Oldemors Piquet - der både veien og målet er målet

Medlem
1. aug. 2015
Innlegg
224
Sted
Norge
Hei alle! Jeg er "ny" her.

Eller, det vil si, som mange andre har jeg vært her titt og ofte, men aldri skrevet noe selv. Jeg har altså vært en av de mange fluene på veggene her inne, som har latt seg beundre, misunne, inspirere og glede av all verdens ur og historier (og folks kunnskap). Nå tenkte jeg at reisen som gratispassasjer skulle ta en stopp, og at turen som bidragsyter (i alle fall etter min egen målestokk) skulle begynne.

Planen er at dette prosjektet skal bli litt til underveis som man går, og det skal samtidig forhåpentligvis aktivere og engasjere flere enn bare meg selv. Jeg innrømmer det gjerne med en gang; jeg kan ikke nok om klokker, men jeg vet at jeg veldig enkelt kommer til å bli en klokkemann jeg som mange andre (les: er på god vei).

Litt om nivået i dag: Noen ganger kan jeg ha lest en tråd her inne uten å neste skjønne hva jeg har lest, og andre ganger "henger jeg greit med hele veien". Forhåpentligvis er jeg ikke helt alene om det?

Noe av det jeg gleder meg mest over med dette prosjektet, er at både veien og målet skal være målet. Den første tiden kommer flere av dere kanskje til å klaske seg selv i panna og tenke "hva gjør egentlig denne idioten her på et klokkeforum", mens andre forhåpentligvis i sitt still sinn kan tenke "takk for at noen turte å spørre om det jeg også lurte på". Vi får se. Uansett - bare det faktum at jeg vil være i stand til å føre en allright klokkeprat med Urmaker Hvermansen om noe tid, er for meg motiverende.

Så - over til poenget:
I dag har jeg en "klokkepark" bestående av det som i aller høyeste grad må anses å være i nærheten av bar bakke. I løpet av den kommende tiden skal jeg jobbe meg opp en respektabel garasje med deilige ur på rekke og rad. Jeg kommer til å bruke TS (Tidssonen, journ.anm.) <- se jeg begynner allerede å implementere slang her!, til å hjelpe meg der jeg står fast og trenger hjelp. Det blir sikkert ikke sjeldent.

Jeg har lest en del poster med titler som "end game" og "the holy grail(s)" her inne. Selv har jeg tatt meg i å finne FAVORITTKLOKKEN både en, to og tre ganger bare så sent som den siste uken. Det har vært alt fra den egentlig for spesielle Hublot'en, via (og ofte tilbake til) en skikkelig frekk frekkesen av en Rolex, og ja - jeg innrømmer det - til og med i noen svake øyeblikk har en flashy Breitling har vært oppe til internmental diskusjon her i gården. "Hva med IWC, PP og VC?" tenkte allerede flere av dere, og joda - "hvorfor ikke" er nok det nærmeste svaret jeg kommer. (Akkurat hvorfor ikke PP er faktisk også litt praktisk relatert; i og med at de har vært så smarte å innprente den famøse “You never actually own a Patek Philippe, you merely look after it for the next generation" - har jeg med to barn forstått at det blir dobbelt så krevende å få tak i det jeg trenger derfra).

Som tittelen og nicket tilsier - har jeg også hengt meg opp i sjølvaste Oldemors Piquet, som jeg tror er ca slik franskmenn i Sveits vil uttale det.

I og med at veien også er målet, har jeg lyst til å invitere dere med fra start. Den første oppgaven blir derfor noe ala:


1) Definere hvilken number 1 klokke som skal være i samlingen for å si meg fornøyd/ferdig (edit: må det bare være én, eller kan det være en samling som tilsammen er én?)
2) Med dagens klokkepark som utgangspunkt - definere et maksimum budsjett som i det minste gjør dette LITT realistisk (så lite som mulig, men så mye at det er gjennomførbart)

Kan dette gå? Kan jeg både oppnå klokkeglede, klokkekunnskap og samtidig ende opp med "drømmeuret/drømmeklokkeparken" ved å kjøpe/selge/bytte/få klokker på veien mot målet?

Edit:
Det er mulig jeg var litt uklar, men jeg skal altså få tak i (samme om det er ved kjøp, gaver, you name it) klokker, som jeg får solgt og byttet - slik at jeg sakte men sikkert nærmer meg det som skal være målet. La oss si at jeg fikk 100 kroner for et av urene på listen, og at jeg brukte den 100-lappen på å gjøre et kupp på et bruktmarked eller på finn.no. Så selger jeg det nyervervede uret til f.eks 400,-. Etterhvert kommer vi kanskje opp i tusenlapp-kategorier, og der igjen titusener, og til syvende og sist: mål-uret kan kjøpes. DET er tanken.

Når det er sagt, skjønner jeg at å få 100,- til å bli en Royal Oak eller Submariner er vel optimistisk, så derfor spørsmål 2) om budsjett. Hvor MÅ man starte for å komme i mål.

Håper det klarerte ytterligere.

---
Dagens klokkepark (nummeret representerer også bildenummeret):
  1. Seiko Quartz gullfarget, firkantet, med dag og dato, litt slitt, med batteri
  2. Seiko Quartz gullfarget, gullfarget lenke, firkantet, dag og dato, slitt, st.steel back
  3. Certina Quartz, st.steel, dato, mer vet jeg ikke
  4. Pulsar Quartz, svart skive, dato, (står Pulsar 852105 bakpå)
  5. Ræl med et slott på - modellen er note = flere noter
  6. Omega Géneve, vintage, gullfarget (er det gull?) med dato, manuell, ("waterproof" bakpå)
  7. Tissot Seastar, vintage, ser fin ut, manuell (jeg tipper den er blant topp 2 eller 3 i pris?)
  8. Omega Speedmaster - "Moonwatch" fra 1992, 861cal (vet ikke hva det betyr, men sjekket det hos urmaker'n her om dagen. PS: denne inngår ikke i prosjektet - da det er min første skikkelige klokke som jeg hadde spinket og spart til. Altså kun 1-7 som er relevant her.
---

Skal vi kjøre i gang, eller er dette bare tull?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    138,5 KB · Visninger: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    127,6 KB · Visninger: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    155,1 KB · Visninger: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    122,8 KB · Visninger: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    137,5 KB · Visninger: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    137,8 KB · Visninger: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    130,4 KB · Visninger: 0
Redigert av en moderator:
Den første tiden kommer flere av dere kanskje til å klaske seg selv i panna og tenke "hva gjør egentlig denne idioten her på et klokkeforum"


Skal vi kjøre i gang, eller er dette bare tull?

Velkommen.

For det første tror jeg ikke mange trenger å klaske seg i panna, alle har vært nye på TS og nye i klokkeverden. Så kjør på:)

Forstår jeg det slik at du allerede har en Moonwatch? I så fall er du veldig godt i gang og har vel svaret på oppgave 1.
Ellers ville jeg vel beholdt nr 6 og 7 og begynt å spare til det du selv liker best.
Jeg ser du allerede har gjort deg mange tanker rundt det:)

Lykke til videre.
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Velkommen.

For det første tror jeg ikke mange trenger å klaske seg i panna, alle har vært nye på TS og nye i klokkeverden. Så kjør på:)

Forstår jeg det slik at du allerede har en Moonwatch? I så fall er du veldig godt i gang og har vel svaret på oppgave 1.
Ellers ville jeg vel beholdt nr 6 og 7 og begynt å spare til det du selv liker best.
Jeg ser du allerede har gjort deg mange tanker rundt det:)

Lykke til videre.
Takk hyggelige ord!
Ja, jeg har en Moonwatch - men den er liksom utenom dette prosjektet.

Det er mulig jeg var litt uklar, men jeg skal altså få tak i (samme om det er ved kjøp, gaver, you name it) klokker, som jeg får solgt og byttet - slik at jeg sakte men sikkert nærmer meg det som skal være målet. La oss si at jeg fikk 100 kroner for et av urene på listen, og at jeg brukte den 100-lappen på å gjøre et kupp på et bruktmarked eller på finn.no. Så selger jeg det nyervervede uret til f.eks 400,-. Etterhvert kommer vi kanskje opp i tusenlapp-kategorier, og derigjen titusener, og til syvende og sist: mål-uret kan kjøpes. DET er tanken.

Når det er sagt, skjønner jeg at å få 100,- til å bli en Royal Oak eller Submariner er vel optimistisk, så derfor spørsmål 2) om budsjett. Hvor MÅ man starte for å komme i mål.

Klarerte det litt?
 
Hei.

Jeg tror (dessverre) planen din ikke er realistisk. Mulig du tjener noen hundrelapper eller tusenlapper på en klokke, men da taper du kanskje det samme (eller mer) på en annen klokke.

Hvis jeg var deg vile jeg solgt alle klokkene bortsett fra Speedmasteren (med mindre noen av dem betyr noe spesielt for deg) og heller begynt å spare til drømmeklokken(e).
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Sånn rent bortsett fra at du nok kommer lenger med hardt arbeid og hard sparing er nok intensjonen god.
Som nevnt før ville jeg kvittet meg med alt utenom Speedy'en og opprettet en hemmelig klokkekonto.;)
Mange har gjort forsøk på å være klokkedealere (haier) i jakten, og de fleste har gått på trynet på en eller annen måte.
Street rep i klokkeverdenen opparbeides nok best gjennom kunnskap, ydmykhet, pålitelighet, kunnskap og kunnskap.;)
 
Først og fremst; fantastisk artig lesing!
Jeg tror, som flere her, at det kan bli vanskelig å jobbe seg opp mot drømmeklokken(e) ved trading. Når det er sagt håper jeg du gir det et forsøk. Er et veldig artig prosjekt som jeg tror du lærer masse av, selv om du muligens snubler litt underveis.

Jeg ville solgt alle de aktuelle foruten nr. 6 og tatt det derfra, så har du noe å glane på mens du prøver å jobbe deg opp mot den nye garasjen :)

Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Haha, takk for det @Kjati. Jeg er ganske sikker på at lærekurven vil være omtrent like bratt som motbakken jeg starter i her.

Teoretisk sett skal det jo gå an å gjøre en god deal ett sted, for så å selge det til en fornuftig penge samme/et annet sted. Jeg snakker naturligvis ikke om å "lure noen på mest kyniske måte" - men jeg føler meg ganske trygg på at det ligger noen Rolex'er og slenger i noens hjem.. får jeg tak i bare én sånn, kan jo det veie opp for mye motstand.

Akkurat nå synes jeg det vanskeligste er å velge salgskanal for de 7 jeg har. Enig i at det hadde vært litt sjarmerende for historien at jeg beholdt "min aller første vintage". Vi får dog se om det lar seg forene med det store bildet her.

Hvilke kanaler selger jeg dette i?
Hva vet vi om antatt salgssummer?
 
Mange har gjort forsøk på å være klokkedealere (haier) i jakten, og de fleste har gått på trynet på en eller annen måte.
Street rep i klokkeverdenen opparbeides nok best gjennom kunnskap, ydmykhet, pålitelighet, kunnskap og kunnskap.;)
Jeg tror ikke det ene utelukker det andre her. Kunnskap og kunnskap vil forhåpentligvis dukke opp hele veien - og jeg skal på ingen måte kjøre noe haiangrep på etablerte kotymer i denne gentleman's verden ‍♂️ At de fleste har gått på trynet er jo bare bensin på motivasjonsbålet, vel ? ;)
 
Hvorfor skal noen her inne eller i andre kanaler, betale akkurat DEG eller noen andre "hobby tradere/haier", MER for et ur enn det du/de selv har kjøpt det for?
Tilføres det en merverdi ved at akkurat DU eller en eller annen dust av en "hobby trader/hai" har eid uret?
 
@Gin Det er ikke at det er jeg som har hatt det som skulle tilføre noen verdi (selvfølgelig ikke). Verdiøkningen måtte evt være om man fikk kjøpt det billigere enn markedet verdivurderer det til, for deretter å selge det til litt mer.

Det er godt mulig at man trenger noen kroner ved siden av, som nevnt i spm 2 i det første innlegget.

Vi får se
 
Jeg kan godt skjønne fascinasjonen din for kjøp & salg. Som du har merket allerede er en åpen traderstrategi ikke noe som gir umiddelbar beundring her på TS. Noen har prøvd seg og gått på trynet som UJU sier, med endt traderkarriere etter å ha opptrådt urimelig i kjøps- eller salgssituasjoner. Samtidig finnes (noen få) aktører med åpenbar agenda som nyter respekt. Jeg vil tro det er mulig å kun gjøre kjøp hvor selger er fornøyd, kun gjøre salg hvor kjøper er fornøyd og samtidig sitte igjen noe. Men det krever veldig høy integritet, mye innsats og en drøy dose tålmodighet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
@Gin Det er ikke at det er jeg som har hatt det som skulle tilføre noen verdi (selvfølgelig ikke). Verdiøkningen måtte evt være om man fikk kjøpt det billigere enn markedet verdivurderer det til, for deretter å selge det til litt mer.

Det er godt mulig at man trenger noen kroner ved siden av, som nevnt i spm 2 i det første innlegget.

Vi får se
Så du satser altså på at du er litt "smartere" enn oss andre dumminger (vi er jo markedet), slik at du kan snappe opp de gode kjøp, for så å videreselge til oss med et påslag?
Forventer du virkelig å få vår sympati og fornuftige tilbakemeldinger når du flasher en slik attityde?
 
Dette ble helt misforstått folkens.

Jeg spør jo fordi jeg ikke vet: er det mulig å starte "på bar bakke" med noen få klokker - og deretter ende opp med å gjøre kjøper og selger fornøyd på reisen mot å ende opp med å ha drømmeklokken selv? Ingen attityde her i det hele tatt - og nei, jeg mener ikke at noen er smartere og dummere enn andre.

Ta et eksempel da: la oss si at jeg finner en klokke i kjelleren til bestefaren til en kompis, så ville den enten blitt liggende og støve - eller brakt til markedet av f.eks. meg. Om noen da er interessert - og prisen blir riktig for begge parter...hva er da problemet?
 
Tja.
En ekte gentleman ville vel fortalt bestefaren hva uret er verdt, bistått med klokkekunnskap, og latt ham spe på pensjonen med et rettferdig salg til markedspris?

Poenget er vel at mange har tynet ærlige selgere på pris, hvorpå klokken har blitt lagt ut igjen for salg med et stygt påsalg.
Uten tvil en handel kun for å tjene noen skarve lapper.
Ellers er det litt kontroverser rundt retningen TS har tatt i det siste med overdrevet(?) fokus på prisdiskusjoner, verdistigning og profitt.
Mange, inkludert meg selv, synes dette forringer kvaliteten på det som har vært et entusiastforum hvor kunnskap trumfet pengefokus.
Det ville vært synd om denne plassen ble omdannet til en markedsplass fremfor en kilde til kunnskap, nerding og interessante diskusjoner.
 
Ta et eksempel da: la oss si at jeg finner en klokke i kjelleren til bestefaren til en kompis, så ville den enten blitt liggende og støve - eller brakt til markedet av f.eks. meg. Om noen da er interessert - og prisen blir riktig for begge parter...hva er da problemet?
Problemet er at du da forsyner deg av en verdi egentlig tilhørende bestefaren/kompisen din.
 
Takk hyggelige ord!
Ja, jeg har en Moonwatch - men den er liksom utenom dette prosjektet.

Det er mulig jeg var litt uklar, men jeg skal altså få tak i (samme om det er ved kjøp, gaver, you name it) klokker, som jeg får solgt og byttet - slik at jeg sakte men sikkert nærmer meg det som skal være målet. La oss si at jeg fikk 100 kroner for et av urene på listen, og at jeg brukte den 100-lappen på å gjøre et kupp på et bruktmarked eller på finn.no. Så selger jeg det nyervervede uret til f.eks 400,-. Etterhvert kommer vi kanskje opp i tusenlapp-kategorier, og derigjen titusener, og til syvende og sist: mål-uret kan kjøpes. DET er tanken.

Når det er sagt, skjønner jeg at å få 100,- til å bli en Royal Oak eller Submariner er vel optimistisk, så derfor spørsmål 2) om budsjett. Hvor MÅ man starte for å komme i mål.

Klarerte det litt?

Ok, da misforsto jeg litt.
Jeg tror nok sparing er veien å gå. På veien til drømmeklokken har vel de fleste vært innom en del "ventepølser" som nok oftere blir solgt med tap enn gevinst.
 
@UJU & @Gin :
La oss snu spørsmålet litt: Dere er i et middagsselskap, og en av de som er rundt bordet forstår at dere er klokkeinteressert, og inviterer dere ned i kjelleren. Der får dere en allright klokke som er verdt noen tusenlapper - og han sier at han ikke har noe glede av den uansett, og skal ikke ha noe for den.

Må dere da beholde klokken, eller kan du selge den senere? Hva gjør dere med pengene?
 
Da spør jeg om det fortsatt er plast på klokken. Om det medfølger boks og papirer. Om den er momset inn. Og om Bjerke går god for den. Isåfall kjøper jeg den og legger den i ovnen slik at den får en fin patina og kan selges som om den har levd det livet den burde.
 
Da spør jeg om det fortsatt er plast på klokken. Om det medfølger boks og papirer. Om den er momset inn. Og om Bjerke går god for den. Isåfall kjøper jeg den og legger den i ovnen slik at den får en fin patina og kan selges som om den har levd det livet den burde.
:D