Omega Railmaster

Ser bra ut! Reim og spenne vil sette deg tilbake en god del tusen faktisk. Evt kan du gå for en annen uoriginal reim og kjøpe Omegabuckle på Ofrei.com. Husk at du må regne moms for klokken. I say, GO for it!

Takk for innspill!
Tenkte mest på om klokken var dyr eller greit priset.. :)
 
Dette var en dårlig dag som ble enda dårligere, etter å ha vært ganske bra en kort stund etter å ha bestemt meg for å kjøpe klokken.
Skrev jeg ville kjøpe klokken, og ba om kontonr, og at jeg skulle overføre i kveld.
La inn betaling ganske raskt etter å ha fått kontoinformasjon, og sender mail om at jeg har overført.
Får til svar at det er noen andre som har reservert den og at jeg må stanse betalingen.
Er det bare meg, eller er det litt useriøst når en kunde har gitt beskjed om at han skal ha klokken? Vel det er kanskje en diskusjon som hører en hjemme annet sted enn i denne tråden. Uansett, skal følge med på markedet fremover, men skal holde meg unna italienske selgere tror jeg...
 
Dette var en dårlig dag som ble enda dårligere, etter å ha vært ganske bra en kort stund etter å ha bestemt meg for å kjøpe klokken.
Skrev jeg ville kjøpe klokken, og ba om kontonr, og at jeg skulle overføre i kveld.
La inn betaling ganske raskt etter å ha fått kontoinformasjon, og sender mail om at jeg har overført.
Får til svar at det er noen andre som har reservert den og at jeg må stanse betalingen.
Er det bare meg, eller er det litt useriøst når en kunde har gitt beskjed om at han skal ha klokken? Vel det er kanskje en diskusjon som hører en hjemme annet sted enn i denne tråden. Uansett, skal følge med på markedet fremover, men skal holde meg unna italienske selgere tror jeg...

Generelt, hold deg unna Italienere ja.. Det kommer flere deals:)
 
+moms...Det starter å bli dyrt for en brukt Omega med 2500...a, b eller c??
Jeg har skrevet en del om det der: http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?t=27700&p=405518#post405518

Det er vel 2403verk i denne. Likefukt etabasert, men etter min erfaring et meget bra verk som ikke har fått mye kritikk. Mitt er det desidert mest presise jeg noen gang har hatt. Klokken til ca 3000dollar er vel en grei pris. Det er dessverre det de går for om dagen. Kanskje 2700 om du er heldig.
 
Først skal jeg spole litt tilbake;
Jeg ble medlem av "Railmaster-klubben" forrige uke, med denne:

Omega Railmaster 2504.52 36mm

12-Zawatch-1120039_zps2924b5ea.jpg


27-Zawatch-1130101_zpsd6a82a99.jpg


Flere bilder: Unboxing - Time for dinner!

Men jeg fant ut den var litt i minste laget likevel, og ville vurdere 39mm, derav spørsmålet over.
Den oppmerksomme vil nå se at klokken på ebay er solgt, så hvem vet - kanskje den dukker opp her på forumet.. :p

Det er vel 2403verk i denne. Likefukt etabasert, men etter min erfaring et meget bra verk som ikke har fått mye kritikk. Mitt er det desidert mest presise jeg noen gang har hatt.

Angående verket, jeg har bare funnet noe info på forum (dvs. ikke bekreftet);

The RM I’ve been looking at uses a calibre 2403. Apparently, the base calibre for this movement is the ETA 2892-A2 with the Co-Ax escapement replacing the traditional lever escapement. The 2403 came in two flavours namely the 2403A and the 2403B.

The original calibre 2403A had a high beat rate of 28,800bph but Omega reduced this to 25200bph for the 2403B as they felt that the Co-Ax escapement would not last too well with the high beat.


og

According to the link, however, there are only 2 versions of the 2403: "2403A" at 28800, and "2403B" at 25500. If you are sure the 2403A was only used in a limited series, then the 2403B should be the one used in all new Railmasters. And since, according to the link, the 2403B already uses the same frequency and lift angle as the 2500C, it would seem that while the 2403A adheres to the old standards set in both the LE 2500A and and the non-LE 2500B, the 2403B incorporates all the changes in the 2500C (i.e. there is no "2403C") --> Thus all new railmasters, and any other new, non LE Omegas using the 2403, should be completely up-to-date with Omegas current thinking.

Så jeg forstår at enkelte tidlige Railmastere hadde 2403A, dvs. 2500A eller 2500B, mens resten har 2403B = 2500C, dersom det over er nogenlunde riktig. Usikker på om dette gjelder ALLE Railmaster klokker (det finnes jo også XXL versjon med sekundviser/skive kl 6). Og vi snakker moderne tid, ca 2003-2009 (stemmer dette?).

Min kunnskap er begrenset, men en urmaker jeg snakket med mente dette var bra verk, og trygt å kjøpe, og de kan gå lenge uten service (men bør tas service på ca hvert 5.år).

Det var nevnt noe svakhet/feil/kvalitetsproblem (med de tidlige versjoner?), og dette mente han stort sett ble rettet opp ifm. service (bytte av endel deler, bekostet av Omega, og uten at kunde nødvendigvis ble gjort oppmerksomme på det).

Noen som har mer info eller presiserende innspill angående verket?

Min 36mm har forresten 2403B (det står på urverket). Mener å huske at det var 6-7s avvik/døgnet (usikkert, husker ikke, må sjekke loggen).
 
Redigert:
Den XXL Railmaster har en 2201 Omega som er egentlig en 6498-2 ETA(tidligere Unitas) med modifiserte plater.
Den 6898-2 er en high-beat version av den 6498-1.

2500A og 2500B hadde 28800 V/h og det skapte problemer med den Co-axial escapement...
Den 2500C fikk 25200 V/h med sikkert noen små modifisering i tillegg og da gikk det bra.
Som sagt før: Bare den 2500C ble antatt som "ferdig" før Omega integrert den ny 3 etasjer escapement inn i den ny 2500D.
A og B versjoner var egentlig ikke helt uten problem.
Hvis man vil unngå den A og B Co-axial problem som gjør at urverket kan stoppe noen ganger(det kan skje, det er ikke obligatorisk) man må da kjøper den tidligere 1120 utgave some er en 2892-2 med vanlig escapement.
 
Og du @Zawatch som du sagt " Min 36mm har forresten 2403B (det står på urverket). Mener å huske at det var 6-7s avvik/døgnet (usikkert, husker ikke, må sjekke loggen)."
Og det er en 2500C som er den siste Co-axial med 2 etasjer escapement(før den 2500D med 3 etasjer) og funker utmerket med 25200 V/h.
God valg!
 
Redigert av en moderator:
@Zawatch Nei vet ikke hvilket verk det, står bare 2403 på rotor og sertifikat. Det er en 2503.52 jeg og har. Hvor skal jeg se for å finne A eller B?
 
Redigert av en moderator:
@Zawatch Nei vet ikke hvilket verk det, står bare 2403 på rotor og sertifikat. Det er en 2503.52 jeg og har. Hvor skal jeg se for å finne A eller B?

Husker ikke helt hvor, men det står på verket inntil kanten.
Må ha godt lys og nesten lupe for å se det. :)
 
Redigert av en moderator: