Oldemors Piquet - der både veien og målet er målet

Det er også greit å lete litt her hvis du kommer over ord og uttrykk som du lurer på. Synes å huske at det fantes en tråd her på forumet også med ord/utrykk og forklaringer, men kunne ikke finne den i farta. Velkommen til galskapen i alle fall.
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Heisann!

Kult du prøver deg på en litt annerledes tråd, på tross at det ikke ble helt godt mottatt, eventuelt kanskje også misforstått. Jeg velger å legge godviljen til, og tror at du ikke hadde som mål å "lure" noen ved å kjøpe billig og selge høyt, men forumet har hatt noen smartinger viss hovedfokus lå på profitt, og dermed ble din tråd lest med et litt farget syn.

Dog må det sies som mange andre har sagt i denne tråden; å skulle flippe seg oppover og til enhver tid tjene penger på dette, er vanskelig dersom man ønsker å ha gode relasjoner til andre medlemmer på Tidssonen, og i mine øyne forsvinner alt som heter klokkeglede.

Dét sagt, så er det jo forståelig at man ønsker å legge en strategi på hvordan man kan "arbeide" seg oppover, og jeg tror personlig at en strategi som fungerer godt er å spare til bestemte klokker, eie en periode og så selge etter at man har erfart klokken.

Jeg har liten erfaring med verdien av din nåværende samling (utenom Speedmasteren), men forsto at du ønsket å likvidere disse, for å kjøpe noe annet. Gjør det! Deretter setter du pengene på en designert klokkekonto mens du leter etter din neste klokke og setter deg godt inn i hvilken modell du ønsker deg. Her er Tidssonen et godt sted å starte for å hente inspirasjon og erfaringer. Dette er en tidkrevende prosess, og her har du jo muligheten til å spare samtidig som du leter etter neste kjøp. Du skrev i ditt originale innlegg at reisen og er en del av målet, og for min egen del, er "jakten" en morsom del av klokkegleden, så vil sterkt anbefale at du ikke kjøper i hytt og gevær, men eier en klokke over en tid, slik at du får erfaring med merket/modellen, men også gjør veloverveide kjøp. På den måten kan du også minimere risikoen for å kjøpe katta i sekken. Det blir også langt lettere å holde oversikten; du skal ikke gjøre mange transaksjoner før du begynner å gå i surr på hva du rent faktisk har betalt for en klokke (her er verdivurdering ved bytte av klokker stikkordene).

Ønsker deg lykke til!
 
Takk for hyggelige og kloke ord @thomask ! Du har rett i egentlig alt du skriver, slik jeg ser det. Jeg kommer nok til å selge unna de jeg har utenom Speedmaster'n nå straks. Samtidig har jeg tenkt å serve den i løpet av kort tid, og for å ikke bli klokkløs i mellomtiden er det et par på vei inn i alle fall. Høres sikkert litt høyfrekvent ut, men det er jo gøy å kunne alternere litt i prosessen :)

Er det noen som kan svare meg på spørsmålene jeg stilte i post 2 ?
 
Hei igjen! La oss kalle dette innlegg #2 (ser bort ifra frem-og-tilbake-meldingene fra innlegg #1).

I helgen solgte jeg tre klokker som jeg var helt sikker på at jeg ikke kom til å bruke selv. Jeg gikk faktisk med hver og en av de i noen timer i helgen - og det kjentes ikke helt som min greie, så da var det nok et riktig valg. Da var altså Seiko'ene og Certina'en ute av samlingen. Jeg skal innrømme at det var veldig gøy å se at det var andre som ville ha de. Jeg spurte også hvorfor de ville kjøpe akkurat disse klokkene, og Seiko-kjøperen hadde en fascinasjon for merket - og var mer eller mindre blitt en slags samler. Da føltes det godt å shippe de videre en mandagsmorgen til en som gleder seg til å motta i andre enden!

Hva lærte jeg denne gangen:
Jeg fant en fin side som heter http://www.watchsleuth.com/seikodatefinder/ som anslår litt om når en Seiko-klokke stammer fra, basert på ref.nr., serienummer og et nummer til bakpå klokka. Det visste sikkert 9 av 10 av dere allerede, men det var nytt for meg.

Budsjett- og prosjektmessig har jeg tatt med meg rådene fra tidligere her, så jeg innser at det blir sparing, innfall og uplanlagt mtp kroner og øre - men at jeg virkelig får testet hva jeg liker/ikke liker på veien! Hvorfor ha én eller to fine klokker, når det finnes så mange fine, right?

...og apropos dét...
jeg falt for fristelsen, og kjøpte et par nye gamle klokker her om dagen som jeg venter spent på å få inn. Det er to Omega Géneve vintageklokker, en i steel og en i gold. Ser for meg å bruke de litt om hverandre litt fremover i veksling med hovedklokka. Hvis jeg tør - skal jeg også åpne i alle fall den ene og "se litt" på urverket.. I og med at det er skikkelig bortebane for meg, tar jeg veldig gjerne i mot tips om alt mulig som omhandler det å åpne en klokke selv!

Hva ser jeg etter? Hva kan jeg "gjøre" der inne - og hva skal jeg absolutt ikke gjøre?

Avslutningsvis har jeg noen spørsmål som har dukket opp. Ja, jeg kan google, men jeg synes det er litt av greia at man "snakker om det" i stedet.


- Hva betyr 861 cal på Speedmaster'n min?
- Hva bruker man windere til? (de boksene, sant?)
- Hvis jeg ikke skal bruke en opptrekksklokke på en stund. Bør jeg la den ligge og gå tom for "strøm", eller bør jeg trekke den opp som om jeg brukte den?
En Winder er til og holde en klokke med automatisk opptrekk gående når du ikke bruker den.
Når det gjelder og fikle med urverk ville jeg utgått dette hvis du ikke vet hva du skal gjøre.
Om du vil åpne for og se anbefales det og bruke en egnet kasseåpner( finnes mange typer).
( om du skal holde klokker gående eller la de gå tomme for "strøm" er en diskusjon på lik linje med den om bestikk i oppvaskmaskin( håndtak opp eller ned i kurven, altså kommer ann på hvem du spør)
 
Er det noen som kan svare meg på spørsmålene jeg stilte i post 2 ?

En Watchwinder er en boks som navnet tilsier har som funksjon å trekke opp klokken din. Dersom du har flere automatiske klokker kan man legge én eller flere klokker i winderen, som da holder urverket i gang ved å rotere klokken.

Denne tråden tar litt for seg fordeler og ulemper ved bruk av winder.

Jeg har selv en manuell klokke i samlingen som jeg bruker ca en gang hver annen uke, og jeg lar den stoppe når jeg ikke bruker den. Dette er en nyere JLC, og dermed føler jeg meg trygg på at olje etc. i verket ikke tar skade av å ligge stille en periode.
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Du har jo fått en del svar og forslag allerede, men du spurte i den første posten "Hvor MÅ man starte for å komme i mål". Nå vet ikke jeg akkurat hva som er målet ditt, så slik sett er det vanskelig å svare på. Jeg kan imidlertid svare på hva jeg ville gjort hvis jeg var i dine sko.

Du har nå en klokke (Speedmasteren) til en verdi av sånn ca. 30'. Da jeg selv startet (den virkelige) galskapen for ca. 5 år siden hadde jeg den samme summen. Riktignok i cash, og ikke i en klokke. Prisene på brukte klokker var en del lavere da, men prinsippet er det samme fortsatt. I løpet av noen år var jeg innom en haug med klokker. Noen hadde jeg veldig kort. Andre i lengre tid. Jeg fikk uansett på forholdsvis kort tid prøvd veldig mange klokker fra både Rolex, Omega, Panerai, JLC osv. Noen av dem angrer jeg i ettertid litt på at jeg solgte, men jeg ville nok gjort det samme på nytt.

Med mindre du er veldig knyttet til akkurat den Speedmasteren så kunne du kanskje forsøkt å bytte den med en annen klokke (evt. med litt penger en eller annen vei), for så å etter en stund bytte den neste klokken osv. Da trenger du egentlig ikke noen annen startkapital enn den du allerede har, og du kan få prøvd mange forskjellige klokker. En Speedmaster får du alltid tak i igjen hvis det skulle vise seg at det er akkurat den klokken du vil ha. Hvis du har for sterke emosjonelle bindinger til Speedmasteren til at du vil skille deg med den, så er nok svaret at du bør nok ha sånn ca. samme verdien i penger for å kunne starte den store flippedansen.

Lykke til. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Takk for gode svar fra @runes @thomask og @Christoffer91 :)

Nå har jeg ikke sett alles klokkeslap her inne, men jeg må si man får vann i munnen av å lese runes' tråd "Samlingen" i signaturfeltet! Fornøyelig lesning om en interessant historie - og ikke minst vanvittig mange flotte klokker på CV'en der etterhvert! Kan fort hende jeg kopierer den løsningen der runes.

Hvis noen kunne svart meg på spørsmålene rundt det å åpne klokka for å "se litt", hadde det vært kult også! Forventer å få inn en av de i dag
 
@OldermorsPiquet

Er det ingen som har berømmet deg for et over snittet artig nick i løpet av tre sider med diskusjonstråd, altså? Det er herved gjort :) (Men hvorfor R-en i Oldermor?)
Nå står jeg ved et klassisk hvit-løgn-veiskille. Venstresvingen går mot noe ala "OldermorsPiquet er med fullt overlegg og en morsom greie hvor jeg la inn en R for mye", mens høyresvingen - dvs sannheten - faktisk er at det er en trykkleif som jeg ikke selv har sett før du påpekte det nå :) Haha.
Det som kanskje gjør hele historien enda litt bedre er at jeg ble så oppgitt over å ha kludret til et, etter min mening, supernick - så jeg sendte nettopp en mail til support@-mailen her på TS for å høre om bistand til å fjerne en R i nicket...

Du var førstemann på listen over klapp på skuldra for bra nick ja, så takk for det @reim (også du da @Loevhagen )!
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
Da har jeg fått meg et nick uten trykkleif - takket være ekstremt rask leveranse fra supportavdelingen!
Nå er vi ekte nick-brødre. Har ikke møtt mange på min vei som har oldemor i nicket sitt, uansett arena.

Må dessverre hive meg på resten, å trade fra en SKX007 til en PP2499 er nok et vanskeligere prosjekt enn du tror. Selvfølgelig er det teoretisk mulig i lengden, men mengden jobb og ryktet på forumet her vil nok være et større offer enn om du velger å investere noen av dine egne penger i forskjellige klokker som du kan selge for omtrent samme pris som du kjøpte de. De fleste er vel fornøyd med å gå bare litt i minus etter en del flipping.
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
@FaensOldemor Nick-brødre ass. Jeg kjenner varmen her inne begynner å ta seg opp etter kalddusjen i første timene. Litt som å komme opp på en hytte uten strøm. -10 ved ankomst, og lufting og snøbading noen timer senere :)

Ja, jeg kommer til å gjøre det over lang tid med penger i potten ser det ut til :) Men uansett: prosjektet består jo i form av at jeg skal gå fra 0 til x100 over lang tid - både med tanke på kunnskap, erfaring og klokkepark. Har allerede prøvd litt forskjellig, litt er på vei inn og litt på vei ut. Sånn lærer man i alle fall.
 
Redigert:
Ei litta historie på tampen av dagen har vi vel tid til....

Som dere alle vet, er jeg keen på å komme i gang med å styrke klokkegarderoben min. Derfor gikk jeg optimistisk løs på et par annonser, og endte opp med en dialog med en fyr som skulle selge noe jeg der og da syntes så litt spennende ut.

Jeg ba selger om litt mer info om uret han skulle selge, i og med at bildet ikke viste noe særlig detaljer osv. Etter å ha lest litt rundt på TS har jeg jo skjønt at man ikke skal kjøpe bruktklokker blindt, må vite.

Etter noen ærlige forsøk på å få litt mer info via dårlig kjemi på SMS, ba vedkommende meg om mailadressen min. Flott, tenkte jeg...endelig kan vi komme litt videre med noen skikkelige bilder så jeg kan ta en avgjørelse på om dette er noe vits å bruke mer tid på.

Her er mailen jeg mottok (navnet er byttet ut, alt annet likt).

Hei !

Du har i SMS-form fått alle opplysninger jeg kan gi om klokken.
Med min begrensede kunnskap om klokker vil jeg tro dette er
en relativ billig klokke - sier navnet deg noe..?

Du vi antakelig til slutt by meg 50 kr og da er det ikke bryet verd
å fotografere, og sende deg bilde og pakke og sende klokka....

Eneste mulighet er kr 250 + porto 30 i forskudd til min konto så
kommer klokka om 3-4 dager....

Navn Navnesen
Du finner meg på Gule Sider
- der står stort sett bare de med rent mel i posen.


Dagens tusenkroners: Hva skal vi med vandelsattest, når vi har Gule Sider?
 
  • Liker
Reaksjoner: mactpolo