper så langt....

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Er litt nysgjerrig på planet ocean om dagen. Tidligere syntes jeg egentlig ikke noe særlig om den, men oppfatninger endrer seg. Så også mine. Jeg har kun sett denne på bilder og i butikkvinduer og lurer litt på dette med høyden på kassa. Jeg er redd den vil ruve for mye på håndleddet. Noen med erfaringer, eller meninger for/mot rundt dette? Tviler vel egentlig på at jeg kommer til å ta skrittet helt ut, og gå for en av disse. Jeg er redd den uansett vil være i største laget for meg, men jeg likte ikke SMP300 noe særlig heller og den er nå (foreløpig) fredet og regnet som en keeper. Interessant å høre hvilke erfaringer folk har rundt dette..
 
Er litt nysgjerrig på planet ocean om dagen. Tidligere syntes jeg egentlig ikke noe særlig om den, men oppfatninger endrer seg. Så også mine. Jeg har kun sett denne på bilder og i butikkvinduer og lurer litt på dette med høyden på kassa. Jeg er redd den vil ruve for mye på håndleddet. Noen med erfaringer, eller meninger for/mot rundt dette? Tviler vel egentlig på at jeg kommer til å ta skrittet helt ut, og gå for en av disse. Jeg er redd den uansett vil være i største laget for meg, men jeg likte ikke SMP300 noe særlig heller og den er nå (foreløpig) fredet og regnet som en keeper. Interessant å høre hvilke erfaringer folk har rundt dette..
Jeg har hatt samme oppfatning som deg, at den ruver fælt på håndleddet, og kan virke uproposjonal ift. diameter på 42mm(som er det jeg skal ha). Men etter å ha fått prøvd den på armen, er jeg bare enda sikrere på at dette er rette klokken for meg. Det er den komplette klokke - IMHO.
Tykkelsen er jo faktisk bare 2mm høyere enn min gamle SMP, 14,5mm kontra 12,5mm.
Så få prøvd den på armen, og gjør deg opp en mening deretter.


Jeg synes virkelig ikke den er så høy og ruvende i kassen, den har ett dypt baklokk men det merkes ikke når den er på armen (bortsett fra når du har den på NATO...)

Dette er det nærmeste jeg har kommet en keeper så langt....

Vis vedlegg 12270Vis vedlegg 12271Vis vedlegg 12272
Keeper - til du selger den til meg ;) :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie og Jone
Denne har virkelig "vokst" på meg, men det er dette med størrelsen. Får vel rote meg inn til AD og få den på hånda. Takk for innspill. :)