NOMOS Glashütte

Var veldig fornøyd med nøyaktigheten på Alfa-urverket helt til jeg holdt på å komme for sent til et møte i dag..

28773763-0627-4C4A-BF44-DF9AB5C33398.png

• Liker
Reaksjoner: Trifide
Uff, det der ser ikke bra ut. Jeg har to klokker med dette urverket og de går henholdsvis +5s og -1s per dag så her er det åpenbart noe som er galt. Kan det være den har blitt magnetisert? Det er i så fall en rask sak å fikse for en urmaker såvidt jeg vet.

Jeg har titta litt på en blå og firkantet sak :)
Jeg har den svarte saken. I likhet med den blå, så er den særdeles lekker.
Fikk for alvor opp øynene for firkantklokke etter at du @Jørgen hadde en omtale av Tag Heuer Monaco i svart/hvit utførelse for et par år siden. Den var flott som fy, men syntes den så ganske svær ut. Noe jeg fikk bekreftet på hånden på Oslo Watch Fair 2021.

Tetra Neomatik 39 derimot, har en helt perfekt størrelse for mitt håndledd. Vanskelig å unnvære, om det så er hverdag eller fest.
Når det gjelder urverket, så er jeg litt overrasket over mitt eksemplar. Siden den presumptivt skulle være på kronometernivå, så syntes jeg 20 sekunder for sakte per døgn var i meste laget.

Den ble derfor sendt på en garanti-tur til Glashütte for en sjekk. Kom tilbake med -1 sek per døgn, noe som vel er innafor. Men nå ser den ut til å sakne mer igjen, så lurer på om den må på en ny turné.

• Liker
Reaksjoner: Jørgen
Uff, det der ser ikke bra ut. Jeg har to klokker med dette urverket og de går henholdsvis +5s og -1s per dag så her er det åpenbart noe som er galt. Kan det være den har blitt magnetisert? Det er i så fall en rask sak å fikse for en urmaker såvidt jeg vet.
Må være noe slik. Stilte den på nytt i går kveld, og den har gått nøyaktig til nå. Aner ikke hva som har skjedd. Får følge litt med.

Er det noen som har erfaring med klokker fra NOMOS Glashütte? Hvordan er kvaliteten på disse? Vet noen om disse selges av noen i Norge, eller om jeg i tilfelle må kjøpe direkte fra NOMOS sin webbutikk?
Noen erfaringer ang. min NOMOS Club Neomatic Atlantic Ref. 741 - kjøpt hos Urmaker Lian 11. november 2022. Urverket er pent å se på, ok. Lumen er så godt som fraværende. Veldig svak. Gangnøyaktigheten etter en liten måned ligger på -5 til -15! Veldig ustabil og sårbar for magnetiske felt. Teknologisk er vel urverket på nivå med det ETA leverte på 60. tallet. 21.600 svingninger og ca 40 timers gangreserve. Og altså veldig sårbar for magnetiske felt. Høyden på urverket (DUW 3001) kan jo framstå imponerende med sine skarve 3,2 mm, men et ETA 2892 - uten datomodulen, ville vel ikke vært så mye høyere. Det urverket er jo fra 1974, og har som kjent 40 timers gangreserve, og er 3,6 mm med dato! Så min erfaring er at dette uret som kostet meg 27,500,- var veldig overpriset, og skuffende.

Redigert:
Spennende. Elsker ikke hverken fargepaletten i bilde 2 eller armbåndene i bilde 1, men kan bli positivt overrasket.
To ting jeg er ganske trygg på:
Det er en Club-variant
Den kommer til å være utsolgt før jeg får bestemt meg om jeg liker den eller ikke.
(er i det hele tatt ikke så veldig glad i konseptet limited edition)

Edit: fargepaletten gror litt på meg allerede :p

• Liker
Reaksjoner: PJO og kire
To ting jeg er ganske trygg på:
Det er en Club-variant
Den kommer til å være utsolgt før jeg får bestemt meg om jeg liker den eller ikke.
(er i det hele tatt ikke så veldig glad i konseptet limited edition)
Fikk jommen rett i begge mine spådommer gitt :p
Både den blå og den grønne så jo ganske bra ut (og er utsolgt)

Jeg liker at de har tatt seg bryet med fargen på datoskiven.
Det burde egentlig være en selvfølge på såppass dyre klokker, og ikke noe man skulle trenge å påpeke spesielt, men når AP, Patek og Rolex (og fler) har så late designere som de tydeligvis har er det jo fint at noen gjør en ordentlig jobb
/rant

Uansett, tror jeg heller ville hatt en rosa og/eller orange club campus :D

• Liker
Reaksjoner: bruno47
Den metall-finishen på underskiven for sekunder klarer jeg ikke å bli helt venn med, men ellers så de jo ganske bra ut.

• Liker
Reaksjoner: bruno47