Nybegynnertråden

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.344
Sted
Lier
Det er vel ingen tvil om at sonen har en hard kjerne faste brukere med konservativ klokkesmak ;) Samtidig vil jeg gi en felles kudos til hele sonen for den respekten og tonen som er på forumet, og det virker absolutt aldri som et spørsmål er for dumt her inne. Uansett vil jeg tro det kan føles som en høy terskel å starte aktivt her inne som nybegynner, og jeg vil tro det er en del "lurkers" som følger med på hva som skrives her uten å delta aktivt selv. Kan denne tråden kanskje være den lille bumpen som skal til for å begynne livet på sonen. La dette være et ekstra fristed der absolutt ingen spørsmål er for dumme i klokkeverdenen.

Jeg kan begynne selv: Kan noen fortelle meg kort hva forskjellen på de ulike Glashuttene er? Ser at flere merker bruker navnet, og hva er historien bak dette?
 
Jeg er ingen ekspert på Glashütte og klokkene der i fra, så andre kan sikkert gi bedre svar enn meg. Allikevel er vel Glashütte et område i Tyskland, kjent for å være klokke stedet i Tyskland! Og i dette området er det mange flere produsenter en feks det vi kjenner som Glashütte Orginal. Og produsenter fra dette området kan bruke Glashütte navnet på deres klokker og i deres markedsføring.. Litt som med Swiss Made på en måte! Er dette riv ruskende galt får dere si i fra folkens:)
 
Ja dersom du tenker på forskjellige produsenter fra Glashütte, så er Glashütte en liten bygd helt sør-øst i Tyskland der det ligger en rekke klokkefabrikker.

A.Lange & Sohne, Glashütte Original, Nomos, Muhle, Tutima, og sikkert noen flere.


Jeg lurer på: Hva er egentlig "escapement"? Jeg har prøvd å lese meg opp, men skjønner ikke bæret.
 
000.JPG
 
Ser at enkelte urverk har vekter på balansehjulet. Det er stort sett på de litt dyrere verkene. Det ligger vel i ordet at det skal hjelpe til med balansen og nøyaktigheten, men hvor stor forskjell utgjør det?
 
[video=youtube;508-rmdY4jQ]http://www.youtube.com/watch?v=508-rmdY4jQ[/video]

Denne videoen er vel relevant her, for de som ikke har sett den før. Hjelp i alle fall meg med virkelig å fortså hva som foregikk inni klokkene mine. Ble faktisk så gira at jeg plukket fra hverandre en gammel Vostok jeg hadde liggende. Lærte meget, og må holde meg i skinnet for ikke å åpne hverken SMP Chronoen eller Subben. Er sykt nysgjerrig på hvordan de ser ut innvendig. Ja, jeg vet at jeg bare kan finne et bilde på nettet, men det blir ikke det samme.:D

Når det er sagt så er det nok lenge til jeg oppnår WIS status med mitt tempo her inne- Føler likson at den harde kjernen bidrar med alt forumet trenger for min del. Når det er sagt så så er TS et av de nettstedene jeg besøker mest.

Over til kanskje det dummeste spørsmålet ever. Vet at WIS betyr "maksklokkenørdsomkanaltogharmeren1000posterpåTS", men hva står det egentlig for? :oops:
 
Liker ikke det begrepet. Jeg bruker konsekvent "entusiast". Ikke fordi det er et negativt lada begrep, men fordi "idiot" og "savant" gir meg de samme assosiasjonene, og i så måte går hverandre i næringa. Watch Idiot eller Watch Savant. Men ikke begge. Det ser rart ut.
 
Liker ikke det begrepet. Jeg bruker konsekvent "entusiast". Ikke fordi det er et negativt lada begrep, men fordi "idiot" og "savant" gir meg de samme assosiasjonene, og i så måte går hverandre i næringa. Watch Idiot eller Watch Savant. Men ikke begge. Det ser rart ut.

Man må vel ha en smule selvironi;) Ikke for å være frekk, men du virker kanskje litt "touchy" ifht lidelsen din.:D hihi.
Selv føler jeg at entusiast ikke blir dekkende for galskapen min. Jeg er definitivt en komplett idiot. Hadde aldri turt å fortelle en psykolog om hvor ofte jeg tenker på klokker. Ikke hvor ofte jeg leser på TS heller for den saks skyld.:mrgreen:
 
Man må vel ha en smule selvironi;) Ikke for å være frekk, men du virker kanskje litt "touchy" ifht lidelsen din.:D hihi.
Selv føler jeg at entusiast ikke blir dekkende for galskapen min. Jeg er definitivt en komplett idiot. Hadde aldri turt å fortelle en psykolog om hvor ofte jeg tenker på klokker. Ikke hvor ofte jeg leser på TS heller for den saks skyld.:mrgreen:

Hah når du sier det sånn ja.. Joda, orda er dekkende de. Jeg er vel både idiot og til en viss grad savant. :D

"Lidelse" :rolleyes: jaja...
 
Gode bøker om klokker?

Nokon som har lest gode/interessante bøker som gir ein "innføring" i klokkeverda?
Ein tilegnar seg mykje kunnskap med å lese forum og søke rundt på nett, men lurar på om det finst gode bøker (sjølvsagt med bilder), som gir ein enkel innføring i dei ulike produsentane og historia deira?
 
Det virkelig store spørsmålet:

Hvorfor er det Submarineren og ikke Sea-dwelleren som er alles favoritt??? Det har jeg aldri forstått.
 
Hvorfor er det Submarineren og ikke Sea-dwelleren som er alles favoritt??? Det har jeg aldri forstått.

Subben er whee bit mindre og folk flest er ikke villige til å betale så fryktelig mye for vanntetthet ned til de dybdene ;).

Subben er "Nok" mens SD er "mer enn nok".

Min teori i hvert fall.
 
Hvorfor er Rolex så populære, med sine masseproduserte og enkle urverk?


En påstand som nok er ment for å provosere noen og enhver haha. Men ja en kan begynne å tenke når man ser hvor hypnotisert mange og enhver er av Rolex. Jeg kan se at de er klassiske på mange sett( og jeg er veldig glad i klassisk enkelthet) men de er ikke alene om det.
 
Hvorfor er Rolex så populære, med sine masseproduserte og enkle urverk?

Et godt spørsmål som jeg har stilt meg selv mange ganger, både før og etter at jeg ble bitt av basillen selv.

Tror muligens den enkleste forklaringen er "himla god markedsføring" kombinert med solide og relativt sett ærlige produkter, enkle urverk, ja, men også noe av det mest solide som er der ute.

Det er nok også en slags selvforsterkende maskin; stor etterspørsel betyr gode bruktpriser, gode bruktpriser betyr at folk tør å investere i en ny som igjen drar etterspørselen opp. Og sånn går nu dagan...
 
Hvorfor er Rolex så populære, med sine masseproduserte og enkle urverk?

Du vil nok møte forskjellige oppfatninger av Rolex avhengig av hvilket miljø/forum du henger i. Det er mitt inntrykk at tidsonen er ganske mye over gjennomsnittet interessert I Rolex.

-- Morten --