Omega Seamaster-tråden

Var og hentet klokken min fra rep på Protid i Sandvika, prøvde den minste Planet Ocean og må si jeg falt virkelig for den! Kjempefin klokke :)
 
Var og hentet klokken min fra rep på Protid i Sandvika, prøvde den minste Planet Ocean og må si jeg falt virkelig for den! Kjempefin klokke :)

37,5mm dameversjonen? Det er vel c.8500 i den også. Var proporsjonene greie? Du synes ikke den var i overkant høy?

Da jeg prøvde Aqua Terra 39mm Master Co-Axial, som har en oppdatert c.8500, synes jeg den var litt vel høy i forhold til diameteren. Dog ikke så mye at det var sjenerende. Planet Ocean blir vel likevel en del høyere pga. tykkere glass og lokk, for å tåle 600m.
 
Bond

Jeg vil nå si jeg liker flere av Omega sine Bond klokker. Gun Barrel er favoritten. Det er jo ikke disse Bond bruker i filmene, men det er et produkt som er videreutviklet fra temaet. AT slo ikke an helt hos meg, men SMP modellene har vært jevnt over gode. Om det er pluss eller minus for annenhåndsverdien får heller være.

Gun Barrel er i alle fall konge!

8-D
 
Baklokket er kult i alle fall:

OMEGA0102.jpg
 
37,5mm dameversjonen? Det er vel c.8500 i den også. Var proporsjonene greie? Du synes ikke den var i overkant høy?

Da jeg prøvde Aqua Terra 39mm Master Co-Axial, som har en oppdatert c.8500, synes jeg den var litt vel høy i forhold til diameteren. Dog ikke så mye at det var sjenerende. Planet Ocean blir vel likevel en del høyere pga. tykkere glass og lokk, for å tåle 600m.

http://www.urverket.no/omega-seamaster-planet-ocean-sort-stal-o42-mm-p-13985.html

Det var den jeg prøvde, syns ikke den var i overkant høy. Litt røff klokke, lett å dresse opp og ned :)
Aqua Terraen er vel sleekere, men syns PO'en var sinnsykt flott!
 
Ikke den minste versjonen, siden det finnes en 37,5mm dameversjon. Jeg er likevel helt enig i at det er en flott klokke, og ypperlig i 42mm. Er på jakt etter en selv.

Det visste jeg ikke, jeg spurte etter den minste og hun bak disken viste meg den :) Så også på den største, fordi jeg likte at 12, 6 og 9 var i orange farge, men den ble altfor stor og tykk syntes deg.
Har hatt lyst på RO veeldig lenge nå, men Omegaen frister mer og mer spesielt når den er så mye billigere.. Gjenstår bare å prøve en RO på armen før man tar en avgjørelse..
 
Det visste jeg ikke, jeg spurte etter den minste og hun bak disken viste meg den :) Så også på den største, fordi jeg likte at 12, 6 og 9 var i orange farge, men den ble altfor stor og tykk syntes deg.
Har hatt lyst på RO veeldig lenge nå, men Omegaen frister mer og mer spesielt når den er så mye billigere.. Gjenstår bare å prøve en RO på armen før man tar en avgjørelse..

Den kommer i 42mm med både hvite og oransje tall, samt grå keramisk bezel eller oransje stålbezel. Tror det samme gjelder alle variantene, i alle størrelser, med alle komplikasjoner (GMT/chrono).

Foreslår for øvrig at du kjøper en Planet Ocean 42mm med keramisk bezel. Så går du lei, selger den til meg, og kjøper en RO. Vinn-vinn for alle parter. :mrgreen:
 
Den kommer i 42mm med både hvite og oransje tall, samt grå keramisk bezel eller oransje stålbezel. Tror det samme gjelder alle variantene, i alle størrelser, med alle komplikasjoner (GMT/chrono).

Foreslår for øvrig at du kjøper en Planet Ocean 42mm med keramisk bezel. Så går du lei, selger den til meg, og kjøper en RO. Vinn-vinn for alle parter. :mrgreen:

Hmm.. Kanskje de bare ikke hadde den inne hos Urmaker Larsen :(
Leker med tanken om å kjøpe en brukt PO 42mm for å kunne selge den igjen med ikke altfor mye tap mens jeg venter på at en RO skal dukke opp :D
Men fortsatt masse penger for en student :O
 
Fikk dette bildet på sms av en kompis som fikk kjøpt den brukt av en kollega for et år siden, leverte den inn til Lervik i Haugesund og ikke fikk den igjen før nå. Mulig dette er old news for noen av dere, men jeg kjente ikke til denne. Seamaster Racing Chronometer, Americas cup - regattaklokke med countdown. Ikke helt min stil, men den var jo litt original...

 
Omega Seamaster finnes i mange varianter fra vintage til moderne og dagens klokke-tråden viser at det er mange av de her inne :)

Inspirert av en tråd på Watchuseek tenkte jeg vi kunne lage en tråd hvor vi kan poste bilder av de ulike modellene vi har her på sonen, så ser vi hvor mange det blir :)

Etter å ha leste første post i tråden, ser jeg at jeg vel bør poste et bilde av min Seamaster, spesielt siden det kanskje ikke har vært postet en helt lik modell her tidligere. Håper det er greit å benytte et bilde som nylig har vært postet i Dagens. Aqua Terra Co-Axial 150m 41,5mm med 8500-urverk, i en versjon med sort urskive og litt diskrét bruk av grønt. Den ble lansert ifm. at Omega signerte kontrakt med PGA, men i motsetning til siste versjon av "golfklokken" er det vesentlig mindre grønt på denne, og den ble likke forbundet med golf verken på nettet eller i butikken da jeg kjøpte den, kun som en "sjelden" versjon den med sort urskive som skilte seg litt mer ut. Den kostet heller ikke noe mer. Veldig godt fornøyd med klokken, og liker at den skiller seg litt ut - men irriterer meg noe med golfreferansene siden jeg ikke ikke liker å ha en "golf"-klokke. Alt i alt en meget allsidig Seamaster som jeg bruker både på jobb, som black tie-klokke og som kvasi-beater med litt ulik bruk av reimer. Kjøpte den med stållenke, den sorte er her på ifm. et bryllup i helgen og til vanlig bruker jeg den nå med en brun gator-reim med "ivory stitching" som jeg kjøpte fra "Peter Watch".

 
  • Liker
Reaksjoner: miczer
Her er for øvrig den jeg sikter til med "siste versjon av "golf"-klokken", som altså knyttes tettere til golf og har vesentlig mer grønt, blant annet en helt grønn sekundviser der jeg kun har litt grønt på tuppen av viseren

23110422101004-20.png
 
  • Liker
Reaksjoner: miczer
Aqua Terra Co-Axial 150m 41,5mm med 8500-urverk, i en versjon med sort urskive og litt diskrét bruk av grønt.

Lekker:)
Dette må da være en av de absolutt penere AT`ne.
Hva er modellnr. på denne?
Samsvarer fargetonene på bildet med real-life, bl.a. mht fargene på logo og visere, som på bildet virker å være i en brun/bronsje-tone?
 
Takk for det, @ptb ! Modellnummeret er 23110422101001, og jeg synes også den er veldig fin - spesielt med sort croco, men det er flere fine AT-modeller.

(...) Samsvarer fargetonene på bildet med real-life, bl.a. mht fargene på logo og visere, som på bildet virker å være i en brun/bronsje-tone?

Interessant observasjon som jeg faktisk ikke har tenkt gjennom før. Nå måtte jeg sjekke veldig nye i ulike typer lys, og - ja, fargene på logo og visere samsvarer meget godt med real-life, de er i en slags bronse- /brun- /mørk champagne-farge. De fanger imidlertid lett lyset, og fremstår da som vesentlig lysere. Det interssante er at jeg ikke kan se denne fargen på de offisielle bildene på nettsiden, som for øvrig er veldig saturerte.

Her er et annet bilde fra "Dagens" med svakt lys og lav saturering, og der ser man også tydelig at det er en bronseaktig farge:

 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: miczer
Modell-nummer for Seamaster?

Finnes det noen logikk i modell-nummerene til Seamaster? Hva betyr de?
Det er så mange ulike nummer som kommer rundt på disse klokkene....
Jeg mister litt tråden... Det ville vært greit å lære seg å "lese" dem!

:cool:
 
Her er link til forklaring på de nye referansenumrene til Omega.

Kort oppsummering av hva som står i linken:
Referansenumrene er på formatet AAA.BB.CC.DD.EE.FFF

Det første tallet, AAA, indikerer modelltype, f.eks. 311 for måneklokke, 232 for nyeste Planet Ocean, 222 for gammel Planet Ocean.
Andre tall, BB, indikerer materialer, f.eks. 30 for stål på stål, 92 for keramikk.
Tredje tall, CC, forteller størrelse, rundet opp. 42 for 42mm, mens PO XL, som er 45,5mm er rundet opp til 46.
Fjerde tall, DD, indikerer type urverk og antall komplikasjoner. PO8500 er da 21: 2 er mekanisk co-axial, 1 komplikasjon, altså dato.
Femte tall, EE, tror jeg er fargen på urskiven.
Sjette og siste tall, FFF, er "sekvensnummer". Usikker på nøyaktig hva dette innebærer, men PO med sølv-indikatorer og grå bezel er 001, sølv-indikatorer med oransje bezel er 002 og oransje indikatorer med grå bezel er 003.

Jeg vet ikke om det finnes system i de eldre referansenumrene. Det følgende er spekulasjoner, har ikke tid til å undersøke dette videre for øyeblikket. Jeg har observert at referansenumrene på formatet AAAA.BB.CC ser ut til å vise følgende: Første A er type: 2 for seamaster, 3 for måneklokke. Andre A tror jeg sier noe om urverket: 35 er Speedmaster Professional, 33 er speedy reduced. BB er lenke/rem. Tar store forbehold om feil i siste avsnitt :rolleyes:
 
Her er link til forklaring på de nye referansenumrene til Omega.

Kort oppsummering av hva som står i linken:
Referansenumrene er på formatet AAA.BB.CC.DD.EE.FFF

Det første tallet, AAA, indikerer modelltype, f.eks. 311 for måneklokke, 232 for nyeste Planet Ocean, 222 for gammel Planet Ocean.
Andre tall, BB, indikerer materialer, f.eks. 30 for stål på stål, 92 for keramikk.
Tredje tall, CC, forteller størrelse, rundet opp. 42 for 42mm, mens PO XL, som er 45,5mm er rundet opp til 46.
Fjerde tall, DD, indikerer type urverk og antall komplikasjoner. PO8500 er da 21: 2 er mekanisk co-axial, 1 komplikasjon, altså dato.
Femte tall, EE, tror jeg er fargen på urskiven.
Sjette og siste tall, FFF, er "sekvensnummer". Usikker på nøyaktig hva dette innebærer, men PO med sølv-indikatorer og grå bezel er 001, sølv-indikatorer med oransje bezel er 002 og oransje indikatorer med grå bezel er 003.

Jeg vet ikke om det finnes system i de eldre referansenumrene. Det følgende er spekulasjoner, har ikke tid til å undersøke dette videre for øyeblikket. Jeg har observert at referansenumrene på formatet AAAA.BB.CC ser ut til å vise følgende: Første A er type: 2 for seamaster, 3 for måneklokke. Andre A tror jeg sier noe om urverket: 35 er Speedmaster Professional, 33 er speedy reduced. BB er lenke/rem. Tar store forbehold om feil i siste avsnitt :rolleyes:

Takker!

8-D
 
Bytte av lenke/nato/reim på sm300m coax

Hi folks,

Jeg er nylig blitt den lykkelige eier av en seamaster 300 master coaxial og har en del Natos og remmer liggende da jeg også er innehaver av en seiko skx 007. Det jeg derimot sliter med er å ta av lenken. Jeg har det utstyret som skal til (mener jeg) dvs barrett. Er det noen med erfaring på feltet som kan gi meg noen tips? Skal jeg trekke endestykket på lenka opp, ned eller ut når jeg har "åpnet" stiften på den ene siden? Dette fungerte som varm bæsj i kram snø på seikoen, men på omegaen sliter jeg mer.Trenger jeg no mer tools til dette arbeidet?

Er keen på prøve den på noe annet enn lenka.