Nybegynnertråden

Joda, det er en gråsone forhandler! Og for dere som har fulgt med der en del, har dere sikkert sett at de bla ikke selger Seiko lenger! Og det er fordi de ikke sitter på rettigheter til å selge merket i Norge/Svergie og importøren har, via juridisk hjelp, påvist dette ovenfor urverket.no/se og merkevaren er nå fjernet fra deres sortiment!

Kan hende det er besvart andre plasser men søk på ordet gir alt for mange treff:

Hva ligger i ordet 'Beater' - er det en klokke som går og går og funker til all slags hverdagsligheter eller er det en klokke som faktiskt fått seg noen slag eller er tenkt å få det?
(og er ordet subjektivt - kan en Rolex Explorer noen gang bli en beater om resten av samlinge er ALS/GO?)

Litt samme som Desk Diver (dykkerur som aldri er i vannet) og det "å få en desk dive" på klokken sin.

Personlig får jeg faktisk litt dårlig smak i munnen av "beater" begrepet - noens "beater" er andres drømmeklokke og det kan oppleves litt kjipt å få det stempelet på noe man har spart opp til og gledet seg til å få.

Men det har jo noe å gjøre med definisjonen min; min egen beater er den klokken som blir med når det skal beises, skrus på motorer eller andre skitne oppgaver som innvolverer materialer jeg ikke nødvendigvis tror er heldig for en klokke og alle dens pakninger osv.

For meg er en beater noe som kan gå i stykker uten at man bryr seg nevneverdig om det.

Er samlingen utelukkende ALS og PP er det kanskje naturlig at en sub blir en beater, men virker litt meningsløst mtp hvordan jeg personlig definerer det hele...

Min forståelse av en "Beater" er en klokke man kan bruke til mer uvørn bruk og ikke trenger å bekymre seg for riper osv som følge av bruk. Den kan være billig eller dyr, det avhenger av budsjettet ditt. Den er ofte solid bygget, for å "take a licking and keep on ticking". Jeg synes ikke nødvendigvis at begrepet er negativt ladet. Jeg tror mange ser på en "Beater" som en klokke som vil tjene deg trofast i enhver situasjon...to hell and back.

Jeg forstår vel begrepet som Dharma bum.

Dessuten er det vel mange her som ofte bruker ordet med glimt i øyet, selv om vi ikke alltid husker den riktige smileyen ;) Jeg har vel omtalt både min PO og Sub Date som beater, og det betyr først og fremst at det er ur som brukes mye. De hadde riper da jeg kjøpte dem, har fått mange flere i mitt eie og jeg sørger for å trykkteste dem hvert år. Kjøpte en Seiko SKX007 som "beater", men det er oftere en av de overnevnte som blir med ut på eventyr :D

Kan noen klargjøre hva man egentlig ligger i definisjonen NOS. Ser New Old Stock brukes litt forskjellig rundt omkring på verdensveven..

NOS er egentlig veldig enkelt...

Noen kjøper en reservedel i 1978. Den blir liggende på lager eller i en skuff eller i en bod og hentes ut igjen i 2012.

Den er ubrukt (derav New), men ikke ny som i dagsfersk (derav Old Stock).

NOS er egentlig veldig enkelt...

Noen kjøper en reservedel i 1978. Den blir liggende på lager eller i en skuff eller i en bod og hentes ut igjen i 2012.

Den er ubrukt (derav New), men ikke ny som i dagsfersk (derav Old Stock).

Jeg tenker og i den banen, ser bare at begrepet brukes vidt for å si det mildt. Flere innspill?

"New old stock" er i klokkesammenheng eldre ubrukte og usolgte klokker. De har vanligvis originale merkelapper og ligger gjerne i originalembalasje. De er usirkulerte men kan ha spor etter lang lagring i fom av små slitasjemerker. Skivene kan også være påvirket av aldring pga kjemike prosserer etc. På nettet misbrukes dette ofte om pent brukte, ja tom. polerte klokker, så man må være forsiktig hvis man er ute etter slike objekter.

Har sett på flere klokker at det står noe om hvor mange "Jewels" det er i klokken.
På Kemmner klokken som jeg kjøpte av Mogens står det "SEVENTEEN 17 JEWELS".

Hva betyr dette?