Noe mange er opptatt av og har sterke meninger om...

Ser jo at prisene på chrono24 til tider er særs optimistiske også.

En ting er klokker som er gått ut av produksjon. Her er set vel markedet som bestemmer, men når det gjelder klokker som en enda kan få tak i nye så er min regel minst 13% ned på strøken komplett "brukt" klokke . Det er det eg ser som verdien av å handle uret sjølv i butikk med eget navn i garantikortet. sjølv då er eg usikker på om det er verdt besparelsen.

Redigert:
Gitt at man tar for seg den lovlige delen av markedet – altså ikke de som egentlig driver business, storsmuglere osv. – så er ikke problemet de som selger. IMHO er problemet de "dumme" kjøperne.

Det har blitt "kult", "trendy", og folkelig med klokker. For ikke å snakke om invisteringmulighetene.

Redigert:
Er det ikke greit at selgere priser objektene sine til det markedet er villig til å betale? Jeg ser ikke noe feil i det. At folk er villig til å betale spinnville priser er uforståelig for meg. Men kan ikke si at jeg ser noe galt med det heller. Det er dine penger, så for all del bruk dem som du vil. Mens jeg leter heller etter andre objekter som gir mer verdi for pengene. Det er nok av spennende merker med interessante modeller!

Det som bryr meg noe fryktelig er når folk tjener penger på min eller andres naivitet, og da spesielt etter å ha prutet salgsobjektet ned til under smertegrensen før det selges med et gigantisk påslag et annet sted. -Det er den nye normen virker det som.

Jeg håper bare at dette "går over" snart. Når renta stiger, og folks overforbruk kommer til syne, så vil det kanskje bli et hyggelig bruktmarked.

den genuine klokkeinterresse
Da hadde vel Rolex fått seg en knekk, er vel ingen som gidder kjøpe det av egen fri vilje?

Har blitt litt mange invistorer i det siste, populært å stå på venteliste, max utlegg på kredittkort for så legge ut objektet på finn timer senere, men som jeg er helt enig i, fy faen det er mange dumme kjøpere der ute...

Jeg tror at vi lever gjennom en alt-mulig-bobletid men at det skal roe seg ned etterhvert.
Som jeg sagt tidligere "Omega og Rolex har kastet seg i et løp hvor høye priser booster prestisjen og det motsatte: det er en ond sirkel." og det startet en type "frenzy" på markedet.
Nå har disse to og mange andre fått seg en liten knekk på salgene sine MEN ikke alle har forstått dette enda og alt for mange fortsetter å surfe på denne gammel bølgen som "bare går opp" til evigheten og forbi:rolleyes:
Det som er: mange varemerker har vært veldig taus på produksjonen og salgene sine siden 2015...
Grafene som denne er også blitt sjeldne.
Hvis jeg tar ikke feil har Rolex prisene vært fryst fast de to siste årene i en del land.

Men det tart tid før markedet reagerer og så det er sagt fra min side: Rolex er ikke som å ha ren gull i safen.
Det blir en tid når mange "institusjoner" skal fortsatt kjøpe gullet ditt men ikke alle skal løpe for å kjøpe Rolexen din med samme fortjeneste.
Men det forblir min egen mening.
Rolex-Submariner-No-Date-Price-Increase-Chart-1.jpg

Redigert:
Et stikk mot invisteringsgutta, ja. De som har såpass hastverk at de ikke rekker å si hallo i forumet før de sårt trenger tips om hvilket valg de skal ta når pengene fra forrige klokkesalg (beklager, klokke salg*) kommer inn på konto. Typisk vært registrert på forumet noen måneder, har ett til to innlegg (salgstråder telles ikke som innlegg under avataren). Veldig tiltrukket en spesiell type klokke, f.eks. sjikkelig intreserte i 5711, 114060, 116520 etc. fordi de er tidløse, vakre klassikere. Har også en tendens til å annonsere på forumet med all teksten i bold. Og heller ikke interessert i innbytte, så lenge det ikke gir dem minimum 5% ekstra profitt. Ikke til bry for meg eller de fleste andre siden de ignoreres, men som nevnt, et bevis på at det finnes for mange dumme kjøpere.

Redigert:
Det som bryr meg noe fryktelig er når folk tjener penger på min eller andres naivitet, og da spesielt etter å ha prutet salgsobjektet ned til under smertegrensen før det selges med et gigantisk påslag et annet sted. -Det er den nye normen virker det som.

Alle står fritt til å IKKE selge (eller kjøpe for den del) hvis prisen ikke er god nok. Det er ingen som MÅ ha en ny klokke hver tredje måned.

• Liker
Reaksjoner: PerØ
Mulig det er ment som ironi her - men det er jo ingenting som heter "invistere"...

investere - fra latin; av in-, plassere kapital i noe.

Å "kle inn" : Latin investire "to clothe"

invest (v.)
late 14c., "to clothe in the official robes of an office," from Latin investire "to clothe in, cover, surround," from in "in, into" (from PIE root *en "in") + vestire "to dress, clothe," from PIE *wes- (2) "to clothe," extended form of root *eu- "to dress."
The meaning "use money to produce profit" first attested 1610s in connection with the East Indies trade, and is probably a borrowing of a special use of Italian investire (13c.) from the same Latin root, via the notion of giving one's capital a new form. Figurative sense of "to clothe (with attributes)" is from c. 1600. The military meaning "to besiege, surround with hostile intent" also is from c. 1600. Related: Invested; investing.

https://www.etymonline.com/word/invest