Oldemors Piquet - der både veien og målet er målet

Ta et eksempel da: la oss si at jeg finner en klokke i kjelleren til bestefaren til en kompis, så ville den enten blitt liggende og støve - eller brakt til markedet av f.eks. meg. Om noen da er interessert - og prisen blir riktig for begge parter...hva er da problemet?
Problemet er at du da forsyner deg av en verdi egentlig tilhørende bestefaren/kompisen din.

Takk hyggelige ord!
Ja, jeg har en Moonwatch - men den er liksom utenom dette prosjektet.

Det er mulig jeg var litt uklar, men jeg skal altså få tak i (samme om det er ved kjøp, gaver, you name it) klokker, som jeg får solgt og byttet - slik at jeg sakte men sikkert nærmer meg det som skal være målet. La oss si at jeg fikk 100 kroner for et av urene på listen, og at jeg brukte den 100-lappen på å gjøre et kupp på et bruktmarked eller på finn.no. Så selger jeg det nyervervede uret til f.eks 400,-. Etterhvert kommer vi kanskje opp i tusenlapp-kategorier, og derigjen titusener, og til syvende og sist: mål-uret kan kjøpes. DET er tanken.

Når det er sagt, skjønner jeg at å få 100,- til å bli en Royal Oak eller Submariner er vel optimistisk, så derfor spørsmål 2) om budsjett. Hvor MÅ man starte for å komme i mål.

Klarerte det litt?

Ok, da misforsto jeg litt.
Jeg tror nok sparing er veien å gå. På veien til drømmeklokken har vel de fleste vært innom en del "ventepølser" som nok oftere blir solgt med tap enn gevinst.

@UJU & @Gin :
La oss snu spørsmålet litt: Dere er i et middagsselskap, og en av de som er rundt bordet forstår at dere er klokkeinteressert, og inviterer dere ned i kjelleren. Der får dere en allright klokke som er verdt noen tusenlapper - og han sier at han ikke har noe glede av den uansett, og skal ikke ha noe for den.

Må dere da beholde klokken, eller kan du selge den senere? Hva gjør dere med pengene?

Da spør jeg om det fortsatt er plast på klokken. Om det medfølger boks og papirer. Om den er momset inn. Og om Bjerke går god for den. Isåfall kjøper jeg den og legger den i ovnen slik at den får en fin patina og kan selges som om den har levd det livet den burde.

Da spør jeg om det fortsatt er plast på klokken. Om det medfølger boks og papirer. Om den er momset inn. Og om Bjerke går god for den. Isåfall kjøper jeg den og legger den i ovnen slik at den får en fin patina og kan selges som om den har levd det livet den burde.
:D

@UJU & @Gin :
La oss snu spørsmålet litt: Dere er i et middagsselskap, og en av de som er rundt bordet forstår at dere er klokkeinteressert, og inviterer dere ned i kjelleren. Der får dere en allright klokke som er verdt noen tusenlapper - og han sier at han ikke har noe glede av den uansett, og skal ikke ha noe for den.

Må dere da beholde klokken, eller kan du selge den senere? Hva gjør dere med pengene?

Hvis noen velger å gi meg en klokke etter at jeg har fortalt dem hva den er verdt hadde jeg selvsagt takket ja.:confused:
Om den hadde blitt videresolgt er mye mulig.
Jeg ville aldri tatt imot en klokkegave uten å opplyse om at den kunne bli flippet.
Så kan gramps heller vurdere å gi den til noen som er mer takknemlig og vil spare på den.;)
Jeg er jo en klokkeentusiast som roterer samlingen.
Flere eventyrscenarier?

• Liker
Reaksjoner: Gin
Det går an å tjene på klokker på ærlig vis, MEN..

...det innebærer at du bruker MYE tid på å opparbeide deg en bedre kompetanse enn det øvrige markedet og bruker MYE tid på å tråle Ebay og andre internasjonale fora for å finne ur som er underrepresentert. Kun det norske markedet er for snevert til ha nok ur i omløp. Gjerne at din kompetanse gjør at du kan se at den gamle Omegaen på ebay er 1) autentisk 2) i god stand 3)noe samlere ønsker -og alt dette ut fra bilder som er så dårlig at det levner ttvil og de andre "haiene" ikke er trygge. Tid brukt ikke verdt penger tjent. Dette er en hobby for de fleste.

Det er ikke mulig over tid å "tjene fett" på veldig få ur -ergo, du må mange i omløp. Da får du en ny utfordring med tanke på om denne "hobbyen" blir ansett som næringsvirksomhet -og dermed må beskattes.

Tror du skal lytte til erfarne fjellfolk. Forretningsideen du beskriver her lar seg vanskelig gjennomføre.

Edit: velkommen til forumet. Vi tilbyr gratis voksenopplæring i tillegg til mange gode diskusjonen vedrørende armbåndsur.

Velkommen til forumet. Jeg stiller meg bak konsensusen om at det du beskriver ikke er veien å gå. Med en liten modifikasjon vil imidlertid planen din fungere: Start i det små, kjøp en eller flere klokker du liker, bruk dem en stund, selg dem så for mindre enn du kjøpte dem for, legg til ekstra penger slik at du har et høyere beløp, kjøp en eller flere litt dyrere klokker du liker, bruk dem en stund, selg dem så for mindre enn du kjøpte dem for, legg til ekstra penger slik at du har et høyere beløp og så videre. Da vil du tilslutt ha lært mye, prøvd en rekke klokker og sitte igjen med en eller flere klokker du virkelig liker. Og så går det ofte slik at man etter en stund legger en større sum på bordet for å kjøpe det som da er drømmeklokken. Det er en reell risiko du løper ved å begi den inn på denne ferden.
Lykke til.

Hei og velkommen!

Du svarer på ditt eget spørsmål no. 1 = behold Speedmasteren :)

Selger du alt annet sitter du vel igjen med la oss si f.eks. 10.000 kr. Det er et ok utgangspunkt (1/12-ish AP ROO hvis det er det du sikter mot). Men som mange andre har påpekt er det svært vanskelig å tjene noe særlig penger på kjøp og salg. Det er ikke derfor vi driver med dette. Men når det er sagt vil jeg si at du kanskje har størst mulighet til å tjene noen kroner på vintage hvis du vet litt hva du driver med. Har selv kjøpt og solgt noen vintageklokker med litt fortjeneste, men vi snakker hundrelapper. Hvis du gidder (og det tar mye tid) kan du tråle eBay og Finn.no hvor folk legger ut hundrevis av klokker hver eneste dag og gjøre noen "kupp". Hørte nylig om en stakkars fyr som la ut en GMT Pepsi fra 70-tallet på Finn til rundt 40k. Ble plukket opp ila noen minutter og kjøper solgte den noen dager senere for over 60k. Men sånt skjer (heldigvis) ekstremt sjelden.

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Føler dere svartmaler situasjonen litt her nå :)

-Selg alt, kjøp en submariner til 50ish
- Behold denne i 5 år, selg den for 75ish
- Finn en ny submariner på kupp til 70
- Vent 5 år til og selg den til 95ish
- Gjør dette i x antall sykluser og håpe på at AP eller PP ikke har samme prisøkning som Rolex, en gang vil du da ta igjen prisen :)

Det er nok mulig over tid om du pruter heftig på alle kjøp du gjør, og selger videre til "markedspris" men da skal du være heldig.

Det er ikke optimalt, og folk vil fort begynne å rynke på nesen om du fremstår som en aggressiv prispresser i kjøps situasjon og så legger den ut for salg like etter til en høyere pris.....

Det finnes ingen snarvei til målet her, sparing og knallhard disiplin er veien å gå ;)

Det er nok mulig over tid om du pruter heftig på alle kjøp du gjør, og selger videre til "markedspris" men da skal du være heldig.

Det er ikke optimalt, og folk vil fort begynne å rynke på nesen om du fremstår som en aggressiv prispresser i kjøps situasjon og så legger den ut for salg like etter til en høyere pris.....

Det finnes ingen snarvei til målet her, sparing og knallhard disiplin er veien å gå ;)
Helt enig, og det er jeg forberedt på :) Lang vei til målet - og skal ikke tråkke på noen tær på veien.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver