Jeg har ikke vært i Wall-Street Business Universitetet men jeg må si meg enig med
@Andreaskh angående definering av "markedsprisen" og hvordan den burde oppfattes.
På enkelte gjenstander som er antatt som unike eller sjeldne og går ut på eksklusive auksjoner kan vi vel si at det er kjøperen som definerer markedsprisen.
Det er også et vel kjent fenomen at non eksklusive biler som har årevis på ventelistene sine selger seg på høyere pris lett brukt enn de ble solgt for fra manufaktur.
Og det har alt å gjør med at de rikeste i verden gidder ikke å vente tre til fem år for å kjøre disse biler og er villige til å betale en premium for å få en lett bruktbil NÅ.
Men nå snakker vi om Rolex Submariner som er fortsatt produsert på store mengder og hvis man kan ikke få den fort ny i norske butikkene, kan man alltid ta en kort tur i utland på en annen butikk.
Jeg har nettopp snakket med Rolex butikk manageren i Galleries Lafayettes i Paris: hun sier at de selger mest av alle sportsmodeller i stål på bestilling og har hatt ventelister på stål Submariner som er fra noen måneder til et år og det i allerede en del år: det er normalt.
Disse modeller er populære og representerer de største salg hos Rolex.
Men der snakker vi om en butikk som er daglig frekventert av utallige mengder turister fra alle verdens hjørner i en 12 millioner by i et 70 millioner innbyggers land.
Er du villig til å kjøpe brukt, skal du fortsatt finne rimelige priset Submariners på verdensmarkedet.
Men hvis man vil for enhver pris ha en norsk kjøpt Sub i Norge, kan man fort møte en del spekulanter.
Lignende spekulering som skjer nå i Norge er ikke kjent i Frankrike i følge butikkselgeren: hun var faktisk overrasket.
Hun har også ikke hørt om at Rolex skal minske produksjonen sin på sportsmodellene.
At Norge har en liten del spekulanter på markedet sitt betyr ikke at en lettbrukte Rolex Submariner er allerede snart verdt 100K på verdensmarkedet

På tid å komme ut fra boblen?